خدمات حقوقی

وکیل قرارداد فرهنگی و هنری و موسیقی

وکیل قرارداد فرهنگی و هنری و موسیقی …وکیل قرارداد آهنگ سازی و تنظیم موسیقی: نمونه قرارداد اسپانسر موسیقی با سلام و احترام در این نوشتار پیرامون قرارداد بین خواننده و تهیه کننده صحبت میکنیم.:وکیل در حوزه دادسرا و دادگاه ارشاد و وکالت در این حو.زه امری فنی و تخصصی است…

اینجانب سید سجاد میرکاظمی وکیل متخصص قرارداد خوانندگی پایه یک دادگستری و عضو گروه وکلای آنی وکیل و متخصص تنظیم قرارداد بین خواننده و تهیه کننده میباشم. جهت تنظیم قراداد فنی بین تهیه کننده و خواننده میتوانید با شماره 09122274983 تماس بفرمایید.وکیل قرارداد فرهنگی و هنری و موسیقی مفید است.

وکیل قرارداد فرهنگی و هنری و موسیقی :قرار دادن امتیاز انتشار آثار هنری شامل هرگونه حامل صوتی و تصویری به همراه اجراهای صحنه ای جهت برگزاری کنسرت و اجراهای ارگانی در سرتاسر دنیا از سوی طرف اول به طرف دوم طی هفت سال تعلق می‌گیرد .

از وقتیکه که یک هنرمند حرفه ای قصد دارد یک قطعه موسیقی تولید کند، تا زمانی که آن قطعه به مرحله انتشار و تولید  برسد، مراحل مختلفی وجود دارد.بعضی هنرمندان پیشنهاداتی جهت حمایت و تهیه کنندگی دارند.

یکی از مهم‌ترین این مراحل انجام امور آهنگسازی و تنظیم موسیقی است.

وکیل متخصص قرارداد خوانندگی در این مطلب به قرارداد مخصوص این موضوع پرداختیم و نکات قرارداد آهنگسازی و تنظیم‌ موسیقی را تا حدی بررسی کردیم. با این وجود اگر همچنان نیاز به دریافت خدمات حقوقی نظیر مشاوره یا تنظیم و بررسی قرارداد آهنگسازی و تنظیم موسیقی دارد، پیشنهاد می‌شود با اینجانب سید سجاد میرکاظمی و گروه وکلای آنی وکیل که متشکل از کارشناسان حقوق قراردادها، اعتماد کنید.

وکیل قرارداد فرهنگی و هنری و موسیقی :بخشی از مواد یک قرارداد

وکیل قرارداد آهنگ سازی و تنظیم موسیقی متخصص قرارداد خوانندگی-نمونه قرارداد اسپانسر موسیقی

: ماده 7- حقوق مادی و معنوی:

 امتیاز حقوق مادی و معنوی آثار متعلق به طرف اول بوده که طبق قرارداد برای مدت ۷ سال در حد اختیارات تهیه کنندگان به طرف دوم برای گرفتن مجوز و درآمدزایی طبق مفاد ذکر شده در قرارداد تعلق می‌گیرد و بعد از اتمام قرارداد امتیاز حقوق مادی و معنوی به طرف اول برگردانده می شود.

 

تبصره 1-مالکیت اثر ( تمامی حقوق مادی و معنوی) پس از فسخ ، اقاله و اتمام قرارداد متعلق به طرف اول بوده و طرف دوم هیچگونه ادعایی نسبت به آن ندارد.

 تبصره۲- با تراضی طرفین ، واگذاری مجوز تمامی قطعات در طول قرارداد صرفا برای اخذ مجوز از مراجع قانونی بوده و اشخاص و شرکت و موسسات ناشر (مجوز گیرنده) هر گونه ادعا از سمت خود را مبنی بر حق مالکیت آثار سلب مینماید و در زمان پایان مدت قرارداد تمامی حقوق مادی و معنوی آثار به طرف اول برگردانده میشود.به این منظور طرف دوم متعهد میگردد در تمامی قراردادها با اشخاص حقیقی و حقوقی ثالث این بند را متذکر گردد و در صورت عدم رعایت این موضوع مسئول کلیه خسارات ناشی از عدم انجام این تعهد میباشد.

وکیل نمونه قرارداد مدیر برنامه هنری موسیقی خواننده:

تبصره ۳- طرف دوم هرگز حق واگذاری حقوق مادی و معنوی آثار هنری طرف اول به شخص یا اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی دیگری را ندارد و استفاده از حقوق مادی ‌و معنوی این آثار تنها براساس حد اختیارات تعریف شده ی تهیه کنندگی در این قرارداد می باشد.

