خدمات حقوقی

دیوان عدالت اداری و نحوه کار آن

در ابتدا مقدمه ای پیرامون دیوان عدالت اداری و سابقه شکلا گیری این نهاد بررسی میکنیم.

گروه وکلا و داوری آنی وکیل   تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و مجرب می باشد که جهت ارائه خدمات حقوقی  در راستای رفع نیازهای قضایی تمامی اقشار جامعه با در نظر گرفتن تمامی جوانب  فردی و قضایی سعی در برقراری ارتباط بین موکلین محترم با اقسام مختلف وکلا را دارد.  توسط آقای سید سعید میرکاظمی با بیش از دو دهه تجربه عملی و دارای تحصیلات تکمیلی در رشته حقوق خصوصی و همچنین سید سجاد میرکاظمی متخصص کیفری و حوزه اراضی و املاک و… در زمینه های متعدد تاسیس شده است. مدیریت سازمان یافته خدمات حقوقی آنی وکیل، از تجارب موفق گروه وکلا و موسسات  پیشرفته الگو برداری شده است.

دیوان عدالت اداری و نحوه کار آن

گروه وکلای آنی وکیل با حل و فصل کردن بیش از هزاران پرونده مختلف در حوزه های مختلف حقوقی و کیفری و نظامی متعهد به وسیله در جهت احقاق حقوق موکلین و ارباب رجوع محترم نیز است.

گروه وکلای آنی وکیل  توانسته است به صورت منطقی و بدون بلند پروازی‌های غیر معقول، به اهداف کوتاه مدت خو د نائل آید. گروه وکلای آنی وکیل، از تجارب و موفقیت‌های کوچک در مسیر تحقق اهداف بزرگ الگو برداری می‌نماید. در حال حاضر تعداد زیادی  عضو متخصص در گروه وکلای آنی وکیل  از اقصا نقاط کشور مخصوصا مناطق تهران فعالیت می نمایند.

نظر به وجود نیاز در بخش های مختلف جامعه به منظور مشاوره‌های حقوقی، محدودیتی برای آنی وکیل  در همکاری با حقوقدانان و وکلا و نیز دانش آموختگان سایر گرایش های علمی وجود ندارد.

دیوان عدالت اداری در قانون اساسی

طبق اصل‏ يكصد و هفتاد و سوم قانون اساسي، به‏ منظور رسيدگي‏ به‏ شكايات‏، تظلمات‏ و اعتراضات‏ مردم‏ نسبت‏ به‏ مأمورين‏ يا واحدها يا آيين‏ نامه‏ هاي‏ دولتي‏ و احقاق‏ حقوق‏ آنها، ديواني‏ به‏ نام‏ “ديوان‏ عدالت‏ اداري‏” زير نظر رئيس‏ قوه‏ قضائيه‏ شکل گرفته است. طبق قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ و اصلاحیه 1402  که در حال حاضر، قانون حاکم بر دیوان عدالت اداری است، نگارنده در این نوشتار آورده که  دیوان به عنوان مرجعی قضایی که صرفاً در تهران مستقر است، متشکل از شعب بدوی،تجدید نظر،هیأت عمومی و هیأت های تخصصی می باشد. البته به منظور تسهیل در دسترسی مردم به خدمات دیوان، دفاتر اداری دیوان در مراکز استانها شکل گرفته که وظیفه ثبت درخواست ها و دادخواست های شاکیان و ارشاد و معاضدت قضایی آنها را برعهده دارند.

سامانه ساجد در دیوان عدالت اداری

توجه داشته باشید که برای ثبت‌نام در سامانه ساجد، نیاز است تا پیش‌ازاین در سامانه ثنا نیز ثبت‌نام کرده  باشید. با واردکردن کد ملی و رمز عبور، به حساب کاربری خود در سامانه ساجد وارد خواهید شد. برای پیگیری شکایت دیوان عدالت اداری، باید به قسمت مشاهده و پیگیری پرونده بروید.

