خدمات حقوقی

شرایط صدور طلاق غیابی

همانطور که میدانیم وفق ماده ۶۸ قانون آیین دادرسی مدنی، در صورتی که ابلاغیه درخواست طلاق به یکی از زوجین نرسیده باشد؛ یا اینکه فرد مورد نظر در جلسات دادرسی پرونده طلاق حاضر نشود، دادگاه صالح حکم طلاق غیابی را برای فردی که درخواست طلاق را مطرح کرده صادر می‌کند.

گروه وکلا و داوری آنی وکیل   تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و مجرب می باشد که جهت ارائه خدمات حقوقی  در راستای رفع نیازهای قضایی تمامی اقشار جامعه با در نظر گرفتن تمامی جوانب  فردی و قضایی سعی در برقراری ارتباط بین موکلین محترم با اقسام مختلف وکلا را دارد.  توسط آقای سید سعید میرکاظمی با بیش از دو دهه تجربه عملی و دارای تحصیلات تکمیلی در رشته حقوق خصوصی و همچنین سید سجاد میرکاظمی متخصص کیفری و حوزه اراضی و املاک و… در زمینه های متعدد تاسیس شده است. مدیریت سازمان یافته خدمات حقوقی آنی وکیل، از تجارب موفق گروه وکلا و موسسات  پیشرفته الگو برداری شده است.

گروه وکلای آنی وکیل با حل و فصل کردن بیش از هزاران پرونده مختلف در حوزه های مختلف حقوقی و کیفری و نظامی متعهد به وسیله در جهت احقاق حقوق موکلین و ارباب رجوع محترم نیز است.

گروه وکلای آنی وکیل  توانسته است به صورت منطقی و بدون بلند پروازی‌های غیر معقول، به اهداف کوتاه مدت خو د نائل آید. گروه وکلای آنی وکیل، از تجارب و موفقیت‌های کوچک در مسیر تحقق اهداف بزرگ الگو برداری می‌نماید. در حال حاضر تعداد زیادی  عضو متخصص در گروه وکلای آنی وکیل  از اقصا نقاط کشور مخصوصا مناطق تهران فعالیت می نمایند.

نظر به وجود نیاز در بخش های مختلف جامعه به منظور مشاوره‌های حقوقی، محدودیتی برای آنی وکیل  در همکاری با حقوقدانان و وکلا و نیز دانش آموختگان سایر گرایش های علمی وجود ندارد.

طلاق غیابی از طرف زن چقدر طول میکشد؟

مدت زمان رسیدگی به درخواست طلاق غیابی چقدر است ؟

براساس  قانون مدنی، مرد قادر است هر موقع که تصمیم بگیرد زن خود را با رعایت شرایط تعیین شده در قانون مدنی طلاق بدهد. بر عکس آن، زن تنها در شرایطی می‌تواند درخواست طلاق کند که دلایل منطقی برای این کار داشته باشد.

در این شرایط، دیگر به رضایت مرد جهت اجرای طلاق نیازی نیوده و در صورتی هم که مرد در دادگاه حاضر نشود نیز قاضی می تواند حکم طلاق غیابی زن را صادر نماید.

وکیل متخصص خانواده گروه وکلای آنی وکیل  طی این نوشتار اظهار داشته به‌طور کلی مدت زمان رسیدگی به پرونده طلاق غیابی بستگی به ادله ای دارد که شما به دادگاه ارائه می‌کنید. در بهترین حالت، ممکن است ۱ الی ۲ ماه درگیر رسیدگی به پرونده طلاقتان باشید، اما ممکن است این روند تا ۱۲ ماه نیز به طول انجامد.

علل و دلایل طلاق غیابی از طرف زن چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، طلاق غیابی باید با عللی موجه همراه باشد تا بتوان به آن رسیدگی کرد. از این رو در ادامه به دلایل طلاق غیابی بر اساس قانون مدنی از طرف زن اشاره شده است.

1-اعتیاد مرد

اگر ثابت شود که مرد دچار اعتیاد است، نمی‌تواند زندگی عادی داشته باشد و همچنین از پس مخارج خانه بر بیاید، زن می‌تواند با استناد به این موضوع درخواست طلاق غیابی دهد.

2- عسر و حرج زن

اگر زندگی مشترک زوجین دچار سختی‌های اقتصادی بوده و همچنین روابط زن با شوهر دچار اختلالاتی شده باشد، در صورت اثبات آن در دادگاه می‌تواند منجر به طلاق غیابی از طرف زن شود.

3-نفقه

پرداخت نفقه از جمله حق و حقوق مالی زن است که مرد موظف به پرداخت آن می‌باشد. چنانچه مرد به مدت ۶ ماه یا بیشتر از پرداخت نفقه به همسرش خودداری کرده باشد، زوجه می‌تواند برای طلاق غیابی اقدام کند.

4-بیماری صعب العلاج

در صورتی ‌که مرد دچار بیماری صعب العلاج باشد، زن می‌تواند به استناد این موضوع، اقدام به طلاق غیابی از همسرش کند.

5-ضرب و شتم

اگر زن بتواند ثابت کند که همسرش او را مورد ضرب و شتم قرار می‌داده است، می‌تواند به استناد این موضوع از شوهر خود طلاق غیابی بگیرد.

6-مفقودی

از مهترین دلایلی که زن می‌تواند بر اساس آن از همسر خود به‌صورت غیابی طلاق بگیرد، مفقود شدن مرد به مدت ۴ سال و یا بیشتر است. اگر زن بتواند این موضوع را ثابت کند، می‌تواند به‌صورت غیابی از همسر جدا شود.