وکیل قرارداد آهنگ سازی و تنظیم موسیقی :

تبصره۴- حد اختیارات تهیه کنندگان در این قرارداد شامل(گرفتن مجوز ،انتشار و پخش آثار در پلتفرمهای داخلی و خارجی در سرتاسر دنیا به دور از نگرش های سیاسی،مذهبی وفرقه ای ،بلیط فروشی،برگزاری کنسرت و اجراهای صحنه ای در داخل و خارج از کشور به دور از نگرش های سیاسی،مذهبی،فرقه ای و پرداخت درآمدها و مدیریت هزینه های فعالیت هنری طرف اول بر اساس درصد بندی های ذکر شده در این قرارداد ) می باشد.

در علم حقوق منظور از اصطلاح عقد ، عقود معین  آن دسته از عقدهایی که در قانون مدنی شرایط و چگونگی آن­ها ذکر شده است مثل عقد بیع ، عقد اجاره ، عقد رهن و عقد وکالت و همچنین عقد مضاربه و غیره استعمال می­ شود و حال آنکه کلمه قرارداد ، بر تمامی عقود خواه معین باشد یا نباشد اطلاق می­ شود .

وکیل قرارداد فرهنگی و هنری و موسیقینیازمند تخصص و حرفه دارد.نمونه قرارداد اسپانسر موسیقی 09122274983

ماده 183 قانون مدنی در خصوص تعریف عقد اینگونه مقرر می‌دارد : « عقد عبارت است از اینکه ، یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد به امری نمایند و مورد قبول آن‌ها قرار گیرد . »
برای درک بهتر این ماده که به شرح موضوع ما می‌پردازد نیاز به تحلیل آن داریم . تعهد مصدر باب تفعل است. این واژه بر گرفته از واژه عهد است . که در لغت به معنی بر عهده گرفتن ، خود را مدیون کردن و عهد و پیمان بستن است . سوای از تعریف لغتی این واژه ، این واژه از حیث اصطلاحی به این معنی است که رابطه حقوقی بین طرفین عقد ایجاد شده است که شخصی در برابر دیگری ملزم به امری اعم از فعل یا ترک فعل می‌شود .
در اینکه آیا عقد نتیجه تعهد طرفین است یا اینکه بر عکس اثر عقد تعهد است . البته این به این معنا نیست که تعهد تنها ناشی از عقد است . در همین راستا تعهد ممکن است ناشی از الزامات خارج قرارداد باشد . بنابراین دین ناشی از عقد را تعهد می‌نامند . طبق قانون مدنی اسباب ایجاد تعهد به دو دسته تقسیم شده‌اند :

الف – تعدات ناشی از قرارداد که در مواد 183 تا 300 قانون مدنی به آن پرداخته شده است .

ب – تعدات ناشی از الزامات خارج از قرارداد که در مواد 301 تا 337 قانون مدنی به آن پرداخته شده است .

وکیل نمونه قرارداد مدیر برنامه هنری موسیقی خواننده :نکات مهم در قرارداد اپانسر موسیقی

بخشی از نکاتی که در این قرارداد مورد توجه قرار گرفته است به شرح زیر است:

در بخشی از این قرارداد به صورت مفصل در خصوص جزئیات همکاری میان تهیه کننده و خواننده صحبت شده است و به جنبه‌های مختلف آن توجه کرده‌ایم. در واقع نحوه تعامل میان تهیه کننده و خواننده از ابتدای فرایند ساخت و ضبط آثار تا مرحله برنامه ریزی جهت اخذ مجوز و سایر موارد مشابه، به صورت مفصل مورد توجه واقع شده است.

جزئیات کاملی در خصوص مبلغ قرارداد و نحوه تعامل میان تهیه کننده و خواننده در این خصوص مطرح شده است و تقسیم و پرداخت سود حاصل از این همکاری به تفصیل، بیان شده است.

جزئیات دقیق تعداد آثار نیازمند رکورد، میکس و مسترینگ و همچنین حداقل و حداکثر دقیقه هر ترک و مسائل مشابه دیگر، به صورت کامل بیان شده است.

درباره مرجع حل اختلاف این قرارداد صحبت کرده‌ایم و ضمن بیان دو روش برای حل و فصل اختلافات میان طرفین، این اختیار را به شما داده‌ایم که بتوانید با توجه به شرایط خودتان، از میان مرجع حل اختلاف دادگاه و داوری، یکی را با توجه به شرایط خودتان انتخاب کنید. در واقع این امکان برای شما فراهم است که مرجع حل اختلاف خودتان را از میان داوری و دادگاه با توجه به شرایط خودتان انتخاب کنید.