نحوه انتصاب قضات دیوان

نگارنده این نوشتار قضات ديوان با حكم رئيس قوه قضائيه منصوب مي‌شوند. قضات ديوان بايد داراي ده سال سابقه كار قضائي باشند. درمورد قضات داراي مدرك كارشناسي ارشد يا دكتري در يكي از گرايشهاي رشته حقوق يا مدارك حوزوي همتراز، داشتن پنج سال سابقه كار قضائي كافي است. قضاتي كه حداقل پنج سال سابقه كار قضائي در ديوان دارند، از شمول اين حكم مستثني هستند.

شیوه رسیدگی در شعب

گروه وکلای آنی وکیل اشعار داشته :شکایات از تصمیمات و اقدامات واحدها و مأموران دولتی و همچنین شکایات از تصمیمات و آراء قطعی هیأت ها و کمیسیون های اداری و شکایات استخدامی کارکنان دولت و برخی نهادها و دستگاههای عمومی و اجرایی کشور توسط شعب دیوان مورد رسیدگی قرار میگیرند. رسيدگي در شعب ديوان، مستلزم تقديم دادخواست است. شکات میتوانند دادخواست خود را از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا دفاتر استانی دیوان تسلیم نمایند. شعب دیوان به شکایتی رسیدگی می‌کنند که شخص ذی‌نفع یا وکیل یا قائم‌مقام یا نماینده قانونی وی، رسیدگی به شکایت را برابر قانون، درخواست کرده باشد.شعب دیوان می توانند در صورتي كه تصميمات و اقدامات موضوع شكايت، موجب تضييع حقوق اشخاص شده باشد، حكم مقتضي مبني بر نقض رأي يا لغو اثر از تصميم واقدام مورد شكايت يا الزام طرف شكايت به اعاده حقوق تضييع شده صادر نمايند. لازم به ذکر است که رسیدگی به پرونده در موارد صدور دستور موقت خارج از نوبت خواهد بود.

هیات عمومی

به موجب بند (۱) ماده ۱۲ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، اعتراض نسبت به مقررات و آیین نامه های دولتی، در صورتی که خلاف قوانین یا شرع یا خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب کننده آن تصویب شده باشند، توسط هیأت عمومی دیوان مورد رسیدگی قرار میگیرند. در درخواست ابطال مصوبات، ذینفع بودن درخواست کننده و پرداخت هزینه دادرسی شرط نمیباشد و هرکس میتواند ابطال مصوبات خلاف قوانین یا شرع یا خارج از حدود اختیارات مرجع تصویب کننده را درخواست نماید. هیأت عمومی دیوان میتواند در صورتی که اعتراض را وارد بداند، تمام يا قسمتي از مصوبه مورد شکایت را ابطال نمايد. طبق ماده ۸ قانون تشکیلات و آیین دادرسی ديوان، هيأت عمومي ديوان، با شركت حداقل دو سوم قضات ديوان به رياست رئيس ديوان و يا معاون قضائي وي تشكيل مي‌شود و ملاك در صدور رأي، نظر اكثريت اعضاي حاضر است. رأی هیات عمومی برای شعب دیوان و مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است و استنکاف از اجرای آرای هیات عمومی مستوجب مجازات است.

معاونت حقوقی، پیشگیری و پژوهش علاوه بر وظایف مختلف مبادرت به انتشار آراء هیات عمومی دیوان، انتشار کتب و نشریات تخصصی، تعامل و ارتباط با دانشگاهها و حمایت از پایان نامه های تخصصی، برگزاری همایش ها و محافل علمی، استفاده از ظرفیت اساتید و دانشجویان در رشته های مرتبط و فراهم نمودن امکان حضور آنها در شعب دیوان و هیات عمومی و آموزش قضات و کارکنان دیوان ایجاد تعامل با دستگاه های اجرایی جهت اصلاح روشها، مقررات و ضوابط جهت اجرای دقیق قوانین و مقررات و جلوگیری از تراکم پرونده به دیوان و تعامل با قوه مقننه (کمیسیونهای تخصصی مجلس شورای اسلامی) جهت ارائه نظرات پیشنهادی در خصوص اصلاح قوانین و مقررات که موجبات ورود پرونده ها به دیوان را فراهم نموده است.

