مقالات حقوقیخانواده

درخواست طلاق از طرف مرد (سیر تا پیاز)

درخواست طلاق از طرف مرد (سیر تا پیاز) وکیل درجه ۱ تهران ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ : سید سجاد میرکاظمی – متخصص  حقوق داوری و. جرایم اقتصادی ملکی خانواده
درخواست طلاق از طرف مرد :بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مفهوما بدین شکل است که مرد هرگاه بخواهد می تواند زوجه را طلاق دهد. در مقابل زن تنها در صورتی که موفق شود اثبات کند؛ پرداخت نفقه انجام نمی شود، عسر و حرج جریان دارد و شوهر به مدت ۴ سال مفقود است؛ می تواند طلاق بخواهد.

درخواست طلاق از طرف مرد (سیر تا پیاز)
درخواست طلاق از طرف مرد :البته یکسری از شروط هم در میان هستند که پروسه طلاق را آسان تر می کنند. به طور کلی همراهی یک وکیل مجرب و کارآزموده تاثیر به سزایی در پیشبرد این امر دارد. در ادامه شرایط دادخواست، حد و حدود هزینه وکیل برای طلاق از طرف مرد و … را بررسی خواهیم کرد.
شروط لازم برای دادخواست(درخواست  طلاق از سوی مرد )
در مجموع تحت هر موقعیتی مرد این حق را دارد که از همسرش جدا شود؛ منتهی در صورت ارائه برخی موارد به دادگاه شانس را بالا برده و پرونده با سرعت بیشتری پیش می رود.
عدم تمکین زن، عقیم بودن خانم، ترک خانه، ابتلا به یک بیماری خاص و لاعلاج، محکومیت به حبس و… از جمله این موارد به شمار می روند. البته چنانچه زوج، همچین دلایلی را هم مطرح نکند باز هم حق طلاق را در اختیار دارد.

عمدتا دلایلی از قبیل از سوی مرد عنوان می شوند تا حقوق مادی و مالی زوجه پرداخت نشود. یعنی بنا بر تشخیص دادگاه اگر خانم برای مثال منزل را مدت زیادی ترک کرده باشد یا در صورت عدم تمکین، حق مالی او تحت الشعاع قرار می گیرد.
پس از ارائه فرم و پرداخت هزینه دادخواست طلاق یکسری ضوابط دیگر از جمله نفقه، مهریه، تصنیف اموال و… مطرح هستند که باید برای کسب اطلاعات جزئی تر و دقیق تر حتما به وکیل مناسبی مراجعه نمایید.