درباره جزئیات محرمانگی اطلاعات و ترک‌های موسیقی و سایر جزئیات همکاری صحبت کرده‌ایم.

در خصوص پس از خاتمه همکاری و امکان یا عدم امکان همکاری خواننده با سایر اشخاص، صحبت شده است. در واقع شرط عدم رقابت را در قرارداد قرار داده‌ایم تا از این نظر نیز، حدود شرایط همکاری میان طرفین مشخص شود و نقطه مبهمی در این خصوص باقی نماند.

نکات اولیه در خصوص نمونه قرارداد آهنگسازی-نمونه قرارداد اسپانسر موسیقی

  1. مجری فردی خواهد شد که متعهد به انجام اموری است که سفارش دهنده، از او درخواست کرده است و او نیز پذیرفته است.
  2. سفارش دهنده، شخصی خواهد بود که متعهد است در مقابل ساخت قطعات مدنظر به آهنگساز حقوق پرداخت کند.
  3. نمونه قرارداد آهنگسازی ، سندی است که به موجب آن، آهنگساز متعهد می‌شود در مقابل دریافت وجه از سفارش دهنده، قطعات موسیقی مدنظر را در زمان معین به او تحویل دهد. در متن نمونه قرارداد ساخت آهنگ مشخصات طرفین، مدت قرارداد، موضوع، مبلغ، تعهدات طرفین، مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌ها نوشته می‌شود.

موضوع قرارداد آهنگسازی

در این قسمت از قرارداد تنظیم موسیقی ، تعداد قطعات، سبک، ساز و ملودی آن‌ها مشخص می‌شود. طرف آهنگساز باید قطعات را به طور دقیق مطابق با این قسمت به سفارش دهنده تحویل دهد. این قسمت از تعهدات اصلی آهنگساز به حساب می‌آید که در صورت عمل نکردن به آن، طرف مقابل می‌تواند قرارداد را فسخ یا طلب خسارت کند. اگر هریک از طرفین از بخشی از تعهدات طرف مقابل که به نفع او نوشته شده است چشم پوشی کند، طرف مقابل ملزم به انجام آن‌ها نیست.

مدت نمونه قرارداد آهنگسازی

آغاز و پایان قرارداد، مشخص کننده مدت زمانی است که طرفین باید به تمامی تعهدات خود عمل کنند. البته گاهی بعضی از آثار قرارداد بعد از خاتمه آن نیز باقی می‌ماند. برای مثال حفظ محرمانگی قطعات ساخته شده تا زمان انتشار آن‌ها. اگر بعد از خاتمه مدت قرارداد، سفارش دهنده از آهنگساز بخواهد که تغییرات جدیدی را ایجاد کند، آهنگساز می‌تواند درخواست کند که قرارداد جدیدی با او تنظیم شود. اگر آهنگساز به هر دلیلی قطعات را در تاریخ مشخص شده به سفارش دهنده تحویل ندهد، باید قبل از خاتمه زمان قرارداد این موضوع را به او یا نماینده او اطلاع دهد. سفارش دهنده می‌تواند با درخواست آهنگساز موافقت یا مخالفت کند.

نظریه مشورتی شماره 7/1400/66 مورخ 1400/04/26

تاریخ نظریه: 1400/04/26
شماره نظریه: 7/1400/66
شماره پرونده: 1400-42-66 ح

استعلام:

