خدمات حقوقیمقالات حقوقی

رابطه نامشروع و حق طلاق

رابطه نامشروع و حق طلاق

با سلام و احترام ،امروز میخواهیم پیرامون رابطه نامشروع و حق طلاق صحبت کنیم .گروه وکلای آنی وکیل از گروهی از وکلای متبحر و مسلط به حوزه حقوق خصوصی و خانواده تشکیل شده است.

سید سجاد میرکاظمی متخصص حوزه حقوق جزایی و کیفری و خانواده ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ گروه وکلای آنی وکیل

حکم قضایی رابطه نامشروع با زن شوهردار

Illicit relationship and the right to divorce

Greetings and respect, today we want to talk about the illicit relationship and the right to divorce. Ani Vakil lawyers group is made up of a group of lawyers who are well versed in the field of private and family law.

Seyed Sajjad Mirkazemi, specialist in the field of criminal and family law 09122274983 Ani Vakil Lawyers Group

Illegitimate relationship is one of the main reasons for divorce of couples and I can say that a high percentage of them intend to separate for this reason. Now we have to check to see if an illicit relationship gives rise to the right to divorce or not?

According to the civil law, a man can divorce a woman whenever he wants, without any reason, by giving her rights, but a woman needs a reason to request a divorce. Among the reasons that a woman can use for divorce are her husband’s addiction, taking a second wife, getting an incurable disease, being sentenced to 5 years in prison, etc. In these cases, the woman can apply for divorce directly citing it, but the illicit relationship is not one of the main reasons for establishing the right to divorce for the woman and must be entered through other ways.

 

رابطه نامشروع یکی از اصلی‌ترین دلایل طلاق زوجین است و می‌توانم بگویم درصد بالایی از آن‌ها به این دلیل قصد جدایی از هم را دارند. حال باید بررسی کنیم تا ببینیم، رابطه نامشروع باعث حق طلاق می‌شود یا نه؟

طبق قانون مدنی، مرد می‌تواند هر زمان که بخواهد، بدون دلیل و با دادن حقوق زن، او را طلاق دهد اما زن برای درخواست طلاق نیاز به دلیل دارد. ازجمله دلایلی که زن می‌تواند برای طلاق از آن‌ها استفاده کند، اعتیاد همسر، گرفتن زن دوم، گرفتن بیماری صعب‌العلاج، محکومیت به ۵ سال حبس و غیره است. زن در این موارد می‌تواند مستقیماً با استناد به آن درخواست طلاق دهد اما رابطه نامشروع، جزء دلایل اصلی ایجاد حق طلاق برای زن نیست و باید از راه‌های دیگری وارد شد.رابطه نامشروع و حق طلاق++++

رابطه نامشروع و حق طلاق+++

رابطه نامشروع و نفقهَ

روابط نامشروع به‌عنوان اتفاقی که ممکن است در طول زندگی چه از طرف مرد و چه از طرف زن رخ دهد، چه تأثیری بر حقوق مالی زن از جمله نفقه دارد؟

همان‌طور که نمی‌توان رابطه نامشروع را با توجه به قوانین، از دلایل اصلی حق طلاق دانست و مستقیماً به آن استناد کرد، این عمل را هم نمی‌توان از بین برنده نفقه زوجه بدانیم.

زوج حتی در صورت احراز رابطه نامشروع زوجه، مکلّف به پرداخت نفقه به او است و صرف احراز رابطه نامشروع زوجه، نشان‌دهنده سرپیچی زن نیست و حق او برای دریافت نفقه در ایام زوجیت را از بین نمی‌برد. در این شرایط استفاده از یک وکیل خوب برای رابطه نامشروع در مشهد می‌تواند حقوق مالی شما را در شرایط مطرح شده، زنده کند.

 

رابطه نامشروع و مهریه

باید توجه کرد که تعهد مرد به پرداخت مهریه، به فرض داشتن رابطه نامشروع زن با دیگری، ساقط نمی‌شود. فرار از پرداخت مهریه، در مواردی خاصی امکان‌پذیر است که خود قانون آن را معیّن کرده است ازجمله جنون زن در زمان عقد یا تدلیس توسط زوج (گول زدن توسط مرد).

