مقالات حقوقی

طریقه اثبات جرم اهانت

طریقه اثبات جرم اهانت وکیل درجه ۱ تهران : سید سجاد میرکاظمی – متخصص جرایم اقتصادی ملکی خانواده 

در این مقاله میخواهیم راجب طریقه اثبات جرم اهانت را به شما توضیح دهیم که چگونه می شود جرم اهانت را اثبات کرد و چرا باید برای اینکار با یک وکیل متخصص صحبت کنیم جرم توهین و فحاشی از جرایم که شخصیت را متزلزل مینماید ..

طریقه اثبات جرم اهانت امروزه اهانت یکی از اعمالی وجود دارد که متأسفانه بین اشخاص جریان یافته است ؛ اهانت از آن جهت که به حیثیت و آبروی اشخاص لطمه میزند ، به طبق ضابطه مجازات اسلامی جرم انگاری شده و مجازاتی را وفق ضابطه بر اشخاصی که مرتکب این جرم می شوند ، تحمیل می سازد.

وکیل کیفری شرق تهران

ماهیت جرم اهانت

عمل مجرمانه اهانت یا فحاشی نظیر هر جرم دیگری توانایی عناصر سه گانه قانونی ، مادی و معنوی وجود دارد ؛ از حیث عنصر قانونی ، این عمل که می تواند در قالب هر فعل یا ترک فعلی نمود یابد ( عنصر مادی ) ، به طبق ضابطه مجازات اسلامی جرم انگاری شده است. بر این اصل، اهانت و فحاشی و استعمال الفاظ رکیک مشمول مجازات دانسته شده و با توجه به سمت کسی که مورد اهانت قرار گرفته مجازات آن تعیین می گردد و در واقع می توان گفت اهانت خدشه وارد کردن به حیثیت و آبروی شخص دیگر است که بسته به شروط و وضع و احوال بررسی می شود.

اثبات جرم اهانت

اهانت یا فحاشی از جمله جرایم کیفری وجود دارد که به طرق گوناگونی به اثبات می رسد ؛ در واقع برای مجازات فردی که مرتکب اهانت به فردی دیگر شده است ، بایستی در وهله ی اول جرم وی به اثبات برسد و از این حیث راه های متفاوتی وجود دارد.

اثبات اهانت از طریق شهادت شهود

یکی از رایج ترین و با اهمیت ترین روش ها در اثبات جرم اهانت ، شهادت شهودی است که به خلال اتفاق این جرم در مکان مورد عقیده حضور داشته اند و می توانند با حضور در نشست دادسرا حقایق کار را برای قاضی مربوطه روشن سازند و اثبات این جرم را تسهیل نمایند. در این راستا نیازمند شهادت دو شخص عاقل می باشیم تا مؤثر قلمداد شود.

دانش قاضی

از دیگر موارد تأثیرگذار در اثبات جرم اهانت ، دانش قاضی وجود دارد ؛ به این سبب که قاضی محکمه با در عقیده گرفتن اسناد و اسناد و بررسی وضع و احوال اتفاقی که افتاده می تواند اثبات جرم اهانت را اجرا دهد. برای افزایش آگاهی دانش قاضی می توان از اسناد و مستندات محکمه پسندی مثل تحقیقات محلی، اظهارات اشخاص مطلع و گزارش ضابطان استفاده کرد.

طریقه اثبات جرم اهانت

اثبات جرم اهانت از طریق فایل صوتی

در غالب موارد استفاده از صدا یا تصاویر ضبط شده در محکمه به عنوان ادله ای در جهت اثبات مسئله تحت بررسی، قابل قبول نوجود دارد ؛ اما اگر فیلم یا صدای ضبط شده توانایی اصالت باشد، می تواند به عنوان اماره ای در جهت اثبات مسئله و افزایش دانش مورد توجه قاضی و محکمه قرار بگیرد. این روند با توجه به پرسش و جواب ذیل متفاوت شده است:

پرسش حقوقی

آیا جرائم اهانت و تهدید به طور کلی از طریق فایل صوتی به عنوان قرینه و شهادت شهود بر تماس تلفنی قابلیت اثبات دارد ؟

جواب به طبق نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه

با توجه به اطلاق ماده ۲۱۱ ضابطه مجازات اسلامی ، دانش قاضی به عنوان یکی از ادله اثبات دعوی در همه جرایم با پیش روگیری شروط می تواند به عنوان یک سبب مورد اتکا قرار گیرد. بنا به مراتب فوق در فرض سؤال ، استماع شهادت در مقام دستیابی اتفاق اهانت فرم گرفته بوسیله تلفن با منع قانونی مواجه نیست.

اقرار شخص متهم

معمولاً کمتر پیش می آید که وقتی فردی به دیگری اهانت می کند یا مرتکب فحاشی می شود ، به عمل مجرمانه خود اقرار نماید ؛ اما اگر به هر دلیلی این اتفاق رخ دهد و شخص اقرار نماید که به شخص شاکی اهانت کرده است ، فردی که اهانت کرده با توجه به نوع اهانت و شخصیت فردی که مورد اهانت قرار گرفته مجازات می شود.

چگونگی عرضه ادله

درصورتیکه شاهدی برای اثبات جرم اهانت وجود داشته باشد ، وی بایستی آغاز به کلانتری محل اتفاق جرم مراجعه کند و اظهارات خود را به ثبت برساند. سپس بایستی با حضور در دادسرا ، به سؤالات دادیار پرونده جواب بدهند.

طریقه اثبات جرم اهانت

نکته

اگر اسناد شاکی شامل متن پیامک باشد ، پس از ثبت شکواییه، پرونده به دادسرای محل اتفاق جرم واگذار می‌شود. اما اگر هتک حرمت در اینترنتی اجرا شده باشد، پرونده به دادسرای جرائم اینترنتی واگذار خواهد گردید.

اگر همچنان سوالی در مورد طریقه اثبات جرم اهانت دارید و این مقاله پاسخگو سوالات شما نبود می توانید با شماره های موجود در سایت گروه وکلای آنی وکیل تماس بگیرید و در صورت تمایل پرونده وکالت را به ما بسپارید..

09122274983 سید سجاد میرکاظمی 

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)