خدمات حقوقیمقالات حقوقی

وکیل استرداد جهیزیه

در این مقاله میخوانید

وکیل استرداد جهیزیه

با سلام خدمت مخاطب گرامی ،در این تاپیک پیرو استرداد جهیزیه صحبت میشود.گروه وکلای آنی وکیل با حضور تعدادی از وکلای متبحر و متخصص در حوزه های مختلف حقوقی و کیفری تشکیل گردیده است . سید سجاد میرکاظمی ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ وکیل پایه یک دادگستری و متخصص حوزه خانواده جرایم اقتصادی ملکی و خانواده و استرداد جهیزیه

جهیزیه چیست؟

سید سجاد میرکاظمی ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ وکیل پایه یک دادگستری و متخصص حوزه خانواده جرایم اقتصادی ملکی و خانواده و استرداد جهیزیه

در قانون مدنی تعریفی از جهیزیه و ماهیت آن نیامده است و قانونگذار درباره این موضوع سکوت کرده است. در نظام حقوقی ایران جهیزیه یکی از حقوق مالی خانم میباشد. جهیزیه به وسایلی گفته میشود که از سمت خانواده دختر به عروس در موقع رفتن به خانه شوهر به او داده میشود. که به شوهر اجازه امتناع داده میشود و شوهر مالک آن نمی باشد.وکیل استرداد جهیزیه مهم است.

وکیل استرداد جهیزیه

جهیزیه طبق قانون با کیست؟

بر اساس ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی: اشیاء و وسایل زندگی که جزیی از نفقه خانم میباشد به عهده مرد بوده و خانم وظیفه ای برای تهیه آن ندارد.

تمامی وسیله های لازم در زندگی مشترک بر عهده زوج میباشد و زوج باید لوازم مورد نیاز برای زندگی زوجین را تهیه کند و اینکه اگر وسیله ای به عنوان جهیزیه از طرف خانواده زوجه به زوج داده میشود به دلیل اداب و رسوم اقوام ایرانی بوده و هیچ اجباری برای دادن جهیزیه توسط زوجه نمیباشد، حتی اگر توافق هم شده باشد.

در جهیزیه تهیه شده چه مواردی باید باشد؟

طبق قانون جهیزیه باید تمامی نیاز های روز مره یک زندگی مشترک را بر طرف کند و طبقه زندگی زوجه بر لوازم تهیه شده تاثیر دارد. به طور مثال : برای زوجه ای که پدر و افراد خانواده او پزشک میباشند و زوجه در منزل پدری دارای ماشین ظرفشویی میباشد، زوج مکلف است در لوازم تهیه شده ماشین ظرفشویی هم تهیه کند، ولی در مجموع باید لوازم تهیه شده در شأن خانواده زوجه باشد. ولیکن در جهیزیه ای که تهیه شده یک دست ظروف ۶ نفره و یا یک دست قابلمه کافیست و نیاز به تهیه چند دست نمیباشد.

وکیل استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه چیست؟

همان طور که گفته شده تهیه لوازم زندگی مشترک کاملا بر عهده زوج میباشد، و زمانی که زوجه برخی از لوازم زندگی را تهیه کرده است  در پروسه ای از زندگی مشترک به دلایل مختلفی به مشکل با زوج برخورد میکند و برای بعضی از مسائل حقوقی دیگر مانند نفقه که میخواهند روی زوج فشار بیاورند و یا اقدام به طلاق بکند نیاز است لوازمی را که به زوج داده شده است را مسترد کند و برای این کار لازم است درخواست استرداد جهیزیه داده شود .

و همین طور برای زوج زمانی که منزلی که در آن زندگی میکنند به نام زوجه میباشد و زوجه به دلایلی اجازه ورود به زوج را نمیدهد و زوج مجبور است برای مسترد کردن لوازم زندگی مشترک که توسط او تهیه شده است دادخواست استرداد جهیزیه را بدهد.