پس صرفاً اثبات رابطه نامشروع زن، نمی‌تواند مرد را از پرداخت مهریه نجات دهد و این تصوری اشتباه است که مردم دارند که در صورت اثبات رابطه نامشروع زن، دیگر نیازی به پرداخت مهریه نیست. طرفین می‌توانند پس از این اتفاق، با یکدیگر توافق کنند و با صلح، از میزان مهریه کم و یا آن را حذف کنند.

به‌طور خلاصه، زن تحت هر شرایطی حتی در صورت اثبات جرم نسبت به همسر، می‌تواند مهریه خودش را درخواست و دریافت کند. وکلای کارکشته آسا وکیل می توانند با ساده ترین روش ممکن، حکم مهریه را برای شما عزیزان دریافت کنند.

 

رابطه نامشروع و طلاق از طرف مرد

مردان در همه شرایط می‌توانند بدون دلیل و با پرداخت حقوق مالی، همسر خودشان را طلاق دهند اما اگر مردی رابطه نامشروع زن خود را ثابت کند، از پرداخت حقوقی مانند اجرت‌المثل و شرط تنصیف دارایی (نصف کردن اموال)، معاف می‌شود.

در حالت عادی، مرد ملزم است تا نصف دارایی خود را به زن بدهد و یا اجرت‌المثل زمان زوجیت را به او بپردازد اما اگر مرد تخلف زن در زندگی زناشویی را ثابت کرد، این حقوق به زن تعلق نخواهد گرفت.

 

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار

مطابق ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی، هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه (رابطه) زوجیت نباشد، مرتکب رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت (کارهای نامناسب خلاف عرف و شرع) غیر از زنا شوند، به مجازات شلاق تا ۹۹ ضربه محکوم خواهند شد.

اگر یکی از طرفین مجبور به ایجاد رابطه شده باشد، فقط فرد مجبور کننده تعزیر شده و عموماً تا ۷۵ ضربه شلاق مجازات خواهد شد.

تعزیر ویژه جرائمی است که در شرع برای آن مجازاتی در نظر گرفته نشده امّا قانون‌گذار بنا بر مصلحت جامعه برای آن مجازات در نظر گرفته است.

جرم نامشروع ازجمله جرائم غیرقابل گذشت است که با رضایت زوج، از بین نمی‌رود بلکه در همه حال در صورت ثابت شدن، مجازات به فرد مجرم تحمیل می‌شود.

 

حکم قضایی رابطه (زنا) مرد متاهل با زن شوهردار

در این صورت حکم هریک از آن‌ها زنای مُحصنه بوده و برای آن‌ها رجم (سنگسار)، اعدام و یا ۱۰۰ ضربه شلاق در نظر گرفته می‌شود. مگر اینکه طرفین بتوانند اثبات کنند که با توجه به شرایط موجود، دارای همسر دائمی نبوده و یا در صورت داشتن همسر دائمی با آن رابطه زناشویی نداشته‌اند.

در صورت اثبات چنین مسئله‌ای، زنای آن‌ها از حالت احصان خارج‌شده و حکم زنای غیر مُحصنه بر آن‌ها وارد خواهد شد.

 

رابطه نامشروع و طلاق از طرف زن

یکی از مواردی که زن می‌تواند آن را دلیلی برای طلاق از همسر خود قرار دهد، اثبات رابطه نامشروع مرد با فردی دیگر است. همان‌طور که بیان شد، این دلیل نمی‌تواند به‌طور مستقیم مورد استناد قرار بگیرد بلکه باید از راهی غیرمستقیم از آن استفاده کرد. زن می‌تواند پس از اثبات رابطه نامشروع، به دلیل عسر و حرجی (سختی) که برای او پیش‌آمده است، از دادگاه تقاضای صدور حکم طلاق را داشته باشد.

