مقاله های حقوقیویدئو های آموزشی

دعوای استرداد لاشه چک و سفته

در این مقاله میخوانید

منظور از دعوای استرداد لاشه چک و سفته چیست؟ مقدمتا وکیل تجاری (وکیل دعوای استرداد لاشه چک و سفته ) گروه وکلای آنی وکیل سید سجاد میرکاظمی اذعان دارد که مبادله‌ی چک، می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. این دلایل عبارت است از پرداخت ثمن معامله، تضمین انجام کار، ایفای تعهد، تضمین تخلیه وسایر امور می‌باشند. اگر صادرکننده یا متعهد خواستاراستردادچک امانی خود باشد و مدعی باشد که دارنده، استحقاق دریافت وجه چک را ندارد و از استرداد چک استنکاف می‌کند، دعوای استرداد چک که دعوای مالی محسوب می‌شود را اقامه می‌نماید و یا اینکه می‌تواند باداشتن دلایل ومستندات کافی، شکایت جرم خیانت در امانت را مطرح کند.با ما تماس بگیرید  دعوای استرداد لاشه چک و سفته

دعوای استرداد لاشه چک چگونه طرح می‌شود؟

چه مدارک و مراحلی برای طرح دعوی استرداد چک لازم است؟

آیا عدم استرداد چک، جرم تلقی می‌شود و امکان شکایت کیفری برای استرداد آن وجود دارد؟

مرجع قضایی صالح برای طرح دعوی استرداد چک کدام مرجع است و هزینه دادرسی آن چقدر می‌باشد؟

بار اثبات دعوی استرداد لاشه چک بر عهده چه کسی می‌باشد؟

تمامی این پرسش‌ها و دیگر پرسش‌هایی که ممکن است مطرح شود از امور تخصصی می‌باشد که می‌بایست توسط وکلا و متخصصین حرفه حقوق پاسخ داده شوند.

علت و آغاز طرح دعوای استرداد لاشه چک و سفته

وکیل تجاری (وکیل دعوای استرداد لاشه چک و سفته ) گروه وکلای آنی وکیل سید سجاد میرکاظمی اذعان دارد که از دعاوی متداول بین افراد جامعه که بخش عمده‌ای از پرونده‌های دادگستری را در برمی‌گیرد، دعاوی راجع به چک است. امروزه چک با اهداف مختلفی از قبیل پرداخت وجه بدهی، تضمین انجام کار یا ضمانت یا رهن و اجاره و پیش‌پرداخت اقساط و غیره بین افراد تبادل می‌شود. دعوی استرداد چک وقتی طرح می‌شود، که صادرکننده‌ی آن مدعی است، وجه چک را پرداخت کرده است یا چک به عنوان امانت و ضمانت و غیره در ید دارنده بوده است ولی چک را با وجود انجام تعهد یا کار یا انفساخ و ابطال قراردادشان، از طرف مقابل یا دارنده ،مسترد ننموده است. اثبات ادعای استرداد چک می‌بایست توسط خواهان، صورت گیرد و بایستی قبل از طرح دعوای کیفری، اظهارنامه برای طرف مقابل ارسال نماید تا طرف مقابل نتواند ادعای عدم اطلاع نماید.دعوای استرداد لاشه چک و سفته

جرم خیانت در امانت ناشی از عدم استرداد لاشه چک وسفته

وکیل تجاری (وکیل دعوای استرداد لاشه چک و سفته ) گروه وکلای آنی وکیل سید سجاد میرکاظمی اذعان دارد اگر دارنده، چک را به شخص دیگری منتقل نماید، یا برخلاف توافق شفاهی یا قراردادی، از چک استفاده نماید و آن را مسترد نکند، و آن را تصاحب نماید، مرتکب جرم خیانت در امانت می‌شود و قانون مجازات اسلامی برای جرم خیانت در امانت، حبس ازیک تا سه سال را مقرر داشته است. در جرم خیانت در امانت، سونیت دارنده می‌بایست احراز شود. برگشت زدن چک می‌تواند سونیت دارنده را اثبات نماید. شاکی می‌بایست به دادسرا مراجعه کرده و در آنجا شکایت خود را مطرح نماید. طرح شکایت می‌تواند به‌طور کتبی یا شفاهی باشد. دادسرا بعد از انجام تحقیقات مقدماتی، پرونده را به یکی از شعب دادیاری یا بازپرسی، برای تکمیل تحقیقات ارسال می‌کند و احتمال دارد که از طرفین برای تکمیل تحقیقات دعوت به عمل آید. در صورت عدم حضور متهم، احتمال دارد که بادستورقضایی، به دادسرا جلب شود. سپس با تفهیم اتهام به وی، قرارجلب به دادرسی، صادر می‌شود؛ و با کیفرخواست صادره از سوی دادستان، پرونده برای رسیدگی به دادگاه کیفری ارسال می‌شود.

