خدمات حقوقیمقالات حقوقی

مطالبه وجه سفته

مطالبه وجه سفته

مطالبه وجه سفته :در این نوشتار سعی بر این داریم پیرامون سفته بحث و تبادل نظر نماییم.

تعریف سفته:

سفته سندی عادی  است که به موجب آن یک فرد متعهد می‌شود مبلغ معینی را در تاریخ معین یا عندالمطالبه به فرد دیگری بپردازد. سفته علاوه بر مهر یا امضاء نیز باید دارای اسم گیرنده، متعهد پرداخت، تاریخ سررسید و مبلغ سفته به عدد و حروف باشد. نام دیگر این سند «فته طلب» است. این سند که بیشتر جنبه تجاری و اقتصادی  دارد، در پروسه تأمین مالی شرکت‌های بزرگ از طریق بانک‌ها فراوان به کار می‌رود. هم‌چنین در هر نوع مبادله تجاری یا برای تضمین نیز می‌توان از آن استفاده کرد.مطالبه سفته وکیل سید سجاد میرکاظمی

مطالبه وجه سفته
مطالبه وجه سفته

اگر نسبت به موضوع این مقاله دچار ابهام هستید یا سؤالات بیشتری در این رابطه دارید؛ آن را با مشاوره حقوقی تلفنی کارمنتو در میان بگذارید.مطالبه وجه سفته

اما در کنار راحتی استفاده از این سند مشکلاتی نیز به دلیل بی اطلاعی افراد جامعه از قوانین و مقررات مربوط با سفته به وجود می‌آید و گاهی عملیاتی شدن آن با دشواری‌هایی مواجه می‌شود. همچنین نحوه مطالبه وجه سفته پیچیدگی‌های خاص خود را نیز  دارد که اطلاع از آن نیازمند مطالعه و مراجعه به متخصصین و مشاورین حقوقی و وکلای مجرب است. در این نوشتار سعی شده است تا مطالبه وجه سفته از طریق دادگاه حقوقی و نحوه رسیدگی به آن شرح داده شود. در ادامه مقاله با گروه وکلای آتی وکیل همراه باشید.

تبیین گروه

گروه وکلا و داوری آنی وکیل   تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و مجرب می باشد که جهت ارائه خدمات حقوقی  در راستای رفع نیازهای قضایی تمامی اقشار جامعه با در نظر گرفتن تمامی جوانب  فردی و قضایی سعی در برقراری ارتباط بین موکلین محترم با اقسام مختلف وکلا را دارد.  توسط آقای سید سعید میرکاظمی با بیش از دو دهه تجربه عملی و دارای تحصیلات تکمیلی در رشته حقوق خصوصی و همچنین سید سجاد میرکاظمی متخصص کیفری و حوزه اراضی و املاک و… در زمینه های متعدد تاسیس شده است. مدیریت سازمان یافته خدمات حقوقی آنی وکیل، از تجارب موفق گروه وکلا و موسسات  پیشرفته الگو برداری شده است.

گروه وکلای آنی وکیل با حل و فصل کردن بیش از هزاران پرونده مختلف در حوزه های مختلف حقوقی و کیفری و نظامی متعهد به وسیله در جهت احقاق حقوق موکلین و ارباب رجوع محترم نیز است.

گروه وکلای آنی وکیل  توانسته است به صورت منطقی و بدون بلند پروازی‌های غیر معقول، به اهداف کوتاه مدت خو د نائل آید. گروه وکلای آنی وکیل، از تجارب و موفقیت‌های کوچک در مسیر تحقق اهداف بزرگ الگو برداری می‌نماید. در حال حاضر تعداد زیادی  عضو متخصص در گروه وکلای آنی وکیل  از اقصا نقاط کشور مخصوصا مناطق تهران فعالیت می نمایند.

نظر به وجود نیاز در بخش های مختلف جامعه به منظور مشاوره‌های حقوقی، محدودیتی برای آنی وکیل  در همکاری با حقوقدانان و وکلا و نیز دانش آموختگان سایر گرایش های علمی وجود ندارد.

