خدمات حقوقیحقوقیقوانین و مصوباتمقالات حقوقیمقاله های حقوقی

بهترین روش مطالبه مهریه به زبان ساده

بهترین روش مطالبه مهریه به زبان ساده

وکیل درجه ۱ تهران : سید سجاد میرکاظمی – متخصص جرایم اقتصادی ملکی خانواده

بهترین روش مطالبه مهریه به زبان ساده را در این نوشتار می آموزیم.

همانطور که میدانیم بر اساس اداب و رسوم و قبل از عقد نکاح بین دختر و پسر و به اصطلاح حقوقی آن زوجین خانواده ها و بزرگترها و نهایتا دختر و پسر با تراضی  مالی تحت عنوان مهریه برای ثبت در عقد نامه تعیین میگردد. در گذشته معمولا املاک باغات و .. و در در زمان کنونی مهریه طبق عرف با سکه طلا تعیین میگردد . مستند قانونی آن نیز به شرخ ذیل است:

براساس ▪ ماده ۱۰۸۰
تعیین مقدار مهر منوط به تراضی طرفین است .

▪ ماده ۱۰۷۸
هر چیزی را که مالیت داشته و قابل تملک نیز باشد می توان مهر قرار داد

برا اساس قوانین و مقررات حاکم بر مسایل حوزه خانواده و آخرین تحولات قانون مدنی و حمایت خانواده به محض وقوع عقد نکاح زن مالک مهریه میگردد . مستند قانونی آن به شرح ذیل است:

ماده ۱۰۸۲
به مجرد عقد ، زن مالک مهر می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید .

.
▪ ماده ۱۰۷۹
مهر باید بین طرفین تا حدی که رفع جهالت آنها بشود معلوم باشد .

برای تادیه تمام یا قسمتی از مهر می توان مدت یا اقساطی قرار داد .
▪ ماده ۱۰۸۴
هرگاه مهر عین معین باشد و معلوم گردد قبل از عقد معیوب بوده و یا بعد از عقدوقبل از تسلیم معیوب و یا تلف شود شوهر ضامن عیب وتلف است .
▪ ماده ۱۰۸۵
زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر داردامتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود .
رای وحدت رویه ۶۳۳ – ۱۴/۲/۱۳۷۸ : . . . گرچه طبق ماده ( ۱۰۸۵ ) ق . م . مادام که مهریه زوجه تسلیم نشده ، در صورت حال بودن مهر ، زن می تواند از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود لکن مقررات این ماده صرفا به رابطه حقوقی زوجه و عدم سقوط حق مطالبه نفقه زن مربوط است و ازنقطه نظر جزایی با لحاظ مدلول ماده ( ۶۴۲ ) ق . م . ا . ( تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده ) مصوب ۲/۳/۱۳۷۵مجلس شورای اسلامی * که به موجب آن حکم به مجازات شوهر به علت امتناع از تادیه نفقه زن به تمکین زن منوط شده است و با وصف امتناع زوجه از تمکین ولو به اعتذار استفاده از اختیار حاصله از مقررات ماده ( ۱۰۸۵ ) ق . م . حکم به مجازات شوهر نخواهد شد و در این صورت حکم شعبه دوم دادگاه عمومی تهران مشعر بر برائت شوهر از اتهام ترک انفاق زن که با این نظر مطابقت دارد با اکثریت قریب به اتفاق آرا صحیح و قانونی تشخیص می شود . . . .
ماده ۶۴۲ ق . م . ا . – هرکس با داشتن استطاعت مالی نفقه زن خود را در صورت تمکین ندهد یا از تادیه نفقه سایراشخاص واجب النفقه امتناع نماید دادگاه او را از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می نماید .

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)