استرداد سند و دارنده با حسن نیت چک

وکیل تجاری (وکیل دعوای استرداد لاشه چک و سفته ) گروه وکلای آنی وکیل سید سجاد میرکاظمی اذعان دارد اگر چک دست‌ به‌دست شود و در اختیار شخصی قرار گیرد که سونیت نداشته و در متن چک هم به امانی بودن و شرطی بودن چک اشاره نشده باشد، شخص ثالث باحسن نیت، محق به وصول وجه چک می‌باشد و می‌تواند وجه آن را مطالبه نماید. چراکه چک به عنوان یکی از اسناد تجاری، از ویژگی این اسناد برخوردار می‌باشد؛ و ایراد صادرکننده نسبت به دارنده فعلی که هیچ‌گونه رابطه قراردادی با هم ندارند، پذیرفته نمی‌شود.این خصوصیت را وصف تجریدی اسناد تجاری گویند.

مرجع قضایی صالح برای دعوای استرداد لاشه چک

وکیل متخصص تجاری (وکیل دعوای استرداد لاشه چک و سفته ) گروه وکلای آنی وکیل سید سجاد میرکاظمی اذعان دارد مرجع قضایی صالح برای رسیدگی به دعوای استرداد لاشه چک، مرجع حل اختلاف محل یا دادگاه عمومی محل اقامت خوانده یا همان دارنده سند تجاری است. اگر وجه مندرج در چک تا بیست میلیون تومان و کمتر باشد، خواهان بایستی به شورای حل اختلاف رجوع نماید و اگر بالاتر از بیست میلیون تومان باشد، دعوی استرداد لاشه چک را در صلاحیت دادگاه حقوقی عمومی قرار می‌دهد. در چک اصل بر تعهد پرداخت وجه است و، امانتی بودن آن باید از سوی صادرکننده که مدعی می‌باشد‌، اثبات شود.

مدارک مورد نیاز برای طرح دعوی استرداد چک:

1– کارت ملی
2– وکالت‌نامه وکیل
3– اسناد مثبت امانی بودن چک یا شهادت شهود یا قرارداد حاوی تصریح به تضمینی بودن چک بابت انجام تعهد و مدرک انجام تعهد یا انفساخ و بطلان قرارداد یا رسید پرداخت وجه چک.
4– تصویر اظهارنامه درخواست استرداد چک

چگونگی طرح دعوی استرداد لاشه چک

وکیل تجاری (وکیل دعوای استرداد لاشه چک و سفته ) گروه وکلای آنی وکیل سید سجاد میرکاظمی اذعان دارد در دادخواست استرداد لاشه چک، الزام خوانده به استرداد چک، درخواست می‌شود، تمبر هزینه دادرسی مطابق با دعاوی مالی می‌بایست ابطال شود. اگر مدرکی دایر بر امانی بودن چک یا ایفای تعهد، یا پرداخت وجه چک، هم موجود است به عنوان ضمیمه بایستی به دادخواست پیوست شود. این دعوی ازجمله دعاوی مالی قلمداد می‌شود و هزینه دادرسی در بدو امر باید پرداخت شود و مطابق با مبلغ چک می‌بایست پرداخت شود. این دعوا می‌تواند به‌طور مستقل طرح شود یا اینکه در دعوای تقابل (دعوای تقابل، دعوایی است که در مقابل دعاوی اصلی از سوی خوانده بر خواهان طرح می‌شود). دشواری‌ها و پیچیدگی‌هایی که در دعوی استرداد لاشه چک یا جرم خیانت در امانت تحقق‌یافته در خصوص استرداد چک وجود دارد، این امر را می‌طلبد که از افراد متخصص که پروانه وکالت دادگستری را، دارند، یاری خواست. وکلای متخصص و مجرب با به کارگیری دانش و مهارت خود پرونده‌های راجع به آن را به بهترین نحو به انجام خواهند رسانید.
با توجه به ارزشمندی برگه چک می‌بایست در دعاوی مربوط به آن علی‌الخصوص دعاوی استرداد چک، دقت نظر فراوانی به کار رود، افراد معمولاً این امر را به وکیل می‌سپارند تا از خسارت و هزینه‌های فراوان که ممکن است محتمل شوند، خودداری کرده و جریان پرونده از آغاز مسیر درست را بپیماید و مطلوب‌ترین نتیجه‌ی ممکن را داشته باشند. گروه وکلای آنی وکیل با تشکیل گروه های  تخصصی اسناد تجاری برای ارایه خدمات خود به مشتریان، رضایت حداکثری آنان را درزمینه دعاوی تجاری کسب نموده است.

