وکیل حقوقیمشاوره حقوقیمقاله های حقوقی

الزام به تنظیم سند رسمی صلح سرقفلی

انتقال سرقفلی:

وکیل درجه ۱ تهران : سید سجاد میرکاظمی – متخصص جرایم اقتصادی ملکی خانواده ۸۵۹۵۶۵۴۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ghkعتت

مطابق قانون مدنی به محض تولد دارای حق و حقوق خواهد شد اعم از اینکه این حق و حقوق از طریق قانون گذار به انسان داده شود یا از طرفیق قرارداد،حق سرقفلی نیز نمونه ای از حقوق است که به موجب قرارداد منتقل میشود لکن دارای قواعد و مقررات و تشریفات حسب مورد است.سرقفلی به عنوان یکی از اجزای دارایی است که در حقوق ما نهادی تازه میباشد که این مفهوم در قانون روابط موجر و مستاجر نیست د ر این نوشتار سعی میکنیم شما خواننده محترم را یا مفهوم علمی سرقفلی آشنا کنیم.

الزام به تنظیم سند رسمی صلح سرقفلی

همانطور که میدانیم حق سرقفلی (کسب یا پیشه یا تجارت) ویژه مستأجر محل است و مالک حقی بر آن ندارد. منتها، چون اجاره ای که بر طبق قانون روابط موجر و مستأجر منعقد می شود حق مالکیت را بیش از حد تراضی طرفین محدود می سازد، لذا مالکان نیز پیش از انعقاد اجاره مبلغی بعنوان سرقفلی از مستأجر می گیرند.

شایان ذکر است ،مستأجری که حق انتقال به غیر به او داده شده است می تواند سرقفلی را به ضمیمه منافع مورد اجاره به دیگری انتقال دهد. زیرا، انتقال سرقفلی با حفظ مالکیت منفعت امکان ندارد و باید با هم انجام شود.

در هر حال، انتقال حق سرقفلی باید بموجب سند رسمی انجام شود (تبصره ۲ ماده ۱۹). لیکن، درباره ضمانت اجرای این حکم، قانون راه حل صریحی ارائه نمیدهد و معلوم نیست که آیا بدون تنظیم سند رسمی انتقال صورت نمی پذیرد یا سند عادی و شهادت و اماره برای اثبات انتقال در دادگاه پذیرفته نمی شود؟

فایده یافتن پاسخ در جایی ظاهر می شود که مستأجر در دادگاه یا مرجع رسمی دیگر اقرار به انتقال سرقفلی کند. در این صورت، هرگاه تنظیم سند رسمی شرط انتقال باشد، این اقرار مؤثر نیست. ولی، در صورتی که دلایل اثبات انتقال را محدود به سند رسمی کند، می تواند جای خالی آن سند را پر سازد.

رویه قضایی هنوز مجال آن را نیافته است که در این باره تصمیم قاطع بگیرد. ولی، احتمال نخست بنظر قوی تر می رسد. زیرا، نه تنها ظاهر تبصره ۲ ماده ۱۹ که انتقال را فقط با تنظیم سند رسمی معتبر می داند. آن را تأیید می کند، مبنای منع قانونگذار حفظ حقوق موجر و اشخاص ثالث است تا دفاتر اسناد رسمی شرایط امکان انتقال را احراز کنند. امکان انتقال با سند عادی و پذیرفته شدن اقرار به این حکمت خلل می رساند

با وجود این، هیچ مانعی ندارد که مستأجرى ضمن سند عادی تعهد به انتقال سرقفلی کند، چنانکه قولنامه عادی نیز در مورد انتقال املاک ثبت شده پذیرفته میشود و گفته شد که هیچ تعارضی با ماده ۲۲ و مواد ۴۶ تا ۴۸ قانون ثبت ندارد.

فرض کنید مستاجری ملکی و اجاره کرده ضمن عقد اجاره یا بعدا مبلغی را تحت عنوان سرقفلی به مالک (موجر)پرداخت مینماید قرار داد  اجاره منقضی شده و موجبات تخلیه فراهم است لکن موجر اقدام به پرداخت سرقفلی به نرخ عادله روزنمینماید و از طرفی اذن به انتقال اجاره نمیدهد در اینجا مستاجر از طریق دادخواست و با ذکر دلایل از دادگاه درخواست تنظیم سند رسمی صلح سرقفلی مینماید.

اسناد و مدارک مورد نیاز جهت طرح دعوای الزام به تنظیم سند رسمی صلح سرقفلی :

۱- تصویر مصدق سند مالکیت (اجباری)

۲- تصویر مصدق اجاره ­نامه (اجباری)

۳- تصویر مصدق صلح ­نامه (اجباری)

۴- به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه دادرسی الزامی است.

* در صورت عدم وجود مدارک  و اسناد اختیاری فوق می­توانید یکی از موارد ذیل را ارائه نمایید.

۱- شهادت شهود و مطلعین. ۲- تحقیقات محلی. ۳- اتیان سوگند. ۴- درخواست استعلام. ۵- پرونده استنادی. ۶- ارجاع به کارشناسی. ۷- معاینه محلی. ۸سایر دلایل و مستندات

سید سجاد میرکاظمی-سمانه دهقان(وکلای پایه یک دادگستری)

 جهت مشاوره حقوقی مهریه و خانواده  کیفری اداری و… باشماره تلفن وکیل سید سجاد میرکاظمی ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳ تماس حاصل فرمایید.

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)