خدمات حقوقی

وکیل تأمین خواسته -مشاوره حقوقی تأمین خواسته (آنی وکیل میرکاظمی)

وکیل تأمین خواسته -مشاوره حقوقی تأمین خواسته  در این نوشتار پیرامون تأمین خواسته بحث و تبادل نظر میگردد. از زمانیکه خواهان اقامه دعوا مینماید تا زمان صدور حکم قطعی و الزماالجرا شدن آن ممکن است مدت طولانی سپری شود و در این مدت خوانده، خواسته مدنظر خواهان یا اموال خود را به دیگران منتقل یا آن را عمداً مخفی نماید و در زمان اجرای حکم خواهان برای رسیدن بهحق خویش با دشواری مواجه گردد. قانونگزار بهمنظور حفظ حقوق خواهان و جلوگیری از شرایط مذکور نهادی بنام تأمین خواسته پیشبینی کردهاست که مقررات آن در مواد108و 111 تا 120 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379 بیانشده است.
تأمین در لغت به معنای ایمن کردن، حفظ کردن و عمل کردن آمدهاست. مفهوم حقوقی تأمین خواسته همانطوریکه بیان شد بهمعنای حفظ کردن و در امنیت قرار دادن خواسته است بدینمعنا که خواهان میتواند از همان ابتدا با توقیف خواسته دعوا آن را در امنیت قرار دهد بهگونهای که نهتنها خواهان نتواند آن را نقلوانتقال دهد یا جابهجا یا مخفی نماید بلکه از دسترس سایر بستانکاران خوانده نیز خارج میشود و خواهان تأمین خواسته نسبتبه سایر طلبکاران در اولویت قرار گیرد.

وکیل تأمین خواسته -مشاوره حقوقی تأمین خواسته
وکیل تأمین خواسته -مشاوره حقوقی تأمین خواسته

زمان درخواست تأمین خواسته:

صدور درخواست تأمین خواسته مستلزم درخواست خواهان است و نیاز به دادخواست ندارد. خواهان میتواند این درخواست را قبلاز اقامه دعوای اصلی یعنی قبلاز تقدیم دادخواست )اقامه دعوای اصلی( و یا ضمن تقدیم دادخواست راجعبه اصل دعوا یا در جریان دادرسی تا پیشاز صدور حکم قطعی مطرح کند.

درخواست تأمین خواسته پیش از تقدیم دادخواست اصلی

در این حالت تأمین خواسته بهطور مستقل و زمانی درخواست میشود که سابقهای از اقامه دعوای اصلی نیست
بنابراین برای ثبت در سامانه و امکان ارجاع آن الزم است به موجب دادخواست تنظیم و ارسال گردد.چ

درخواست ضمن درخواست اصلی

در این حالت خواهان در همان برگ دادخواست اصلی درخواست تأمین خواسته را نیز مطرح مینماید. با توجه به
فوریت امر شورا ابتدا به درخواست تأمین خواسته رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ مینماید سپس به دعوای اصلی
رسیدگی میکند.

درخواست در جریان دادرسی

مطابق ماده 108 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1۳۷۹ تا قبلاز صدور حکم قطعی یا قبلاز قطعیت حکم صادره، خواهان میتواند درخواست تأمین خواسته مطرح نماید در جریان دادرسی و قبلاز قطعی شدن حکم، خواهان میتواند درخواست تأمین خواسته را به دادگاه یا شورایی که دعوی اصلی در آن مطرح رسیدگی است ارائه نماید. این درخواست با تقدیم درخواست )بدون نیاز به دادخواست( صرفاً طی الیحه نیز امکانپذیر است. حتی امکان طرح درخواست بهصورت شفاهی در جلسه رسیدگی وجود دارد دراینصورت درخواست شفاهی در صورتجلسه منعکس و به امضاءدرخواستکننده میرسد. بدیهی است با چنین درخواستی ابتدا باید هزینه دادرسی تأمین خواسته پرداخت شود و در صورت خودداری از پرداخت، اخطار الزم از سوی دفتر صادر و ابالغ شود.
نکته: درخواست تأمین خواسته در مرحله تجدیدنظر نیز امکانپذیر است. در این مورد اگر درخواست قبل از تقدیم دادخواست تجدیدنظر باشد مرجع صالح برای رسیدگی دادگاه )شورای حل اختالف( صادرکننده رأی بدوی وچنانچه بعد از تقدیم دادخواست تجدید نظر باشد، در صالحیت مرجع تجدید نظر میباشد زیرا با تجدیدنظرخواهی صالحیت مرجع نخستین خاتمه مییابد.