اگر مرد ادعا کند که با آن زن محرم بوده و صیغه محرمیت خوانده‌اند، بازهم جرم بوده و به زن حق طلاق می‌دهد زیرا بر طبق قانون حمایت از خانواده سال ۹۲، مرد حق ندارد بدون اجازه از زن اول خود، زن دیگری را عقد دائم یا موقت کند و در صورت انجام دادن این عمل، برای زن حق طلاق پیش خواهد آمد.

 

حکم قضایی رابطه نامشروع با زن شوهردار

مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار، با توجه به خیانت جنسی زن، متفاوت است و متناسب به نوع عمل انجام شده، مجازات در نظر گرفته می‌شود. هرگونه ارتباط فیزیکی زن شوهردار با مرد نامحرم که از روی شهوت باشد، مصداق بارز رابطه نامشروع غیر زنا با زن شوهردار خواهد بود.

با توجه به مسائل ذکرشده، مجازات رابطه نامشروع اعم از اینکه زنا باشد یا خیر نیز متفاوت خواهد بود.

۱٫ شلاق: درصورتی‌که رابطه نامشروع زن شوهردار با دیگری، به‌صورت زنا نباشد و تنها تماس فیزیکی و بوسیدن باشد، به مجازات تعزیری درجه ۶ و تا ۹۹ ضربه شلاق در خصوص جرائم منافی عفت (کارهای نامناسب خلاف عرف و شرع) محکوم خواهد شد.

۲٫ اعدام: درصورتی‌که رابطه نامشروع زن شوهردار از جنس زنا باشد، با توجه به شوهردار بودن زن، زنای مُحصنه محسوب شده و مجازات اعدام را به دنبال دارد. اگر مرد هم دارای همسر باشد، به اعدام محکوم می‌شود اما اگر مجرد باشد، ۱۰۰ ضربه شلاق حدی می‌خورد.

۳٫ رجم (سنگسار): هرگاه امکان مجازات رجم (سنگسار) و اعدام وجود نداشته باشد، و یا به هر دلیلی رابطه از احصان خارج شود، مجازات رابطه نامشروع زن شوهردار، ۱۰۰ ضربه شلاق حدی خواهد شد.

 

مدارک لازم برای اثبات رابطه نامشروع

اثبات جرم رابطه نامشروع، به‌سختی ممکن است. بهترین روش برای اثبات جرم رابطه نامشروع، اقرار مرتکب است. در این روش اثبات جرم به‌راحتی انجام شده و دیگر درگیر جلسات دادگاه نخواهید شد.

روش دیگر برای اثبات رابطه نامشروع، وجود شاهد است. این روش معمولاً بسیار سخت بوده زیرا عادل بودن شاهد و همچنین درستی حرف‌های او باید برای دادگاه محرز گردد.

راه‌های بسیار دیگری نیز برای اثبات رابطه نامشروع، ازجمله فیلم، عکس، پیامک و چت وجود دارد. تمامی این موارد باعث می‌شود قاضی به این علم برسد که رابطه نامشروعی شکل گرفته است. در قانون جدید، علم قاضی یکی از ادله اثبات است و با این مسائل می‌توان قاضی را به علم این قضیه رساند. توصیه می کنم در صورت نیاز، از یک وکیل رابطه نامشروع برای اثبات حقانیت خود در نظر قاضی استفاده کنید.

 

مدارک لازم برای شکایت رابطه نامشروع

برای ثبت شکایت باید مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی را به همراه داشت. عقدنامه نیز یکی دیگر از مدارکی است که برای اثبات وجود رابطه زوجیت نیاز است. شما باید دلایل خود را در برگه ثبت شکایت (شکوائیه) نام ببرید و مدارک یا شاهدان خود را معرفی کنید.

 

مراحل شکایت کیفری رابطه نامشروع

رابطه نامشروع جزء جرائم کیفری است و باید بر طبق آیین دادرسی کیفری و در دادسرا یا دادگاه کیفری طرح شود. اگر زوج از همسرش به دلیل رابطه نامشروع جسمانی شکایت داشته باشد باید مستقیماً در دادگاه اعلام جرم کند اما اگر مدعی رابطه نامشروع غیر جسمانی و تنها از طریق پیامک و اینترنت باشد باید به دادسرا رجوع نماید.