موارد طرح دعوی استرداد لاشه چک و سفته

وکیل تجاری (وکیل دعوای استرداد لاشه چک و سفته ) گروه وکلای آنی وکیل سید سجاد میرکاظمی اشاره دارد مطابق قانون در صورتی که هر کدام از شرایط زیر وجود داشته باشد، دارنده چک می بایست آن را به صادر کننده تحویل دهد. در صورت وجود هر یک از شرایط زیر وعدم تحویل لاشه چک و سفته به صادرکننده، او می تواند در دادخواست استرداد لاشه چک و سفته را در دادگاه حقوقی طرح نماید:

  • 1-وجود رضایتنامه رسمی از دارنده چک
  • 2-ارائه نامه رسمی از مرجع قضایی یا ثبتی مبنی بر پرداخت وجه چک
  • 3-ارائه حکم قضایی مبنی بر برائت ذمه صاحب حساب نسبت به پرداخت وجه چک
  • 4-در صورتی که ثابت شود چک برای ضمانت یا امانت یا بابت حسن انجام کار صادر شده و موضوع ضمانت نیز برطرف شده باشد، چک باید به صادرکننده آن مسترد شود.
  • 5-در صورتی که قراردادی که برای ایفاء تعهدات ناشی از آن، چک و یا سفته صادر شده باشد به هر دلیلی منحل شود، با انحلال قرارداد، تعهد ناشی از آن نیز از بین می رود و موجبی برای بقای چک در اختیار دارنده وجود نخواهد داشت و چک و سفته باید به صاحب آن مسترد شود.
  • 6-در صورتی که چک و سفته بابت امانت صادر شده باشد دارنده موظف است آن را به صادر کننده مسترد نماید.

شیوه طرح دادخواست استرداد لاشه چک و سفته

وکیل تجاری (وکیل دعوای استرداد لاشه چک و سفته ) گروه وکلای آنی وکیل سید سجاد میرکاظمی اذعان دارد پیش از طرح دادخواست استرداد لاشه چک و سفته، صادرکننده چک می تواند در طی ارسال اظهارنامه ای، تحویل لاشه چک را به صورت رسمی از دارنده مطالبه کند. ارسال اظهارنامه فاقد ضمانت اجرای حقوقی است، اما علاوه بر تاثیر روانی بر دارنده چک، ممکن است زمان ارسال اظهارنامه به عنوان مبداء محاسبه خسارات وارد شده به صادرکننده در نظر دادگاه قرار گیرد.

چنانچه اقدامات قانونی مذکور برای دریافت لاشه چک افاقه نکرد، همانطور که اشاره شد صادرکننده یا وکیل وی می توانند با تنظیم دادخواست استرداد لاشه چک و سفته و طرح آن در دادگاه عمومی و حقوقی دارنده چک را به تحویل لاشه آن ملزم نماید.

