خدمات حقوقیمقالات حقوقی

مطالبه وجه فاکتور

مطالبه وجه فاکتور

با سلام و دورد خدمت همراهان وب سایت آنی وکیل.

سید سجاد میرکاظمی هستم وکیل پایه یک دادگستری و عضو  کانون وکلای دادگستری مرکز که در این نوشتار سعی داریم پیرامون مطالبه وجه فاکتور صحبت کنیم.

شماره تماس :09122274983

مقدمه

بعضا میبینیم کسبه و بنکداران بازار با بعضی مشتریان خود بصورت امانی و رسیدی کار و فعالیت میکنند و بعضی مشتریان علی رغم انجام معامله زمان عرفی به دلایل مختلف از ایفای دین خود تخطی و وجه کاسب بازاری را پرداخت نمیکنند. در این مواقع خوب است از تجربیات وکیل مطالبه وجه فاکتور که مسلط به مبانی حقوقی موضوع است بهره ببرید.

وکیل مطالبه وجه فاکتور  اذعان داشته که برای مطالبه طلب به صورت قانونی طلبکار می بایست دلیلی مبنی بر طلبکار بودن خود به دادگاه ارائه کند. به عبارت دیگر هر مدرکی که ثابت کند که شخص مبلغ معینی از طرف مقابل خود طلب دارد و طرف مقابل از پرداخت بدهی امتناع می کند، می تواند در دادگاه ابراز شود .

فاکتور فروش چیست:

 √ وکیل مطالبه وجه فاکتور  اذعان داشته  فاکتور فروش نیز نوعی سند عادی است. بنابراین چنانچه یک طرف دعوا به فاکتور فروش برای اثبات طلب خود استناد کند در واقع به یک سند عادی استناد کرده است که برای قاضی اعتبار سند رسمی را ندارد اما صرفا به این دلیل که میان طرفین معتبر است آن را می پذیرد.

وکیل مطالبه وجه فاکتور  اذعان داشته  در نتیجه‌ ی یک معامله  هنگام صدور فاکتور فروش بهتر است مهر یا امضای دو طرف معامله ذیل فاکتور باشد و اهمیت این موضوع هنگام مطالبه وجه از طریق فاکتور در مراجع قضایی مشخص می شود. زیرا فاکتور بدون مهر و امضا فاقد ارزش قانونی است.

√ بنابراین برای استناد به فاکتور جهت مطالبه وجه باید دقت داشت که مهر یا امضای خوانده ذیل فاکتور وجود داشته باشد.

نمونه دادخواست مطالبه وجه فاکتور:

در زیر نمونه ای از دادخواست مطالبه وجه فاکتور آورده شده است.

ریاست محترم مجتمع قضایی شهید بهشتی نهران

باسلام و عرض ادب

 احتراماً  اینجانب سید سجاد میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری با عنایت به وکالت نامه و قرارداد الکترونیک شماره….مورخ …..به وکالت از آقای ……(خواهان) فرزند …. به کد ملی …… به استحضارعالی مي رساند:

خوانده دعوا آقای .. به کد ملی……………… فرزند ……….. به استناد فاکتور فروش شماره10438 مورخ 1402/08/15 معامله ای کرده   5001 یارد (79 طاقه )پارچه مازراتی درجه یک حیث المجموع به مبلغ ….ریال(….. میلیون تومان)  را ازمغازه موکل  اینجانب واقع در تهران -بازار بزرگ ……   خریداری نموده و متعهد به پرداخت مبلغ فاکتور که امضا و رسید نموده است،ولیکن پس از تحویل گرفتن که بنابر اظهارات موکل شخصا 79 طاقه مازراتی (5001 یارد)درجه 1که رسید بیجک شماره ….. مورخ 1402/08/15 که شخصا خودش تحویل گرفته  آن نیز پیوست می باشد از پرداخت ثمن معامله استنکاف نموده و هیچ اعتنایی به مراجعات و تماس های تلفنی موکل  بنده نیز نمی نماید.در نتیجه با طرح و ارائه این دادخواست قضائی با عنایت به اسناد و مدارک شامل فاکتور رسید شده که به امضای خریدار رسیده و بیجک تحویل بار و همچنین استشهادیه شهود مبنی برمعامله و  تحویل بار ورسید فاکتور و عدم تسویه وجه معامله و عدم ایفای تعهد مالی ،  مستندا به مواد 1284، 1289 و 1301 قانون مدنی و مواد 198 و 519 قانون آیین دادرسی مدنی،درخواست رسیدگی و صدور حکم به محکومیت فرد خوانده شده به پرداخت…. ریال(….. میلیون تومان)   مبلغ ، بابت انجام معامله فوق به همراه خسارت تاخیر تادیه و همچنین سایر خسارات دارسی (هزینه دادرسی ،دفترالکترونیک قضایی و…) را دارم.

——————————

رای دادگاه مبنی بر  توان اثباتی فاکتور در دعوی مطالبه وجه

  • در خصوص دعوی خواهان شرکت … به طرفیت خوانده الف. دایر بر مطالبه مبلغ …. ریال بابتفاکتورهای خرید پارچه، با احتساب خسارات دادرسی، نظر به اینکه فاکتورهای پیوست دادخواست تقدیمی توسط خوانده امضاء نشده است و سند امضا نشده یادداشت خصوصی است و قدرت اثباتی ندارد،
  • و به موجب بند 6 ماده 51 – از ق .آ. د. م ،تمامی ادله و وسائل اثبات دعوی باید در دادخواست تصریح گردد تا با ابلاغ آن به خوانده و اطلاع وی امکان تدارک دفاع در برابر آنها میسر گردیده و حق دفاع وی تضییع نگردد و پذیرش ادله از خواهان پس از تقدیم دادخواست ،منحصر به ادله ای است که در پاسخ به دفاع خوانده استناد به آنها ضروری است،( ماده 97 قانون مرقوم )
  • نظربه اینکه سبب دعوی حاضرفاکتورهای مذکور بوده است ،بنابر این دعوی خواهان به کیفیت معنون قابل جریان نبوده ،قرار رد آن صادر و اعلام می گردد ،رای صادره ظرف 20 روز تجدید نظر پذیر است.

وکیل پایه یک دادگستری بنیان دادحامی با توجه به رای صادره همانطور که پیش از این ذکر شد، بیان می کند: دعوی مطالبه وجه به استناد فاکتور، درصورتی که فاکتورهای مستند دعوی توسط خوانده امضاء نشده باشد، پذیرفته نمی شود؛ زیرا فاکتور بدون امضاء، سند محسوب نمی شود و فاقد قدرت اثباتی است.

بیشتر بخوانید :مطالبه وجه سفته

مطالبه وجه فاکتور-سید سجاد میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز 09122274983 -متخصص امور حقوقی و قراردادی

 

5/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)