در شهرستان‌ها باید برای شکایت درباره رابطه نامشروع به دادسرای عمومی و در تهران به دادسرای ارشاد مراجعه کرد. پس از ثبت شکایت، رسیدگی آغاز شده و در صورت احراز جرم، پرونده به دادگاه کیفری ارجاع داده می‌شود.

 

جرم رابطه نامشروع در فضای مجازی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و همچنین ارتباط در فضای مجازی، رابطه نامشروع با افزایش چشم‌گیری رو به رو شده است. جرم رابطه نامشروع حتی ممکن است از طریق فضای مجازی رخ دهد و زن و شوهر می‌توانند حتی برای آن شکایت مطرح کنند. اثبات این جرم کمی دشوار است اما غیرممکن نیست.

 

مجازات رابطه نامشروع تلگرامی و تلفنی

برای اثبات رابطه نامشروع در شبکه‌های اجتماعی پلیس فتا می‌تواند از طریق هک یا به دست آوردن رمز شخصی فرد، اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورد.

اگر دلیل شخصی برای اثبات رابطه نامشروع تنها تلگرام باشد، بدون اینکه اطلاعاتی در مورد آن داشته باشد یا اسکرین شات یا عکسی از آن در دسترس باشد، در صورت عدم همکاری متهم، اطلاعات رابطه نامشروع از طریق تلگرام او قابل به دست آوردن نیست.

محاکم معمولاً در این خصوص برای جرم رابطه نامشروع، همکاری نمی‌کنند اما اگر شاکی بتواند از طریق اسکرین شات و پرینت، از محتوی تلگرام باخبر شود، می‌تواند در دادگاه برای اثبات ادعای خود از آن استفاده کند. وکیل روابط نامشروع در مشهد می‌تواند شما را در اثبات دلایل‌تان یاری دهد.

 

اثبات رابطه نامشروع پیامکی

اگر دلیل رابطه نامشروع ارتباط تلفنی و پیامکی از سوی شاکی اظهار شده باشد، دادسرا یا دادگاه می‌تواند از اپراتور مربوطه، اطلاعات مربوط به تماس‌های تلفنی و پیامک‌های متهم را برای بررسی دریافت کند.

افراد نمی‌توانند مستقیماً برای گرفتن پرینت تلفن همراه همسر خود اقدام کنند بلکه تنها در صورت تشخیص دادگاه، این عمل امکان‌پذیر است. بنا بر مواد ۶۶۷ و ۶۶۸ قانون آیین دادرسی کیفری، اپراتورهای تلفن همراه موظف‌اند اطلاعات مشتری را تا ۶ ماه ذخیره کنند.

 

جرم رابطه نامشروع دختر و پسر

مجازاتی که برای زنا با دختر باکره در نظر گرفته شده است، اعدام است و اگر به خواست و رضایت دختری که به سن بلوغ رسیده است رابطه برقرار شود، طرفین حکم زنا خواهند گرفت اما اگر در هر صورت زنا ثابت نشود، شخص مرتکب رابطه نامشروع می‌شود.

بر طبق ماده ۲۴۱ قانون مجازات اسلامی، در صورت نبودن ادله قانونی برای اثبات جرائم منافی عفت و انکار متهم، هرگونه تحقیق و بازجویی جهت کشف امور مخفی ممنوع است. دوست عزیز انتظار آگاهی از موارد بالا تنها از یک وکیل خوب برای رابطه نامشروع در مشهد وجود دارد و شما برای اثبات ادعای خود باید از یک وکیل کمک بگیرید.

 

حکم قضایی رابطه نامشروع با دختر باکره

مجازاتی که برای تجاوز به عُنف (به‌زور) با دختر باکره در نظر گرفته شده است، اعدام است. اگر این رابطه با رضایت دختر صورت گیرد و دختر به سن بلوغ نیز رسیده باشد، طرفین به مجازات زنا محکوم خواهند شد. اگر به هر دلیلی، زنا ثابت نشود، شخص مرتکب رابطه نامشروع شده و به مجازات رابطه نامشروع با دختر باکره محکوم می‌شود.