مرجع صالح

درخواست تأمین از دادگاه )شورایی( میشود که صالحیت رسیدگی به دعوای اصلی را دارد. بنابراین هر گاه خواهان بخواهد درخواست را پیشاز اقامه دعوای اصلی به عمل آورد باید با توجه به قواعد صالحیت اقدام نماید. که میتواند حسب مورد در شورا یا دادگاه محل اقامت خوانده و بعضاً در موارد خاص براساس مقررات ماده 12 قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1۳۷۹ در شورا یا محل وقوع عقد یا انجام تعهد ناشی از قرارداد، درخواست را ارائه نماید. اگر خواهان پساز اقامه دعوا الزم بداند، تأمین خواسته درخواست نماید، باید درخواست خود را به همان دادگاه یا شورایی که دعوا در آن اقامه شده و تحت رسیدگی است ارائه نماید.
در امور کیفری: به موجب مواد 10۷ تا 110 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1۳۹2 شاکی در پرونده کیفری میتواند با درخواست تأمین خواسته، ضرر و زیان ناشی از جرم را از مرجع کیفری )دادسرا یا دادگاه کیفری( درخواست و تأمین کند. با این توصیف در دعاوی کیفری هرگاه شاکی متحمل ضرر و زیان شود میتواند برایاینکه در آینده دسترسی به اموال متهم فراهم باشد از مرجع کیفری که در حال رسیدگی به جرم میباشد، درخواست تأمین خواسته معادل میزان خسارت وارده نماید. بهعنوان مثال در جرم کالهبرداری شاکی میتواند از دادگاه کیفری یا دادسرا درخواست نماید با صدور قرار تأمین خواسته، معادل مالی که برده شده از اموال متهم توقیف نماید تا بعد از صدور حکم قطعی از محل مال توقیف شده ضرر و زیان وی پرداخت شود.

1-شرایط عمومی

همانطوری که بیان شد برای رسیدگی به هر درخواست یا دادخواست پساز احراز صالحیت، ابتدا شرایط عمومی
و سپس شرایط اختصاصی مورد بررسی قرار میگیرد درمورد تأمین خواسته نیز این قاعده رعایت میشود. شرایط
عمومی شامل ذینفع بودن، ذی سمت بودن و اهلیت درخواستکننده میباشد.

ذینفع بودن:

متقاضی باید ذینفع باشد یعنی در صورت برنده شدن در دعوا، نفع مستقیم و بالواسطه عاید او گردد. بهعنوان مثال در تصادف دو خودرو اگر راننده غیر مقصر مالک خودرو زیاندیده نباشد ذینفع دعوای مطالبه خسارت و تأمین خواسته آن محسوب نمیشود و درنتیجه در صورت درخواست تأمین خواسته از سوی راننده غیر مقصر بهجهت اینکه مالک نیست به استناد ماده 2 بند 10 از ماده 8۴ قانون آیین دادرسی مدنی مصوب 1379 قرار رد درخواست صادر میشود.

سمت:

احراز سمت در حالتی ضرورت دارد که درخواست به نمایندگی مطرحشده باشد. مانند اینکه درخواست توسط وکیل، ولی و قیم ارائهشده باشد. برای بررسی سمت، اسناد مربوط که ضمیمه درخواست شده، مورد بررسی قرار میگیرد. در صورت عدم احراز سمت درخواستکننده، به استناد بند ۵ از ماده 8۴ قانون آیین دادرسی مدنی قرار رد درخواست صادر خواهد شد.
نکته: چنانچه درخواست توسط اصیل مطرحشده باشد بررسی سمت منتفی است.
اهلیت: متقاضی درخواست باید اهلیت استیفا )عقل، بلوغ و رشد( داشته باشد در حال حاضر معیار احراز رشد سن
قانونی برای اقامه دعوی )درخواست( هیجده سال شمسی میباشد.

2-شرایط اختصاصی

برای صدور قرار تأمین خواسته شرایط عمومی اقامه دعوی و درخواست کافی نیست یعنی عالوهبر شرایط عمومی
که بیان شد، شرایط اختصاصی نیز وجود داشته باشد که شامل موارد زیر است:

الف- میزان خواسته معلوم باشد.

یعنی براساس معیار و مقیاس مشخصی قابلاندازهگیری باشد مانند اینکه خواسته 100 میلیون ریال، 100 سکه بهار آزادی، 10 گرم طال و مانند اینها باشد. این نوع خواسته در واقع از مصادیق کلی است یعنی هدف خواهان بدست آوردن این خواسته است و مهم نیست که این خواستهها از کدام بخش از اموال خوانده به دست آید مثالً یکصد میلیون ریال ممکن است از حساب بانکی وی توقیف گرددیا از محل مطالبات او از سازمان محل اشتغال وی یا از سایر اموالش.

