خدمات حقوقیمقالات حقوقی

هزینه وکیل دعاوی ملکی

خوب است بدانیم، اشخاصی و افرادی که در محاکم و سیستم قضایی، دارای پرونده حقوقی یا کیفری بوده، می توانند، شخصا، برای پیشبرد پرونده متعلق به خود در دادگاه، حاضر شده یا این امر را به یک وکیل دادگستری، واگذار نمایند.

وکلا، اشخاصی هستند که دارای مجوز و پروانه رسمی  وکالت دادگستری از کانون وکلای دادگستری یا مرکز امور وکلای قوه قضاییه  بوده و می توانند، در جایگاه وکیل، از حقوق موکلین خود، دفاع نمایند. در واقع، وکیل دادگستری به عنوان نماینده قانونی شخص حقیقی یا حقوقی، اختیار انجام اموری را که به واسطه  وکالت نامه و قراردادالکترونیک  وکالت، به او تفویض شده است را دارا می باشد.

شایان توجه است دعاوی ملکی دارای پیچیدگی‌ها و مشکلات فراوانی هستند؛ برای این که روند این دعاوی در مسیری صحیح و به نفع شما پیش برود حتماً به یک وکیل ملکی با تجربه نیاز دارید. گروه وکلای آنی وکیل با همراهی بهترین وکیل ملکی در تهران شما را در دعاوی‌تان همراهی می‌کند. ما در ادامه به همراه “وکیل ملکی گروه حقوقی آنی وکیل” به بررسی انواع مختلف دعاوی ملکی و قوانین و شرایط خاص هر کدام از آن‌ها می‌پردازیم.

هزینه وکیل دعاوی ملکی

مساله ای که لازم است، به آن توجه شود، آن است که وکیل، برای کارهایی که به وکالت از موکل، انجام می دهد، مستحق دریافت حق الوکاله ای متناسب  است و این مبلغ، به طور معمول، در قرارداد وکالت و با توافق شخص موکل و وکیل تعین می شود. از آنجا که در این فرض، حق الوکاله با توافق طرفین و رضایت موکل، تعیین می گردد، با محدودیتی، مواجه نمی باشد. اما در فرضی که در قرارداد وکالت، بر مبلغی خاص، توافق، صورت نگرفته باشد، موکل، باید مطابق تعرفه قانونی که از طرف قوه قضاییه تصویب شده است، تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستری در سال 1402 را بپردازد.

هزینه وکیل دعاوی ملکی

به همین دلیل، در این نوشتار ، به بررسی حق الوکاله وکلا و بخصوص هزینه وکیل در دعاوی ملکی  در دعاوی مالی، امور حسبی، دعاوی خانوادگی و غیر مالی، امور کیفری و در قرارهای صادره از دادگاه، مطابق تعرفه سال ۱۴۰۲، پرداخته و نحوه محاسبه حق الوکاله وکیل و آیین نامه تعرفه حق الوکاله 1402، را توضیح خواهیم داد.

ماده 2 آیین نامه تعرفه اشعار میدارد:

ماده ۲ ـ قرارداد حق ‌الوكاله بين وكيـل و موكل معتبر است. در صورتي ‌كه قراردادي در خصوص حق‌ الوكاله در بين نباشد، تعيين حق ‌الوكاله در مورد وكيل و موكل، محكوم ‌عليه، ماليات و سهم كانون، صندوق و سهم مركز بر اساس اين تعرفه خواهد بود. چنان‌ چه ميزان حق ‌الوكاله در قرارداد كمتر از تعرفه موضوع اين آيين ‌نامه باشد، در مورد محكوم ‌عليه مبلغ كمتر ملاك است.

تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستری در سال 1402

در دعاوی مالی، به این صورت است که اگر حکم دادگاه بدوی، در مورد بهای خواسته یا همان مال یا منفعتی که در مورد آن، نزاع و اختلاف نظر، وجود دارد، قطعی باشد، 10 درصد بهای خواسته بوده و اگر حکم دادگاه بدوی، قطعی نباشد، حق الوکاله وکلا در دعاوی مالی، مطابق جدول زیر تعیین می گردد:

 

بهای خواسته نرخ تعرفه
تا مبلغ پانصد میلیون ریال هشت درصد بهای خواسته
نسبت به مازاد بر مبلغ پانصد میلیون ریال تا دو میلیارد ریال هفت درصد بهای خواسته
نسبت به مازاد بر مبلغ دو میلیارد ریال تا ده میلیارد ریال پنج درصد بهای خواسته
نسبت به مازاد بر مبلغ ده میلیارد ریال تا سی میلیارد ریال چهار درصد بهای خواسته
از مبلغ سی میلیارد ریال به بالا سه درصد بهای خواسته

 

چناچه وکیلی در یک پرونده قضایی، وکالت یکی از خویشان نسبی یا سببی خود را تا درجه 3 از طبقه 3، به نحو مجانی، عهده دار شود، از ابطال تمبر و پرداخت سهم مرکز مشاوران قوه قضاییه، کانون وکلای دادگستری و صندوق قوه قضاییه، معاف خواهد بود.