آیا مرد میتواند درخواست استرداد جهیزیه بدهد؟

وکیل استرداد جهیزیه

بله همان طور که در تیتر بالا گفته شده در برخی از موارد با توجه به اینکه منزل به نام زوجه میباشد و یا اینکه زوج در زمان عقد لوازم تهیه شده خود را در منزل پدر زوجه نگهداری میکند و زوجه از عودت آنها به زوج خودداری میکند باید درخواست استرداد جهیزیه توسط زوج داده شود.

در صورتی که لیست جهیزیه خود را نداشته باشیم آیا میتوانم استرداد جهیزیه بکنیم؟

زمانی که جهیزیه را از طریق لیست سیاهه بخواهیم از مرد بگیریم بسیار راحت میباشد و با ارایه دادخواست استرداد جهیزیه میتوان اقدام به این کار کرد. اما در بعضی از موارد این چنین لیستی تهیه نشده یا پس از سال ها گم میشود و اگر فیلم زمان جهاز کشون یا لیستی تهیه شود و شاهد هایی اعلام کنند که لیست بالا مورد تایید میباشد و ما حضور داشتیم و یا اینکه فاکتور های لوازم موجود باشد میتوان درخواست استرداد جهیزیه داد.  و این موضوع قابل اهمیت میباشد که میزان اعتبار شهادت ها نیز با قاضی میباشد و قاضی رسیدگی کننده به پرونده میتواند آن را قبول کند یا خیر.

در صورتی که مرد لوازم را بعد از حکم دادگاه تحویل ندهد چه میشود؟

در شرایطی که زوج امتناع کند از تحویل دادن جهیزیه و باعث جلوگیری از حق زوجه به حساب آید، خانم میتواند از طریق دادگاه نیز آن را پیگیری نماید.

وکیل استرداد جهیزیه

پس از اجرای حکم قطعی استرداد جهیزیه، دادورز اجرا فردی را به عنوان امین مشخص میکند آن فرد میتواند از نزدیکان خانم باشد و بعد از آن نامه ای به کلانتری محلی که اموال خانم در آنجاست و خانم به کلانتری رفته و با همراهی یک مامور کلانتری رفته و با همراهی یک مامور کلانتری به محل رفته و اموال را مسترد کنند. طرفین صورتجلسه کلانتری و همینطور لیست جهیزیه را امضاء میکنند و در آن قید میشود و اگر مرد مانع اجرای حکم بشود مامور کلانتری وظیفه دارد که آن را گزارش کند .

و در صورتی که مرد لوازم را تحویل ندهد قاضی اجرا موضوع را به کارشناسی ارجاع داده تا لیست لوازم زوجه را به روز،  قیمت گذاری کنند و معادل ریالی آن از زوج دریافت شود و در صورت عدم پرداخت مبلغ ریالی، نسبت به حکم جلب زوج اقدام خواهد شد.

لوازمی که شوهر در سیاهه قبول کرده جزء لوازم من است؟

در برخی از موارد زوج لوازمی را در لیست سیاهه قبول میکند که به زوجه بدهد، اصطلاحا هدیه بدهد و همان طور که در مبحث هبه اعلام شد، هبه  در صورتی که عین آن موجود باشد قابل استرداد است و عملا متعلق به زوج میباشد و نمیتوان آن را دریافت نمود.

امکان دارد شوهرم لوازم را از دسترس خارج کند، آیا میتوان دستور فوری برای استرداد گرفت؟

بله، زوج میتواند همزمان با درخواست استرداد جهیزیه درخواست تامین خواسته فوری را بدهد، که بعد از ارجاع به شعبه زوجه میتواند به شعبه مراجعه نموده و مدارک و ادله خود را به قاضی ارائه دهد و قاضی بعد از برسی مدارک میتواند مبلغی را به عنوان خسارت احتمالی از زوجه دربافت نموده و نسبت به صدور درخواست تامیین خواسته فوری اقدام نماید. که زوجه میتواند با معرفی یک حافظ اموال نسبت به خروج لوازم اقدام نموده و تا صدور رای قطعی به صورت امانت در اختیار حافظ اموال باشد .