 پرونده مطالبه وجه سفته، دادگاه حقوقی

فته طلب سندی عادی  است که شخص امضاء کننده متعهد به پرداخت در قبال آن است. حال اگر شخص تعهد دهنده از انجام این کار طفره برود چه باید کرد؟ در این صورت راه برای اقدام حقوقی باز است. اما برای این کار باید نکاتی را مدنظر قرار دهید. مثلاً اگرسند  سفته دارای تاریخ باشد زودتر از آن تاریخ نمی‌توانید وجه خود را مطالبه کنید. همین‌طور مراجع ذی‌صلاح برای رسیدگی به سفته مراجع حقوقی و تجاری هستند. اگر مبلغ سفته کم‌تر از 20 میلیون تومان باشد رسیدگی از طریق شورای حل اختلاف صورت می‌گیرد و اگر مبلغ آن بالای 20 میلیون تومان باشد رسیدگی به آن از طریق دادگاه صورت خواهد گرفت.

بیشتر بدانیم: صفر تا صد مطالبه وجه چک  

آیا میدانید عملیات واخواست سفته چیست؟

واخواست سفته به معنای مطالبه رسمی سفته یا اعتراض به عدم پرداخت وجه آن است. از این جهت واخواست سفته مانند درخواست گواهی عدم پرداخت چک است. برای واخواست سفته ۱۰ روز از تاریخ سررسید سفته فرصت خواهید داشت. در صورتی که در این مدت اقدام به واخواست کنید تا یک سال می‌توانید در دادگاه به منظور مطالبه وجه آن طرح دعوا کنید.

فایده عملیات واخواست کردن سفته این است که می‌توان بر علیه کسانی که سفته را پشت‌نویسی کرده‌اند(ضامنین و ظهرنویسان) نیز شکایت طرح کرد. اگر سفته واخواست نشده باشد به مانند یک سند عادی بوده و امکان مطالبه وجه آن از ضامن‌ها وجود ندارد.

بیشتر بخوانیم: قانون سفته و هرآنچه که نیاز است درباره نحوه نگارش آن بدانید

دعوای حقوقی مطالبه وجه سفته

یک تفاوت مهم سفته و چک این است که امکان وصول وجه سفته از طریق ثبت شکایت در اداره ثبت وجود ندارد زیرا سفته مانند چک، سندی لازم الاجراء نیست. لذابرای اقامه دعوای مطالبه وجه سفته فقط از طریق محاکم حقوقی دادگستری و برای مبالغ زیر 20 میلیون تومان از طریق شورای حل اختلاف می‌توان اقدام کرد.

اولین اقدام برای مطالبه وجه سفته واخواست آن است. فرم نامه واخواست را می‌توان از بانک‌ها یا دادگاه تهیه کرد. این نامه ضمیمه دادخواست شده و به دادگاه ارائه می‌شود. در این مرحله زمان‌بندی اهمیت زیادی دارد. زیرا در صورت عدم واخواست، سفته به سندی عادی تبدیل خواهد شد. هزینه هر واخواست تقریباً معادل دو درصد از ارزش سفته خواهد بود.

مدارک ضروری برای دعوای حقوقی مطالبه وجه سفته شامل سفته، واخواست و کپی واخواست و تمبر هزینه دادرسی است.

 همچنین بخوانیم: دعاوی ملکی چیست و چه کمکی به ما در امور ملکی میکند؟

تأمین خواسته یا توقیف اموال وجه سفته

بعد از طرح دعوای حقوقی مطالبه وجه سفته در دادگاه و تقاضای صدور قرار تأمین در دادخواست، در صورتی که مدارک ارائه شده توسط شما قانع‌کننده باشد دادگاه معادل مبالغ سفته از اموال فرد، قرار تأمین صادر می‌کند. هزینه اجرای حکم با خواهان بوده و این حکم تا ده روز قابل‌اعتراض است.

همان‌طور که قبل از این نیز اشاره شد، در صورت واخواست سفته امکان گرفتن خسارت و شکایت علیه ظهر نویسان و ضامنین وجود خواهد داشت و می‌توانید حکم توقیف اموال فرد بدهکار را دریافت کنید.