تعرفه وکالت و میزان حق الوکاله وکیل دادگستری در سال ۱۴۰۲​، در دعاوی مالی و پرونده هایی که منجر به حکم غیابی شده باشد و یا نسبت به این حکم غیابی، اعتراض واخواهی، صورت گیرد، مطابق جدول بالا، محاسبه می شود و در صورت حضور وکیل، از ابتدا در پرونده و واخواهی نسبت به رای، حق‌ الوکاله مجزایی به وکیل محکوم له حکم غیابی، تعلق نمی‌ گیرد.

لازم به ذکر است، بر اساس جدول حق الوکاله وکلا در سال 1402، در دعاوی مالی، مطابق تعرفه ای که در قسمت بالا، ملاحظه فرمودید، شصت درصد حق الوکاله های تعیینی، متعلق به مرحله نخستین و چهل درصد آن، متعلق به مرحله تجدیدنظر می باشد.

ماده ۲۲ ـ حق‌الوكاله هر مرحله در ابتداي هر مرحله به وكيل پرداخت مي ‌شود ؛ مگر اين ‌كه به نحو ديگري توافق شده باشد.

تبصره ـ در صورتي كه كانون يا مركز گواهي وكالت تخصصي براي وكلا صادر كند، به حق‌ الوكاله آنان در حدود صلاحيت تخصصي، 10 درصد افزوده مي‌ گردد.

در مورد هزینه وکیل دعاوی ملکی باید خاطر نشان ساخت:

ماده ۲۳‌ ـ به منظور كاهش ورود پرونده به دستگاه قضايي و تشويق وكلا به سوق دادن پرونده به صلح و سازش و حل و فصل در خارج از دادگستري، حق الوكاله اموري كه خارج از دادگستري است (مانند داوري) يا پس از طرح آن در دادگاه به خارج از دادگستري ارجاع و به صدور رأي منجر مي ‌شود و حق الوكاله دعاوي كه در دادگاه يا خارج دادگاه به صلح ختم مي‌ شود و نيز در خصوص مطلق دعاوي خانواده در مواردي كه به صلح و سازش ختم شود، به ميزان حق‌ الوكاله كل دعوا است.

وظایف وکیل اراضی چیست؟

وکیل اراضی ، بر تمام قوانین مربوط به اختلافات اراضی ملی و شخصی تسلط کامل دارد. بنابراین می توان بیان کرد که علاوه بر تسلط بر تمام امور حقوقی، بر این نوع موارد نیز باید آگاهی داشته باشد و بتواند از موکلان خود در دعوای مربوط به امور اراضی دفاع کامل داشته باشد.

هزینه مشاوره حقوقی یک ساعت برای وکلای متخصص به صورت حضوری از مبلغ پایه 200هزار تومان تا یک میلیون تومان خواهد بود.

حوزه هایی که وکیل مد نظر در آن تخصص دارد

شما باید اطمینان حاصل کنید که وکیلی که انتخاب می کنید در زمینه حقوقی مورد نیاز شما دارای تجربه و تخصص است. حوزه های حقوقی متنوعی در دنیای وکالت وجود دارد و بیشتر وکلا ترجیح می دهند در یک حوزه یا حوزه های محدود یا خاص تمرکز کنند.

هزینه پرونده شما چقدر است

خدمات حقوقی و پرونده های کیفری می تواند هزینه بر باشد. بنابراین باید از کلیه هزینه ها و حقوق وکیل خود آگاهی کامل داشته باشید. وکیل شما باید بتواند برآورد دقیق هزینه را بر اساس اطلاعاتی که در همان مشاوره اولیه به شما ارائه دهد.

شخصیت ورفتاروکیل انتخابی

یکی ازمهم ترین گزینه های انتخاب وکیل شخصیت و منش وکیل می باشد. چرا که وکیلی برای شما مناسب است که بتوانید به راحتی   به آن اعتماد کنید ومشکلات خود را برای وکیل خود بازگو نمایید و ترس از فاش شدن اسرار خود ناشته باشید.

هزینه وکیل دعاوی ملکی

نتیجه گیری:

هزینه وکیل دعاوی ملکی حسب مورد با توجه به نوع دعوایی که باید وکیل دفاع نماید و ارزش نتیجه دعوا برای موکل متفاوت است. و معمولا درصدی از خواسته یا ارزش محکوم به را جهت حق الوکاله بر اساس ابتدا توافق و وفق قرارداد تنظمی بین وکیل و موکل مشخص مینماید.علی ایحال بنظر نگارند قطع نظر از مبلغ و کم و کیف آن تخصص و تسلط به مقررات مهم است.هزینه وکیل دعاوی ملکی بنا بر مساحت ملک شهری که وکیل بخواهد برود و طرح دعوا یا دفاع نماید یا هر موضوعی دیگر حسب مورد متفاوت است .سید سجاد میرکاظمی-09122274983 آنی وکیل

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)