منظور از دادخواست یک فرم چاپی است که دعوای حقوقی بر روی آن نگارش می یابد. مشخصات طرفین دعوی و موضوع آن می بایست در دادخواست قید گردد. یک دادخواست حقوقی کامل برای این که قابل رسیدگی باشد باید موضوعات زیر را دربرگیرد :

  • نام، نام خانوادگی، نشانی محل اقامت و سایر مشخصات هویتی خواهان یا همان صادرکننده چک.
  • نام، نام خانوادگی، نشانی محل اقامت و سایر مشخصات هویتی خوانده یا متصرف چک.
  • موضوع یا عنوان دعوی؛ در خصوص مورد می بایست عبارت دعوای استرداد لاشه چک و سفته یا تحویل لاشه چک قید گردد.
  • بهای خواسته؛ منظور از بهای خواسته ارزش مالی دعوای حقوقی می باشد. بهای خواسته به عنوان معیار برای تعیین هزینه دادرسی دعاوی مالی و قابلیت تجدید نظر از آرای صادر شده می باشد.
  • مدارک و مستندات؛ در این ستون خواهان یا وکیل وی می بایست دلایل و مستنداتی که برای اثبات ادعای خود در دادگاه دارد را بیان نماید. برای مثال می توان به رضایت نامه امضا شده توسط دارنده یا حکم دادگاه مبنی بر برائت ذمه صادر کننده و … به عنوان مدارک در ضمن دادخواست استرداد لاشه چک و سفته به دادگاه تقدیم گردد.
دعوای استرداد لاشه چک و سفته
دعوای استرداد لاشه چک و سفته

شیوه رسیدگی و صدور رای در خصوص دعوای استرداد

وکیل تجاری (وکیل دعوای استرداد لاشه چک و سفته ) گروه وکلای آنی وکیل سید سجاد میرکاظمی اذعان دارد پس از تحویل دادخواست استرداد لاشه چک و سفته ضمائم آن به دفتر دادگاه حقوقی و پس از احراز تکمیل بودن آن، پرونده به نظر قاضی محترم دادگاه می رسد. در صورتی که قاضی پرونده را برای رسیدگی آماده تشخیص دهد، دستور تعیین وقت رسیدگی را صادر می کند.

با صدور این دستور مدیر دفتر دادگاه وقت رسیدگی را تعیین کرده و آن را به طرفین و وکلای آنان ابلاغ می نماید. پس از تشکیل جلسه دادرسی و شنیدن اظهارات طرفین، دادگاه قرارهای لازم از قبیل قرار کارشناسی و … را صادر می کند. پس از اعلام ختم دادرسی قاضی دادگاه به صورت فوری و نهایتاً ظرف یک هفته رای مناسب را صادر می کند.

دعوای استرداد لاشه چک  مالی است یا غیر مالی؟

مطابق دستورالعمل مورخ ۰۷/۰۸/۱۳۹۷ شماره ۵۵۰/۱۱۶۲۴/۹۰۰۰ سرپرست اداره کل خدمات الکترونیک قضایی، این دادخواست ها در دفاتر خدمات به عنوان غیرمالی ثبت می شوند. در مورد اینکه دادخواست استرداد لاشه چک مالی است یا غیر مالی نظریه مشورتی از اداره حقوقی دادگستری صادر شده که به قرار زیر است :

نظریه مشورتی در مورد استرداد لاشه چک  شماره ۸۹۳۵/۷ مورخ ۲۷/۹/۸۱

«ضابطه تشخیص دعاوی مالی از غیر مالی، نتیجه حاصله از دعوی است استرداد لاشه چکها نتیجه مالی ندارد لذا غیر مالی است.» بنابراین، دعوای استرداد لاشه چک، از دعاوی غیرمالی می باشد و هزینه دادرسی ان باید مطابق دعاوی غیرمالی پرداخت شود.

اجرای رای استرداد لاشه چک چگونه است؟

در صورتی که دارنده محکوم به استرداد لاشه چک گردد پس از صدور حکم قطعی مبنی بر الزام طرف مقابل به استرداد لاشه چک، در صورتی که محکوم علیه حکم را اجرا ننماید، به دستور دادگاه از چک مذکور، رفع اثر خواهد شد.