سید سجاد میرکاظمی ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ وکیل پایه یک دادگستری و متخصص حوزه خانواده جرایم اقتصادی ملکی و خانواده و استرداد جهیزیه

درخواست استرداد جهیزیه را چگونه بدهیم؟

تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه بقیه دادخواست حقوقی شباهت زیادی دارد. برای دادخواست استرداد جهیزیه در گام اول باید فرم دادخواست را گرفته و آن را تنظیم نماید. خواهان نیز باید دادخواست را کامل کرده و آن را امضاء نماید به طوری که مشخصات خودش در ستون اول و مشخصات خوانده که زوج میباشد در ستون دوم بنویسید و در شرایطی که وکیل داشته باشد باید اطلاعات و مشخصات وکیل خود را بنویسد. و یک بخش مهم دادخواست استرداد جهیزیه تعیین خواسته و بهای آن میباشد و باید درست تعیین گردد چون دادگاه نیز بر اساس آن دادخواست ترتیب اثر میدهد و خسارت های قانونی ان نیز قابل مطالبه بوده است.

هزینه های درخواست استرداد جهیزیه چقدر است؟

در استرداد جهیزیه که یکی از دعاوی مالی است تعیین آن برای هزینه های دادرسی بسیار مهم است.

هزینه های دادرسی در دادگاه بدوی(ابتدایی): مبلغ تا ۲۰۰ میلیون ریال: ۲.۵ درصد ارزش خواسته

هزینه های دادرسی در دادگاه بدوی(زاید بر ۲۰۰ میلیون ریال): ۳.۵ درصد ارزش خواسته

هزینه دادرسی در تجدید نظر و دادخواهی(صرف نظر از مبلغ): ۴.۵ درصد ارزش خواسته

هزینه دادرسی در صورتی که قیمت خواسته زمان تقدیم دادخواست معلوم نمی باشد: یک میلیون و پانصد

سید سجاد میرکاظمی ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ وکیل پایه یک دادگستری و متخصص حوزه خانواده جرایم اقتصادی ملکی و خانواده و استرداد جهیزیه

آیا سیسمونی خریداری شده هم میتوان استرداد کرد؟

اقلام سیسمونی نوزاد نمیتواند جزیی از جهیزیه باشد و سیسمونی را معمولا توسط خانواده خریداری میشود و اصلا جزء جهیزیه نمیباشد که اگر در لیست جهیزیه یا همان سیاهه قید شود در شورای حل اختلاف قرار رد دعوی صادر میگردد. و لازم به ذکر است که اقلامی مانند: موبایل و تبلت و کتاب درسی و همینطور طلا  را نمیتوان به عنوان جهیزیه، آن ها را در لیست جهیزیه آورد.

بعضی از لوازم زمان ازدواج که من آورده ام به دلایلی عوض شده است آیا میتوان آن ها را گرفت؟

اگر در زندگی مشترک به هر دلیلی لوازم  عوض شده باشد نمیتوان آن را استرداد نمود  مگر اینکه لوازم جایگزین و اضافه شده  توسط زوجه خریداری شده باشد و فاکتور های آن موجود باشد.

آیا بدون دستور قضایی میتوانم لوازم را از خانه خارج کنم؟

درست است که لوازم توسط زوجه تهیه شده است و لیکن با توجه به این موضوع که لوازم  را به زوج تحویل داده شده است باید دستور استرداد جهیزیه باشد تا برای طرفین مشکلی جهت استرداد جهیزیه ایجاد نشود، مثلا زوجه لوازم را از منزل زوج خارج میکند و بعد نسبت به استرداد جهیزیه اقدام میکند ….

پس بهتر است در صورتی که خود زوج لوازم را تحویل زوجه میدهد از آن رسید دریافت کند و چند شاهد در ذیل آن را امضا نمایند

سید سجاد میرکاظمی ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ وکیل پایه یک دادگستری و متخصص حوزه خانواده جرایم اقتصادی ملکی و خانواده و استرداد جهیزیه

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)