به موجب تبصره ۲ الحاقی به ماده ۳ قانون دیون عدالت اداری مقرّر شده است که: «شکایات و اعتراضات اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از عمومی و خصوصی از آراء و تصمیمات مراجع اختصاصی اداری موضوع بند (۲) ماده (۱۰) این قانون مستقیماً در شعب تجدیدنظر، مطرح و مورد رسیدگی قرار می‌گیرد، رأی صادره قطعی است. سایر شکایات و اعتراضات در شعب بدوی رسیدگی می‌شود.

دیوان عدالت اداری و نحوه کار آن

 سامانه ارتباطات مردمی دیوان عدالت اداری چیست ؟

اگر می خواهید همین الان سوالتان را از مشاور مربوطه بپرسید کافیست با تلفن ثابت از سراسر کشور با شماره 9099095303 تماس بگیرید.

سیر تحول قوانین و مقررات دیوان عدالت اداری

ردیف عنوان قانون تاریخ تصویب مرجع تصویب
۱ قانون راجع به شورای دولتی ۷ / ۲ / ۱۳۳۹ کمیسیون مشترک دادگستری مجلسین
۲ قانون دیوان عدالت اداری ۴ / ۱۱ / ۱۳۶۰ مجلس شورای اسلامی
۳ آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ۱۰ / ۷ / ۱۳۶۲ شورای عالی قضایی
۴ تفسیر قانونی ماده ۱۸ قانون دیوان عدالت اداری ۱ / ۷ / ۱۳۷۱ مجلس شورای اسلامی
۵ قانون الحاق ۵ تبصره به مواد ۱۵،۱۸،۱۹ قانون دیوان عدالت اداری ۲۶ / ۲ / ۱۳۷۲ مجلس شورای اسلامی
۶ آیین نامه اجرایی قانون الحاق ۵ تبصره به مواد ۱۵،۱۸، قانون دیوان عدالت اداری ۳۰ / ۸ / ۱۳۷۲ رئیس قوه قضائیه
۷ قانون تفسیر ماده ۱۱ قانون دیوان عدالت اداری در رابطه با قانون فهرست نهادها و موسسات عمومی و غیر دولتی ۱۱ / ۷ / ۱۳۷۴ مجلس شورای اسلامی
۸ قانون اصلاح موادی از قانون دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۶۰ ۱ / ۲ / ۱۳۷۸ مجلس شورای اسلامی
۹ آیین دادرسی دیوان عدالت اداری
(اصلاح موادی از آیین دادرسی مصوب ۱۳۶۲ دیوان عدالت اداری)
۱۳۷۹ رئیس قوه قضائیه
۱۰ قانون استفساریه ماده ۲۵ قانون دیوان عدالت اداری ۱۴ / ۱۲ / ۱۳۸۰ مجلس شورای اسلامی
۱۱ قانون دیوان عدالت اداری ۹ / ۳ / ۱۳۸۵
(۲۵ / ۹ / ۱۳۸۵)
مجلس شورای اسلامی
(مجمع تشخیص مصلحت نظام)
۱۲ آئین نامه اجرایی شوراهای حل اختلاف تخصصی دیوان عدالت اداری ۱۳ / ۸ / ۱۳۸۶ هیأت وزیران
۱۳ ماده واحده خروج تصمیمات و آراء صادره از هیأتها و کمیته های تخصصی وزارتین علوم ، تحقیقات و فناوری و بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراکز آموزشی ، پژوهشی درخصوص امور و شئون علمی- آموزشی و پژوهشی از شمول صلاحیت دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضایی ۱۲ / ۶ / ۱۳۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی
۱۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری ۲۲ / ۹ / ۱۳۹۰
(۲۵ / ۳ / ۱۳۹۲)
مجلس شورای اسلامی
(مجمع تشخیص مصلحت نظام)
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)