در خصوص اتهام آقای ب. ه.ح. با وکالت آقای ع. ه.ل. دائر بر صدور دو فقره چک ک بلامحل به شماره 438669/16927090 و 438671/16927090 عهده بانک … به مبلغ دویست و هفتاد میلیون ریال، دادگاه با عنایت به محتویات پرونده، شکایت شاکی خصوصی م. خ. با وکالت الف. ح. الف.، مفاد کیفرخواست صادره از دادسرای ناحیه … تهران و دفاع غیرموجه متهم در جلسه دادگاه و سایر قراین و امارات موجود در پرونده وقوع بزه را محرز دانسته و مستنداً به مواد 3 و 7 و 22 قانون صدورچک چک متهم موصوف را به تحمل یکسال حبس تعزیری و ممنوعیت از داشتن دسته‌ چک چک به مدت دو سال محکوم می‌نماید. رأی صادره حضوری بوده ظرف 20 روز پس از ابلاغ قابل‌ اعتراض در محاکم محترم تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.

رأی دادگاه تجدیدنظر استان

در خصوص تجدیدنظرخواهی آقای ب. ه.ح. نسبت به دادنامه شماره 9409970232600183 مورخ 1394/02/28 صادره از شعبه 1125 دادگاه عمومی جزایی تهران که به‌ موجب آن متهم تجدیدنظر خواه از حیث اتهام صدور دو فقره چک بلامحل به شماره‌های 438669/16927090 مورخ 1393/08/10 به مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ریال و 438671/16927090 مورخ 1393/08/15 به مبلغ یکصد و بیست میلیون ریال هر دو عهده بانک … به تحمل یک سال حبس تعزیری و ممنوعیت از داشتن دسته‌ چک چک به مدت دو سال محکومیت جزایی حاصل نموده است. از عطف توجه به اوراق متشکله پرونده و نظر به اینکه وجود چک چک‌های موضوع پرونده کار در دست صادرکننده دلیل پرداخت وجه آن و انصراف شاکی از شکایت دارد و عنایتاً به اینکه در پرونده امر دلیلی که خلاف این موضوع را به اثبات برساند، ملاحظه نمی‌گردد لهذا دادگاه با استناد به بند «ت» ماده 450 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 با اصلاحات بعدی دادنامه تجدیدنظر خواسته را نقض و با رعایت ماده 17 قانون اصلاح موادی از قانون صدور چک چک مصوب 1382 قرار موقوفی تعقیب متهم آقای ب. ه.ح. را صادر و اعلام می‌نماید. این رأی قطعی است.

دعوای استرداد لاشه چک و سفته سید سجاد میرکاظمی وکیل متخصص امور اسناد تجاری (چک سفته برات و…)تماس 09122274983 گروه وکلای آنی وکیل
#استرداد لاشه چک مالی،# استرداد لاشه چک مالی یا غیرمالی، #استرداد لاشه چک برگشتی، #استرداد لاشه چک غیر مالی، #استرداد لاشه چک امانی، #استرداد لاشه چک دادخواست، #استرداد لاشه چک دعوای مالی، #استرداد لاشه چک چیست، #نمونه استرداد لاشه چک، #استرداد لاشه چك، #استرداد لاشه چک، #استرداد لاشه چک مالی است یا غیر مالی، #استرداد لاشه چک مالی است، #نمونه اظهارنامه استرداد لاشه چک، #اظهار نامه استرداد لاشه چک، دعوی استرداد لاشه چک مالی است، #اظهارنامه برای استرداد لاشه چک، #متن اظهارنامه استرداد لاشه چک، #دعوی استرداد لاشه چک وسفته غیرمالی است، #تقاضای استرداد لاشه چک، #دادخواست تقابل استرداد لاشه چک، #تنظیم دادخواست استرداد لاشه چک، #استرداد لاشه چک دعوی مالی یا غیر مالی، #دعوای استرداد لاشه چک، #دعوی استرداد لاشه چک، #درخواست استرداد لاشه چک، #دادخواست استرداد لاشه چك، #دعواي استرداد لاشه چك، #استرداد لاشه چک مالی یا غیر مالی، #دعوای استرداد لاشه چک مالی یا غیر مالی، #دادخواست استرداد لاشه چک مالی یا غیر مالی، #متن دادخواست استرداد لاشه چک، #دعوای استرداد لاشه چک مالی، #نحوه استرداد لاشه چک، #نظریه مشورتی استرداد لاشه چک، #هزینه دادرسی استرداد لاشه چک، #استرداد لاشه ی چک، نمونه دادخواست استرداد لاشه چك، #دادخواست متقابل استرداد لاشه چک
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)