درخواست طلاق از طرف مرد (سیر تا پیاز)
حقوق مادی زن
• مهریه، اولین مسئله ای است که مورد رسیدگی قرار می گیرد. این حق زن به دو نوع تقسیم می شود. در نوع اول یعنی عندالمطالبه، هر زمان که زوجه بخواهد باید فورا پرداخت گردد.
درنوع بعدی یعنی عندالاستطاعه، فقط زمانی که بتوان اثبات کرد مرد توانایی پرداخت آن را دارد می توان وصولش را شاهد بود. اگر هم برای دادگاه روشن گردد که اوضاع مالی زوج به گونه ای نیست که یکباره بپردازد؛ قسط بندی یا اعسار انجام خواهد شد.
توجه داشته باشید که حتی اگر زن درگیر ارتباطی نامشروع بوده یا امور زناشویی را تمکین نمی کرده، به هر ترتیب مهریه او کاملا محفوظ باقی می ماند.
• نکته بعدی مربوط به نفقه است، عموما بر اساس نظر دادگاه و تا اتمام مدت عده، زوج موظف می باشد که حتما مبلغ معین شده را به طور مرتب یپردازد. چنانچه در مواردی، زوجه باکره باشد و بین طرفین رابطه زناشویی برقرار نبوده؛ دیگر پرداخت نفقه ضرورت ندارد.
• در شرایطی که درخواست طلاق از طرف مرد بوده و زن حق تمکین به جای می آورده، مرتکب رابطه خارج از ازدواج نشده و همچنین نسبت به شوهر حس اخلاق داشته؛ شرط تصنیف اموال صادق است.
بدین شکل که زوج تصمیم گرفته به هر علتی اعم از ازدواج مجدد یا مسائل دیگر، از همسر اولش جدا شود؛ موظف است نصف اموالی که در مدت ازدواج بدست آورده به زوجه ببخشد.
مراحل دادخواست طلاق از طرف مرد
قبل از اینکه به توضیح درباره ضرورت و هزینه وکیل برای طلاق از طرف مرد بپردازیم؛ آگاهی از مراحل ارائه دادخواست را بررسی می کنیم.
در مرحله اول توسط وکیل یا خود زوج، مدارکی مورد نیاز تکمیل شده و همراه با برگه پر شده دادخواست به دادگاه ارائه می شود. سپس به دو طرف ابلاغیه ارسال شده و وقتی برای داوری تعیین می گردد.
داوری بدین شکل است که اگر زن و مرد پس از گفتگو های پایانی، تصمیم به ادامه زندگی گرفتند؛ پرونده از نوبت دادرسی خارج گردد. البته عموما همچین اتفاقی میسر نخواهد شد.
سپس موارد مربوط به مهریه، نفقه، تصنیف اموال، نحله و… بررسی شده و نتیجه غایی اعلام می گردد. در همین مرحله حقد حضانت فرزند نیز مشخص می شود.
نکته مهم اینجا است که اگر دو طرف با یکدیگر به اتفاق نظر برسند؛ دیگر دادخواست طلاق توافقی از طرف مرد در جریان می باشد. به گونه ای که هم با پروسه سریع تری رو به رو خواهند بود و هم به طور کلی هزینه ها کاهش می یابد.

درخواست طلاق از طرف مرد

حضانت فرزند
به طور کلی شرایط یکسانی برای حضانت فرزند وجود دارد. اگر پدر و مادر به توافق برسند که کدام یک برای همیشه کفالت فرزند را به عهده می گیرد؛ پرونده در این موضوع بسته شده و جای بحث نیست.
منتهی اگر چنین اتفاق نظری بروز نکند؛ بدون تمایز بین جنسیت، بچه ها تا ۷ سالگی باید پیش مادر زندگی کنند. پس از آن دختران تا ۹ سالگی و پسران تا ۱۵ سالگی پیش پدر خود می مانند.
از این سن به بعد، خودشان حق تصمیم گیری و انتخاب داشته و می توانند با هریک از طرفین برای ادامه زندگی، بمانند.
مدارک لازم برای ارائه دادخواست طلاق
• اصل یا رونوشت سند ازدواج تنها از دفترخانه انعقاد عقد
• اصل و کپی شناسنامه زوج
• اصل یا کپی کارت ملی زوج
ضرورت انتخاب وکیل برای طلاق
وجود فردی که بتواند سریعا و به درستی مشاوره بدهد از چند جهت حائز اهمیت است. اول اینکه دیگر نیازی به حضور مرد در دادگاه نیست و مراحل توسط وکیل پی گیری خواهند شد.
همین طور توافق بر سر پرداخت حق و حقوق، حضانت فرزند و تمامی موارد به عهده او می باشد و احتیاجی نیست تا مرد در هیچ مرحله ای در دادگاه حضور پیدا کند.

هزینه وکیل
هزینه وکیل برای طلاق از طرف مرد، اگر که توافقی باشد از حدود ۸ میلیون تومان باید مبلغ را در نظر گرفت. بسته به وکیلی که انتخاب می کنید و تجربه و سابقه او امکان دارد با عدد کم تر یا بیشتری مواجه شوید.
همچنین اگر زن رضایت نداشته باشد و توافقی هم به چشم خورد؛ هزینه ها طبیعتا افزایش خواهند یافت.

وکیل درجه ۱ تهران ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ : سید سجاد میرکاظمی – متخصص  حقوق داوری و. جرایم اقتصادی ملکی خانواده.۲۲۲۱۱

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)