طلاق غیابی از طرف زن و مهریه

جالب توجه اینکه اگر طلاق غیابی از طرف زن باشد، می‌تواند حق مهریه خود را طلب کند و اگر در دادگاه دلایل زن برای طلاق غیابی مورد تایید قرار بگیرد، در این صورت قاضی می‌تواند نسبت به توقیف اموال مرد و بستن حساب‌های بانکی مرد اقدامات لازم را اعمال کند. به این ترتیب تکلیف مهریه زن که حقوق قانونی و مالی وی است، مشخص خواهد شد.

مدارک لازم برای طلاق غیابی

وکیل متخصص گروه وکلای آنی وکیل مدارک لازم برای طلاق غیابی عبارتند از: سند رسمی ازدواج، اصل شناسنامه، اصل کارت ملی. مدت زمان عده در طلاق غیابی به چه صورت است؟ مدت زمان عده در طلاق غیابی، گذشت سه دوره از پاکی زن است. به این صورت که باید بعد از اجرای صیغه طلاق، سه دوره از عادت ماهیانه زوجه بگذرد، همچنین زوجه در این دوران حق ازدواج ندارد.

مراحل طلاق غیابی در دفترخانه

  • 1-زوجین بعد از صدور حکم طلاق باید برای ثبت طلاق به دفترخانه رسمی ثبت طلاق و ازدواج مراجعه کنند.
  • 2-هر یک زوجین برای انجام مراحل ثبت طلاق در دفترخانه می‌توانند از وکیل طلاق کمک بگیرند و در دفترخانه حاضر نشوند.
  • 3-برای ثبت طلاق حضور زوجین یا وکلای آن‌ها در دفترخانه ضروری است.
  • 4-زوجین برای ثبت طلاق خود در محضر علاوه بر ارائه حکم طلاق باید مدارکی نظیر اصل کارت شناسایی، سند ازدواج، گواهی عدم بارداری زوجه، شاهد و هزینه‌های قانونی دفترخانه را به سردفتر تحویل دهند.
  • 5-زوجه باید آزمایش عدم بارداری خود را از آزمایشگاه گرفته و به سردفتر محضر تحویل دهد.
  • 6-اگر زوجه باکره باشد، بر طبق قانون دادگاه خانواده برای معاینه به پزشکی قانونی معرفی می‌شود.
  • 7-در ادامه زوجین بعد از امضاء دفاتر مربوط به طلاق و اجرای صیغه طلاق، اصل عقدنامه خود را به سردفتر محضرخانه تحویل داده و ایشان با امضا و مهر شناسنامه‌ها، در همان روز یا چند روز بعد، طلاق نامه را به زوجه تحویل خواهد داد.
  • 8-توجه داشته باشید که مدت زمان و اعتبار رأی دادگاه به طلاق زوجین از زمان صدور حکم طلاق سه ماه است. بنابراین اگر زوجین بعد از گذشت این مدت، طلاق خود را در دفترخانه ثبت نکرده باشند، رأی دادگاه باطل شده و هیچ اعتبار قانونی ندارد. پس زوجین باید مراحل طلاق را از ابتدا آغاز کنند.
  • 9-ثبت طلاق در هر دفترخانه امکان پذیر است.
  • 10-یکی دیگر از مراحل ثبت طلاق در دفترخانه این است که زوجه در دوران عادت ماهانه نباشد.
  • 11-وجود دو شاهد برای ثبت طلاق زوجین در دفترخانه الزامی است.
  • 12-امکان اخذ رونوشت از سند طلاق برای چندین مرتبه وجود دارد.

هزینه طلاق غیابی از طرف زن

پس از اینکه دادگاه ، حکم طلاق زن را صادر کرد ، این حکم ، برای ثبت طلاق در شناسنامه ، باید به همراه سایر مدارک لازم ، برای طلاق غیابی به دفترخانه طلاق ، ارائه شود و هزینه ثبت طلاق نیز طبق تعرفه پرداخت گردد . میزان مبلغ ثبت طلاق غیابی از طرف زن ، حدودا چهارصد هزار تومان می باشد .

نمونه دادخواست طلاق غیابی از طرف زن

 با سلام،

احتراما به استحضار می رساند اینجانب ……….. به موجب سند ازدواج شماره ……………. که تصویر آن پیوست دادخواست تقدیم شده است ، در تاریخ……………. با خوانده ازدواج دائم نموده ام که متاسفانه بعد از گذشت مدت کوتاهی از زندگی مشترک ، خوانده مرا ترک و به محل نامعلومی عزیمت نموده و علی رغم سپری شدن مدت ……… سال ، اینجانب و سایر بستگان هیچ گونه اطلاعی از حیات و ممات و همچنین محل زندگی ایشان به دست نیاورده ایم . لذا با تقدیم این دادخواست ، تقاضای صدور حکم طلاق غیابی از محضر دادگاه محترم مورد استدعاست .

حضانت فرزند در طلاق غیابی

حضانت فرزند در طلاق غیابی بر عهده چه کسی است؟ طبق قانون در هر شرایطی حضانت فرزند دختر و پسر تا ۷ سالگی با مادر است. این حضانت تا سن بلوغ (۹ سال در دختران و ۱۵ سال در پسران) با پدر است. در صورتی که یکی از زوجین صلاحیت حضانت فرزند را نداشته باشد، حضانت فرزند در طلاق غیابی از وی سلب می‌شود

بخشش مهریه در طلاق غیابی

زن میتواند مهریه خود را ضمن دادخواست طلاق یا بعد از صدور حکم در دادگاه یا اجرای احکام ببخشد .

سید سجاد میرکاظمی متخصص دعاوی خانواده 09122274983 طلاق غیابی مهریه نفقه جهیزیه و…

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)