وکیل حقوقیمقالات حقوقیمقاله های حقوقی

گرفتن مهریه + مراحل + بعد از طلاق + ازدواج موقت

گرفتن مهریه + مراحل + بعد از طلاق + ازدواج موقت

در این نوشتار  میخواهیم در مورد گرفتن مهریه و مراحل آن صحبت کنیم و گرفتن مهریه بعد از طلاق و ازدواج موقت به چه صورت می باشد.

وکیل درجه ۱ تهران : سید سجاد میرکاظمی – متخصص جرایم اقتصادی ملکی خانواده

09122274983-77208485

مهریه واژه ای است که بی شک همه ی شما اسم آن را شنیده اید. مهریه به مالی گفته می شود که زن در هنگام عقد نکاح مالک آن می شود و مرد به محض مطالبه زن مکلف به پرداخت آن می شود زیرا مهریه در اکثر مواقع عندالمطالبه می باشد.

اما گاهی زنان و خانم ها  برای گرفتن مهریه دچار مشکل می شوند و به آسانی مهریه خود را دریافت نمی کنند.

گروه وکلای آنی وکیل تلاش داریم در این مطلب به صورت چکیده و مفید مراحل گرفتن مهریه و همچنین چگونگی گرفتن مهریه بدون طلاق و بعد از طلاق را برای شما شرح بدهیم.

آیا گرفتن مهریه فقط بعد از طلاق امکان پذیر است؟

خیر گرفتن مهریه ارتباطی  به طلاق گرفتن ندارد زیرا از لحظه ی انعقاد عقد نکاح بر ضمه شوهر است و زن مالک آن می شود و بدون طلاق نیز زن می تواند درخواست گرفتن مهریه را بکند. البته این امر یعنی دریافت مهریه بدون طلاق و ایجاد شکاف و مشکل بین زن و مرد در عرف جامعه شایع نمی باشد.

مراحل گرفتن مهریه  در نظام حقوقی ایران چگونه است؟

گرفتن مهریه + مراحل + بعد از طلاق + ازدواج موقت

به طور کلی گرفتن مهریه از دو طریق ممکن می باشد:

۱- از طریق اجرای ثبت

۲- از طریق مراجعه به دادگاه

مراحل گرفتن مهریه از طریق اجرای ثبت:

در این روش زن به محل واحد اجرای ثبت که عقد در آن جا انجام شده است مراجعه می کند(دفترخانه ازدواج و طلاقی که عقد کرده) و درخواست صدور اجراییه برای گرفتن مهریه می کند، و دفترخانه اجراییه را صادر و خانم  آن را به دایره ی اجرای ثبت خواهد برد. و سپس اجراییه به مرد ابلاغ می شود تا ظرف ۱۰ روز برای تعیین تکلیف برای پرداخت مهریه اقدام کند و در غیر این صورت و عدم مراجعه ی مرد، زن اموال مرد را برای توقیف معرفی می کند.

حال اگرآقا  اموالی برای توقیف نداشته باشد با توجه به میزان درآمد و گردش حساب بانکی وی مهریه به صورت اقساط گرفته می شود.

باید به این نکته توجه شود در هر صورت باید دقت نمود  که در زمان گرفتن مهریه مستثنیات دین می بایست رعایت شود.

همانطور که اشاره شد برای گرفتن مهریه فرقی بین قبل و بعد از طلاق نمی کند و زن میتواند شخصا یا به وسیله ی وکیل مجرب دادگستری  این موضوع را پیگیری کند البته توصیه می شود با توجه به قوانین جدید و پیچیدگی های موجود در گرفتن مهریه برای آسانی کار خود از وکیل مهریه گروه وکلای آنی وکیل  استفاده کنید.

مدارکی که باید زن با خود به هنگام مراجعه به دفتر خانه همراه داشته باشد شامل۱- شناسنامه ، ۲-کارت ملی و همچنین۳- سند ازدواج می باشد و اگر این کار به وکیل  سپرده شده باشد علاوه بر مدارک مذکور می بایست وکالت نامه ای که زن به وکیل برای گرفتن مهریه داده است نیز همراه باشد.

اگر شما بدون داشتن وکیل اقدام به گرفتن مهریه کنید به دلیل عدم آشنایی با مراحل آن پروژه ای زمان بر خواهید داشت و وکیل متخصص مهریه سبب خواهد شد که این مراحل با سرعت بیشتری ادامه پیدا کنند.

گرفتن مهریه از طریق دادگاه

راه دوم بعد از عدم کسب نتیجه از راه اول برای گرفتن مهریه اقدام از طریق دادگاه خانواده است، زن دادخواست خود را به دادگاه خانواده می دهد.

حال تفاوت های این دو مرحله را بیان می کنیم:

۱-روند پیگیری پرونده در اجرای ثبت سریع تر از دادگاه دنبال می شود.

۲-هزینه ای که در اجرای ثبت بابت گرفتن مهریه پرداخت می شود نسبت به دادگاه کم تر است.هزینه اجراییه دفترخانه ۳۰۰ هزار توامان در سال ۱۴۰۰

۴- در اجرای ثبت زوج نمی شود مرد را زندانی کرد اما در دادگاه این امکان وجود دارد.اعمال ماده ۳ قانون نحوه اجرای محکومیت مالی

مراحل گرفتن مهریه در ازدواج موقت

ممکن است  این تصور برای عده ای وجود داشته باشد که در عقد موقت امکان گرفتن مهریه وجود ندارد اما این گونه نیست و حتی جالب اینکه  اگر عقد موقت با صیغه نامه ی معمولی (سندعادی) هم باشد زن با دادن دادخواست به دادگاه خانواده می تواند تقاضای گرفتن مهریه را بدهد و حتی امکان توقیف اموال را هم دارد و هیچ گونه فرقی در این مورد وجود ندارد.

گرفتن مهریه + مراحل + بعد از طلاق + ازدواج موقت
گرفتن مهریه + مراحل + بعد از طلاق + ازدواج موقت

و در پایان باید گفت که شما برای گرفتن مهریه نیاز به مشاوره حقوقی دارید و اصلا نباید این عمل را عملی ساده تصور کرد زیرا مرد می تواند در مواقعی به دور زدن قانون برای فرار از پرداخت مهریه دست بزند و همچنین خیلی مواقع بحث مستثنیات دین و اعسار پیش می آید که شما را ناچار به استفاده از وکیل برای به دست آوردن حق خود می کند.

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)