همان‌گونه که واقفید از جمله وظایف اصلی این وزارتخانه به استناد قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر مقررات صدور مجوز انتشار و عرضه محتوا و انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری است؛ صنوفی که برای اخذ مجوز اقدام می‌کنند؛ مانند ناشر کتاب، تهیه‌کننده اثر موسیقی و تهیه‌کننده اثر سینمایی حسب مورد قراردادهای خود با نویسنده، خواننده، کارگردان را به همراه دیگر مدارک به این وزارت ارائه می‌کنند. در این نوع قراردادها غالباً کلیه حقوق به متقاضی مجوز واگذار شده و اخذ مجوزهای لازم برای انتشار و اجرای اثر نیز بر عهده وی نهاده شده است؛ برای مثال یک خواننده تمامی حقوق آثار تولیدی خود به همراه انحصار اخذ مجوز برای آثار خود را به تهیه‌کننده یا ناشر موسیقی یا مدیر برنامه خود برای چند سال یا مدت مشخص واگذار می‌کند. در برخی موارد به دلیل اختلاف بین طرفین برای نمونه تهیه‌کننده و خواننده رأساً یا مستقیم برای اخذ مجوز اقدام می‌کند و طرف مقابل نیز به استناد قرارداد خواهان عدم صدور مجوز برای خواننده تا پایان مدت قرارداد است. این قراردادها که به صورت عادی است و اکثراً هم در چارچوب مشخص و منسجمی قرار ندارند. مورد تردید یا انکار طرف قرارداد هم نیست و تنها به دلیل اختلاف به وجود آمده اجرای قرارداد مختل شده است و طرف معترض ضمن مراجعه به وزارت متبوع خواهان اخذ مجوز لازم برای تولید، انتشار یا عرضه اثر بر خلاف قرارداد خود است در این شرایط متقاضی معترض درصدد اعمال فشار و شکایت از رأی وزارتخانه بابت صدور مجوز برای خود مانند برگزاری کنسرت نمایش فیلم و
مدعی نقض قانون توسط این وزارتخانه در صورت عدم صدور مجوز تحت عناوینی چون ممانعت از حق است و طرف دیگر قرارداد نیز ضمن اعلام رسمی و کتبی خواهان عدم صدور مجوز برای متقاضی به دلیل واگذاری حق مزبور به موجب قرارداد منعقده می‌شود و حتی تهدید به شکایت از باب معاونت در جرم فروش مال غیر و نظایر آن و اخذ خسارت می‌کند.
با توجه به این‌که از یک سو ارائه درخواست صدور مجوز حق هر شهروند است و از سوی دیگر احترام به حقوق مالکانه اشخاص نیز الزامی است؛ همچنین نهاد صدور مجوز نقش و تعهدی در این قراردادها نداشته و مأموریتی هم در رسیدگی به اختلافات حقوقی بین اشخاص خصوصی ندارد، آیا در صورت صدور مجوز برای واگذارکننده حقوق که به موجب قرارداد حق دریافت مجوزی را که برای اثرش می‌خواهد به غیر واگذار کرده است، از سوی دولت یا نهاد صدور مجوز که در انعقاد قرارداد خصوصی بین افراد نقشی نداشته؛ اما از آن مطلع شده و طرفین نیز به صحت قرارداد اقرار دارند، مسئوولیت حقوقی یا کیفری متوجه دولت یا نهاد صدور مجوز خواهد بود؟
برای تببین بیشتر موضوع تصویر یک نمونه قرارداد بین خواننده و تهیه کننده پیوست است که خواننده با وجود پذیرش قرارداد و تعهدات آن رأساً برای اخذ مجوز اقدام کرده و آن را از حقوق شهروندی خود می‌داند و از آن سو تهیه‌کننده به استناد ماده 1 و تبصره ماده 4 قرارداد معتقد است خواننده با انعقاد قرارداد و پذیرش مفاد آن نمی‌تواند رأساً برای اخذ مجوز انتشار و اجرای آثار اقدام کند و صدور مجوز به نام خواننده اقدام غیر قانونی و موجب خسارت و در نتیجه طرح دعوا علیه این وزارتخانه خواهد بود.

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه:

اولاً، تشخیص این‌که شرط مندرج در قرارداد مبنی بر واگذاری استفاده از حقوق مادی راجع به انتشار، عرضه محتوا و نیز اخذ مجوز‌های لازم برای انتشار و اجرای اثر، مستلزم سلب یا عدم سلب حقوق مادی دارنده اثر است یا خیر؛ امری است موضوعی که حسب مورد و بر اساس ماهیت و مفاد توافق طرفین و حدود اراده ایشان متفاوت است و نمی‌توان در حکمی کلی این‌گونه توافقات را مستلزم سلب حقوق مادی پدید‌آورنده اثر دانست.
ثانیاً، وفق ماده 5 قانون حمایت حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان مصوب 1348، پدید‌آورنده اثرهای مورد حمایت این قانون می‌تواند استفاده از حقوق مادی خود را در کلیه موارد؛ از جمله بند‌های هفت‌گانه مذکور در این ماده به غیر واگذار کند.
ثالثاً، در قرارداد‌هایی که تمامی حقوق از جمله اخذ مجوز‌های لازم برای انتشار، عرضه محتوا و اجرای اثر به فرد دیگری واگذار شده است؛ تا زمانی که بر این‌گونه قرارداد‌ها حسب مورد توسط مراجع صالح خدشه وارد نشده است، اصل بر صحت و لزوم مفاد قرارداد است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حدود مفاد قرارداد اقدام می‌کند و به صرف عدم صدور مجوز برای فرد واگذارکننده حقوق، مسوولیتی متوجه آن وزارتخانه نخواهد بود.

وکیل قرارداد فرهنگی و هنری و موسیقی :نمونه قرارداد اسپانسر موسیقی 09122274983 سید سجاد میرکاظمی متخصص تنظیم قراردادهای هنری و وکیل پایه یک دادگستری

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)