 

دیه پرده بکارت و پاره شدن به‌ صورت عمدی و غیرعمدی

دیه پاره کردن عمدی بکارت، مهرالمثل (مهریه نامشخصی که دادگاه بر اساس شرایط خانوادگی، تحصیلی و شخصیتی دختر، برای او در نظر می‌گیرد) است و چون از جهت میزان دیه فرقی بین عمد و غیر عمد نیست، لذا به‌صورت کلی، دیه پرده بکارت چه عمداً چه غیر عمد همان مهرالمثل می‌باشد.

در صورت زنا با دختر باکره، به وی مهرالمثل تعلق ‌گرفته و میزان ارش البکاره (دیه نامعلوم بکارت) در همان مهرالمثل محاسبه خواهد شد و به‌صورت جداگانه تعیین نمی‌شود. ساییدگی، خراشیدگی و پارگی پرده بکارت را که توأم با تورم و خون‌مردگی و جاری شدن خون باشد را اِزاله بکارت می‌گویند.

 

مجازات پاره شدن بکارت دختر

باید توجه داشت که اگر شخصی پرده بکارت خود را از دست داده باشد و مدت زیادی از این موضوع گذشته باشد، اثبات اینکه چه کسی پرده بکارت وی را پاره کرده و زمان آن کی بوده توسط پزشکی قانونی امکان‌پذیر نخواهد بود.

پس درصورتی‌که دختر مدت زیادی را از دست داده باشد و به پزشک قانونی مراجعه نکرده باشد، باید حتماً شاهد و یا دلیل قانع کننده و یا سند و مدرکی را داشته باشد. اگر ثابت شود که دختر و پسر هر دو راضی به این کار بودن، مصداق زنا شده و هر دو مجازات خواهند شد.

 

حکم قضایی رابطه مقعدی با دختر

در قانون در مورد رابطه مقعدی به‌طور مشخص صحبتی نشده است اما این عمل زیر مجموعه زنا قرار می‌گیرد. البته اگر قاضی بتواند بر اساس ادله موجود و یا علم به‌دست ‌آمده از مدارک، زنا را ثابت کند، حکم آن بر اساس هر پرونده، اعدام، شلاق و یا رجم (سنگسار) است.

اثبات رابطه مقعدی بر اساس تعداد دفعات آن می‌توان آسان یا سخت باشد. در صورت تکرار این عمل، پزشکی قانونی می‌تواند با توجه به بافت بدن، به‌راحتی وجود رابطه مقعدی را تأیید نماید و دادگاه بر اساس نظر پزشکی قانونی، حکم به رابطه نامشروع و یا زنا دهد. اگر دادگاه نتواند رأی به رابطه مقعدی و زنا دهد، می‌تواند بر اساس ادله موجود حکم به رابطه نامشروع صادر نماید.

 

تفاوت رابطه نامشروع و زنا

رابطه نامشروع به اعمال منافی عفت و اخلاق گفته می‌شود از قبیل مضاجعه (هم‌بستری) و تقبیل (بوسیدن) که بین زن و مردی که هنوز ازدواج ‌نکرده‌اند، رخ می‌دهد. اگر زن و مردی که بین آن‌ها صیغه محرمیتی وجود ندارد، دخول در قبل (واژن) و دبر (مقعد) را انجام دهند، این مسئله مصداق زنا است.

همان‌طور که بیان شد، مجازات رابطه نامشروع ۹۹ ضربه و حکم زنا درصورتی‌که اعدام و رجم (سنگسار) نباشد، ۱۰۰ ضربه شلاق است. دانستن احکام فوق به شما عزیزان در دفاع از خود کمک خواهد کرد و وکیل روابط نامشروع در مشهد در این امر به شما مشورت خواهد داد.