ب-خواسته عین معین باشد.

یعنی هدف خواهان از درخواست تأمین خواسته و اقامهی دعوی اصلی رسیدن به مال معینی است. به عنوان مثال خواهان به استناد مبایعهنامهی عادی مدعی خرید یک دستگاه خودرو پژو میباشد و با اعالم اینکه خودرو به وی تحویل نشده درخواست تأمین خواسته برای توقیف خودروی خریداریشده مینماید در این حالت با احراز شرایط عمومی و دریافت تأمین خسارت احتمالی قرار تأمین خواسته صادر و عین خودرو توسط واحد اجرای احکام توقیف میشود.

وکیل تأمین خواسته -مشاوره حقوقی تأمین خواسته

نکته 1 :درصورتیکه خواسته مانند مثال فوق عین معین باشد در قرار تأمین خواسته باید عبارت »توقیف عین یک دستگاه خودرو به شماره پالک ………….« قید شود.
نکته: در مثال خرید خودرو الزم است دقت شود موعد تحویل خودرو که در قرارداد قید شده فرارسیده باشد اگر زمان تحویل نرسیده باشد صرفاً در صورتی میتوان قبلاز موعد قرار تأمین خواسته صادر کرد که خواهان دالیلی داشته باشد که متصرف خودرو درحال تضییع یا تفریط نسبتبه آن باشد. اثبات این ادعا معموالً بسیار دشوار است.
ج( درخواست تأمین خواسته با خواسته دعوی اصلی مرتبط بوده و خواسته قابل توقیف باشد. بهعنوان مثال اگر خواسته اصلی خواهان الزام به تنظیم سند رسمی انتقال خودرو باشد، درخواست تأمین خواسته نمیتواند توقیف خودرو باشد زیرا با خواسته انطباق ندارد. مثال دیگر اگر خواسته خواهان الزام خوانده به انجام عملی مانند تکمیل تعهد ساخت کابینت باشد، درخواست تأمین خواسته قابل پذیرش نیست زیرا خواسته قابل توقیف نیست )انجام عمل قابل توقیف نیست(
نکته مهم: در مواردی که درخواست تأمین خواسته قبلاز اقامه دعوی اصلی مطرح میشود، خواهان در شرح درخواست باید خواستهای را که در آینده قصد دارد نسبتبه آن دعوی اقامه نماید معرفی کند تا شرایط مقرر دربند »ج« مورد بررسی قرار گیرد.

تبیین گروه وکلای آنی وکیل سید سجاد میرکاظمی

 

گروه وکلا و داوری آنی وکیل   تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و مجرب می باشد که جهت ارائه خدمات حقوقی  در راستای رفع نیازهای قضایی تمامی اقشار جامعه با در نظر گرفتن تمامی جوانب  فردی و قضایی سعی در برقراری ارتباط بین موکلین محترم با اقسام مختلف وکلا را دارد.  توسط آقای سید سعید میرکاظمی با بیش از دو دهه تجربه عملی و دارای تحصیلات تکمیلی در رشته حقوق خصوصی و همچنین سید سجاد میرکاظمی متخصص کیفری و حوزه اراضی و املاک و… در زمینه های متعدد تاسیس شده است. مدیریت سازمان یافته خدمات حقوقی آنی وکیل، از تجارب موفق گروه وکلا و موسسات  پیشرفته الگو برداری شده است.

گروه وکلای آنی وکیل با حل و فصل کردن بیش از هزاران پرونده مختلف در حوزه های مختلف حقوقی و کیفری و نظامی متعهد به وسیله در جهت احقاق حقوق موکلین و ارباب رجوع محترم نیز است.

گروه وکلای آنی وکیل  توانسته است به صورت منطقی و بدون بلند پروازی‌های غیر معقول، به اهداف کوتاه مدت خو د نائل آید. گروه وکلای آنی وکیل، از تجارب و موفقیت‌های کوچک در مسیر تحقق اهداف بزرگ الگو برداری می‌نماید. در حال حاضر تعداد زیادی  عضو متخصص در گروه وکلای آنی وکیل  از اقصا نقاط کشور مخصوصا مناطق تهران فعالیت می نمایند.

نظر به وجود نیاز در بخش های مختلف جامعه به منظور مشاوره‌های حقوقی، محدودیتی برای آنی وکیل  در همکاری با حقوقدانان و وکلا و نیز دانش آموختگان سایر گرایش های علمی وجود ندارد.

وکیل تأمین خواسته -مشاوره حقوقی تأمین خواسته سید سجاد میرکاظمی متخصص امور حقوقی گروه وکلای آنی وکیل میرکاظمی 09122274983

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)