بیشتر بدانیم: چک برگشتی چیست و چگونه می‌توان وصول کرد؟

رسيدگي دادگاه به دعوای مطالبه وجه سفته

پس از طرح دعوی و ارائه دادخواست، دادگاه در وقت مقرر تشکیل شده و در صورت حضور خوانده، برگزار می‌شود و حکم مقتضی صادر می‌کند. طبق ماده 292 قانون تجارت داریم: «پس از اقامه دعوا محكمه مكلف است به‌مجرد تقاضاي دارنده براتي كه به علت عدم تأدیه اعتراض شده است، معادل وجه برات را از ‌اموال مدعی علیه به‌عنوان تأمین توقيف كند». بنابراین از آنجا که سفته نیز یک سند تجاری است در صورت واخواست سفته، ذیل این قانون قرار گرفته و امکان توقیف اموال وجود خواهد داشت. اما در صورتی که فرد بدهکار در دادگاه حاضر نشود و مکانش نیز نامعلوم باشد، دادخواست در یک روزنامه رسمی چاپ می‌شود. در صورتی که بدهکار همچنان خود را معرفی نکند، فرد محکوم شده و به صورت غیابی رأی صادر و اجرا می‌شود.

نمونه برگ دادخواست به دادگاه حقوقی

در ادامه نمونه‌ای از برگه دادخواست به دادگاه عمومی را مشاهده می‌کنید:

مشخصات طرفين

نام

نام خانوادگي

نام پدر

سن

شغل

محل اقامت                    خیابان  کوچه  پلاک – کدپستي

خواهان

خوانده

وکيل يا نماينده  قانوني

خواسته يا موضوع و بهاي آن

در این قسمت درخواست خود و مقدار آن را وارد کنید:

مطالبه وجه سفته به میزان x ریال به انضمام کلیه خسارات وارده با قرار تأمین خواسته

دلایل و منضمات دادخواست (مدارک)

کپی برابر اصل سفته و واخواست نامه

شرح دادخواست

در این قسمت خواسته خود را خطاب به ریاست دادگاه‌های عمومی شهر خود شرح دهید:

ریاست محترم دادگاه‌های عمومی ….

با سلام و احترام

به استحضار می‌رساند به سبب کپی مصدق … فقره سفته تقدیم شده به شماره/ شماره‌های خزانه داری کل … سری …. اینجانب مبلغ … ریال از شخص مورد نظر ……

نتیجه گیری 

در این نوشتار به نحوه مطالبه وجه سند سفته پرداخته و بیان نمودیم که در صورت واخواست سفته، این سند به‌عنوان یک سند تجاری لازم‌الاجرا تلقی خواهد شد و بنابراین امکان طرح دعوا و صدور حکم ذیل ماده 292 قانون تجارت وجود دارد و با استناد به آن می‌توان حکم توقیف اموال فرد بدهکار را دریافت کرد. اما در صورتی که فرد واخواست‌نامه ارائه نکرده باشد سفته به مانند یک سند عادی تلقی خواهد شد. اگرچه همچنان امکان شکایت و طرح دعوی وجود دارد ولی دیگر از مزایای ارائه واخواست بهره‌مند نخواهیم شد. 

مطالبه وجه سفته
مطالبه وجه سفته

اگر واقع‌بینانه به قضیه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که اکثر افراد شناخت صحیحی از قوانین و نحوه‌ی مطالبه وجه سفته ندارند و یا تفاوتی بین انواع سفته‌ها قائل نمی‌شوند. در صورت عدم شناخت قوانین مطالبه وجه سفته به چالشی جدی تبدیل خواهد شد. لذا در این زمینه کمک گرفتن از متخصصین امر گروه وکلای آنی وکیل بسیار کارگشا خواهد بود. مجموعه آنی وکیل سید سجاد میرکاظمی با دارا بودن مشاورین و وکلای متخصص به  شما نیز می‌توانید برای دریافت مشاوره با ما تماس بگیرید.

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)