 

تفاوت زنای محصنه و غیر محصنه

رابطه جنسی غیرمجاز بین زن و مردی که به یکدیگر محرم نیستند، درصورتی‌که یکی از آن‌ها متأهل باشد، مصداق زنای مُحصنه است. در اسلام زنای مُحصنه یا غیر مُحصنه زمانی اتفاق می‌افتد که زن یا مرد متأهل باشد و مشکلی برای برقراری رابطه با همسر خویش نداشته باشد و با این ‌وجود دست به رابطه نامشروع با فرد دیگری بزند، توصیف شده است.

زنای غیر مُحصنه در مواردی است که هردو طرف مجرد باشند و یا اینکه اگر متأهل باشند، مانعی برای رابطه زناشویی برای آنان با همسر شرعی و قانونی‌شان وجود داشته باشد؛ که در این صورت زن یا مرد با اینکه متأهل هستند، اما زنای آن‌ها مُحصنه محسوب نخواهد شد. وکیل برای رابطه نامشروع در مشهد می‌تواند تا حد زیادی در میزان مجازات شما تأثیرگذار باشد. زیرا اثبات احصان می‌تواند شما را در موقعیتی خطرناک قرار دهد.

رابطه نامشروع و حق طلاق

شرایط اثبات زنای محصنه

زنای مُحصنه همانطور که بیان شد، نیاز به وجود رابطه زوجیت دارد، در نتیجه مدعی زنای مُحصنه باید مدارک خود مبنی بر متأهل بودن یکی از طرفین را ارائه نماید. پس از آن، باید وجود رابطه زنا بین زن و مرد را اثبات کند تا بدین طریق دادگاه را مجبور به صدور حکم زنا کند.

ازجمله راه‌های اثبات زنا، اقرار، شهادت و مدارک موجود از قبیل عکس و مدارک پزشکی است. مدارک پزشکی می‌تواند خون، ترشحات فرد، مایع منی و حتی بچه به دنیا آمده باشد.

 

مجازات زنای محصنه در قانون جدید

بر طبق ماده ۲۲۵ قانون مجازات اسلامی سال ۹۲، حد زنا برای زانی (زناکار) محصن و زانی مُحصنه (متأهل)، رجم (سنگسار) است و اگر دادگاه بنا بر مصلحت تشخیص دهد که امکان اجرای مجازات رجم (سنگسار) امکان‌پذیر نیست، می‌تواند حکم به اعدام دهد. اگر به هر دلیلی، امکان اجرای مجازات رجم (سنگسار) و اعدام نباشد، دادگاه می‌تواند مجرم را به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم کند.

 

مجازات زنای غیر محصنه

بر طبق ماده ۲۳۰ قانون مجازات اسلامی، حد زنا در مواردی که مرتکب غیر محصن (مجرد و یا متأهل با مانع قانونی) باشد، ۱۰۰ ضربه شلاق است. احصان مرد در صورتی است که همسر دائمی داشته باشد و با وی رابطه برقرار کرده باشد و هر زمان بخواهد نیز بتواند با او رابطه برقرار نماید. احصان زن نیز این است که دارای شوهر باشد و با او رابطه زناشویی برقرار کرده باشد.

 

حکم قضایی زنای زن شوهردار با پسر مجرد

همان‌طور که بیان شد، متأهل بودن یکی از طرفین، زنا را برای او مُحصنه خواهد کرد و در این صورت زن بر اساس پرونده به رجم (سنگسار) یا اعدام و یا ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و برای پسر مجرد مجازات ۱۰۰ ضربه شلاق در نظر گرفته می‌شود.

بر طبق ماده ۲۲۷، اموری همچون مسافرت همسر، حبس و بیماری‌های مقاربتی او مانند ایدز و سفلیس موجب می‌شود تا زنای زن شوهردار نیز از حالت احصان خارج شود و در این صورت زن تنها به ۱۰۰ ضربه شلاق محکوم می‌شود. در این شرایط استفاده از یک وکیل رابطه نامشروع در مشهد به شما کمک خواهد کرد تا از این مخمصه نجات پیدا کنید.

سید سجاد میرکاظمی متخصص حوزه حقوق جزایی و کیفری و خانواده ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ گروه وکلای آنی وکیل

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)