خدمات حقوقی

مشاوره حقوقی درخواست طلاق از طرف مرد

مشاوره حقوقی درخواست طلاق از طرف مرد-با سلام خدمت دوستان گرامی  امروز میخواهیم در مورد درخواست طلاق از طرف مرد صحبت کنیم.وکیل درخواست طلاق از طرف مرد

شما میتوانید پرونده حقوقی و قضایی خودرا به وکلای متبحر و متخصص گروه وکلای آنی وکیل بسپارید.مشاوره حقوقی درخواست طلاق از طرف مرد

سید سجاد میرکاظمی ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ وکیل پایه یک دادگستری -متخصص حوزه حقوق خانواده

در این مقاله میخواهیم راجب درخواست طلاق از طرف مرد برای شما بگوییم که مراحل آن چگونه می باشد و آیا نیاز به وکیل برای طلاق از طرف مرد نیاز می باشد یا خیر که در این مطلب به صورت کامل به آن می پردازیم.وکیل درخواست طلاق از طرف مرد

بر اساس ماده ۱۱۳۳ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نقل به مضمون بدین شکل است که مرد هرگاه بخواهد می تواند زوجه را طلاق دهد. در مقابل زن تنها در صورتی که موفق شود اثبات کند؛ پرداخت نفقه انجام نمی شود، عسر و حرج جریان دارد و شوهر به مدت ۴ سال مفقود است؛ می تواند طلاق بخواهد.وکیل درخواست طلاق از طرف مرد

البته یکسری از شروط و قضایا هم در میان هستند که پروسه طلاق را آسان تر می کنند. به طور کلی همراهی یک وکیل مجرب و کارآزموده تاثیر به سزایی در پیشبرد این امر دارد. در ادامه شرایط دادخواست، حد و حدود هزینه وکیل برای طلاق از طرف مرد و … را بررسی خواهیم کرد.

شروط لازم برای دادخواست طلاق=

درخواست طلاق از طرف زوج

در مجموع تحت هر موقعیتی مرد این حق را دارد که از همسرش جدا شود؛ منتهی در صورت ارائه برخی موارد به دادگاه شانس را بالا برده و پرونده با سرعت بیشتری پیش می رود.

عدم تمکین زن، عقیم بودن خانم، ترک خانه، ابتلا به یک بیماری خاص و لاعلاج، محکومیت به حبس و… از جمله این موارد به شمار می روند. البته چنانچه زوج، همچین دلایلی را هم مطرح نکند باز هم حق طلاق را در اختیار دارد.

از دیدگاه قانون مدنی، مرد می تواند همسر خود را طلاق دهد که البته شرایطی در این زمینه وجود دارد. این که گفته شد، مرد می‌تواند هر موقع که اراده کند، همسر خود را طلاق دهد، از لحاظ قانونی، چندان مورد تایید نیست.مشاوره حقوقی درخواست طلاق از طرف مرد

مشاوره حقوقی درخواست طلاق از طرف مرد

از آن جهت که در روابط زوجیت، مرد برای طلاق حق مستقیم دارد اما باید در این زمینه، تکلیف حق و حقوق قانونی زن مشخص شود.

در واقع بدون پرداخت حقوق زوجه، امکان صدور درخواست طلاق از طرف مرد وجود ندارد. حقوقی مانند نفقه، مهریه، اجرت‌المثل و غیره که به واسطه عقد ازدواج برای زوجه ایجاد می‌شود، مسئولیت پرداخت آن‌ها، همگی با مرد است.

درخواست طلاق از طرف زوج

در این صورت، اگر مرد بخواهد همسر خود را طلاق دهد، باید قبل از آن شرایط پرداخت حقوق او را مشخص نماید. البته این موضوع، در ارتباط با طلاق توافقی نیز مطرح است که زوجین باید تکلیف یک سری از حقوقی که مرتبط با دوران زوجیت بوده است را مشخص کنند.

در طلاق از طرف مرد، قاعدتا زوجه راضی به طلاق نبوده که در اغلب مواقع این موضوع سبب می‌شود تا بحث به اجرا گذاشتن مهریه مطرح شود.

گفتنی است که بحث طلاق و مهریه، ارتباط چندانی باهم ندارند و زوجه می‌تواند حتی در زمانی که با زوج به صورت مشترک زندگی می‌کند نیز تقاضای مهریه کنند.

در هرصورت، زوجه می‌تواند حتی در شرایطی که طلاق از طرف زوج مطرح شده است نیز از طریق مراجع قانونی، مهریه خود را مطالبه نماید.مشاوره حقوقی درخواست طلاق از طرف مرد

طلاق از طرف مرد برخلاف تصورات اشتباهی که در جامعه ما رواج پیدا کرده است، باید روال قانونی آن طی شود تا دادگاه حکم طلاق را صادر کند.

مراحلی مانند مراجعه به مراکز مشاوره، ثبت دادخواست طلاق و ارجاع به امر داوری برای طلاق از طرف مرد در قانون پیش‌بینی شده است.

مدت زمانی که برای صدور حکم طلاق و ثبت رسمی آن در محضر باید طی شود، حداقل ۲ ماه به طول می‌انجامد. البته مدت زمان ثابتی در قانون برای این نوع طلاق و حتی سایر طلاق‌ها، پیش بینی نشده است.

مرد برای طلاق، نیازی به ارائه دلیل خاصی به دادگاه نمی‌باشد اما زوجه برای درخواست طلاق باید دلایل موجه و قانونی داشته باشد. طبیعتا کار مردان برای طلاق نسبت به زنان بسیار راحت‌تر است و این دو مورد قابل مقایسه با هم نیستند.

در صورتی که مرد بدون دلیل موجه، اقدام به ثبت دادخواست طلاق نماید، علاوه بر پرداخت نفقه، مهریه و اجرت‌المثل، موظف به پرداخت نحله نیز می‌باشد.

چنانچه زوجه دلایل منطقی برای درخواست طلاق داشته باشد (مانند رفتار نامناسب زن با مرد و عدم تمکین)، در این صورت به راحتی می‌تواند همسر خود را طلاق دهد و دادگاه بدون مشکل خاصی، حکم طلاق را صادر می‌کند.

چنانچه زوج قصد طلاق دادن همسر خود را داشته باشد، باید قبل از ثبت درخواست طلاق در دادگاه، جوانب مختلف این موضوع را مورد بررسی قرار دهد.

بسیاری از آقایان در مورد شرایط طلاق، اطلاعات کافی ندارند و زمانی که دادخواست طلاق به دادگاه می‌دهند و در جلسات دادرسی حضور پیدا کرده، از مسائل مختلف در این زمینه، اطلاع پیدا می‌کنند. در این شرایط، بهتر است که به وکیل دادگستری مراجعه کنند یا از مشاوره حقوقی استفاده نمایند.

طلاق از طرف مرد چیست؟

درخواست طلاق از طرف زوج

با توجه به این که مرد می‌تواند همسر خود را بدون ارائه دلایل خاصی، طلاق دهد اما این امر منوط به پرداخت تمام حقوق مالی زن است.

در قانون سابق، مرد به راحتی می‌توانست زن خود را طلاق دهد و این موضوع آشفتگی خاصی را در روابط زوجیت ایجاد کرده بود. از این حیث، قوانین طلاق دچار دستخوش تغییراتی شد و دیگر مانند گذشته، امکان صدور حم طلاق به راحتی از طرف دادگاه وجود ندارد.

بحث طلاق از طرف مرد، علاوه بر قانون در شرع مقدس اسلام نیز به آن اشاره شده است. قانونگذار حق طلاق را به شکل مستقیم برای مرد در نظر گرفته است.

منظور ماده مزبور این است که مرد برای طلاق دادن همسرش، نیازی به ارائه دلیل خاصی نزد دادگاه ندارد. رعایت تشریفات در طلاق از طرف مرد، آن است که مرد باید درخواست خود را از طریق دادخواست طلاق به دادگاه ارائه دهد و همچنین حقوق مالی زن خود را پرداخت نماید.

بنابراین لزومی برای وجود دلایل محکمه پسند در طلاق از طرف مرد وجود ندارد و صرف اراده زوج و تعیین تکلیف حق و حقوق زوجه برای این نوع طلاق کفایت می‌کند.

طلاق صرفا از طرف مرد نمی‌باشد بلکه طلاق می‌تواند از جانب زوجه و همچنین به صورت توافقی نیز انجام شود که برای هرکدام شرایط خاصی در قانون پیش بینی شده است.

در طلاق از طرف مرد، پرواضح است که زن برای جدایی رضایتی ندارد و درخواست طلاق صرفا از طرف زوجه مطرح می‌شود. در واقع برای دادگاه، اهمیتی ندارد که زوجه در این زمینه رضایتی دارد یا خیر.

اعتراض زن در این مورد نمی‌تواند مانع از جدایی و درخواست طلاق از جانب مرد شود. حتی اگر زوجه در دادگاه نیز اعتراض خود را بیان کند، مورد استماع قرار نگرفته و حکم طلاق صادر می‌شود. البته که مرد این اختیار را ندارد تا بدون پرداخت حقوق مالی زن، او را هر زمان که تمایل داشت، طلاق دهد.

سید سجاد میرکاظمی ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ وکیل پایه یک دادگستری -متخصص حوزه حقوق خانواده

 

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)