خدمات حقوقیمقالات حقوقی

کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری

(کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری):

مرجعی برای رسیدگی به تخلفات ساختمانی است از نظر ضوابط شهرسازی است. اگر شهروندانی که در ساخت و ساز دست دارند در زمینه ساختمان سازی تخلفی انجام دهند این تخلف در کمیسیون ماده ۱۰۰ مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. ❗️طبق مادۀ 100 قانون شهرداری‌ها، مالکان اراضی و املاک واقع در محدودۀ خدماتی باید قبل از ساخت‌وساز از شهرداری‌ها پروانۀ ساختمان بگیرند و شهردار‌ی‌ها موظف هستند از طریق مأموران خود از عملیات‌ ساختمانی بدون پروانه یا خلاف پروانه در زمین محصور یا غیرمحصور جلوگیری کنند. در صورت خلاف این ماده، همان‌طور که در مادۀ 100 اشاره شد، جلوی آن‌ها گرفته می‌شود و عاملان برای رسیدگی به کمیسیون مادۀ 100 ارجاع داده می‌‌شوند

اعضای تشکیل دهنده کمیسیون ماده ۱۰۰:

نماینده دادگستری

نماینده شورای شهر

نماینده فرمانداری

نماینده شهرداری

کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری
کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری

تخلف هایی که در کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری ها مورد رسیدگی و بررسی قرار میگیرد عبارت‌اند از:

تبدیل پارکینگ به مسکونی یا تجاری و … ساختن در مناطق ممنوعه قطعه‌بندی زمین بدون مجوز یا مغایر با ضوابط تفکیک عرضه تغییر کاربری تغییر نوع استفاده ساختمان ساختن بدون پروانه ساختمان ساختن ساختمان در اراضی فاقد کاربری ساختن اعیانی مغایر با نقشه و مفاد پروانه ساختمانی ساختن ساختمان بیش از سطح اشغال مجاز

تخلف مهندس ناظر ساختمان:

مهندس ناظر باید بر عملیات اجرایی ساختمان نظارت کند تا ساختمانی که ساخته می‌‌شود با مشخصات درج‌شده در پروانه مطابقت داشته باشد. در پایان‌کار هم باید تأیید کند که ساختمان ساخته‌شده با آنچه در پروانه نوشته شده‌ است، مطابقت دارد. اگر مهندس ناظر تخلفی را ببیند ولی آن را به شهرداری اعلام نکند پروندۀ آن ساختمان در کمیسیون مادۀ 100 مطرح شود، شهرداری باید تخلف مهندس ناظر را به سازمان نظام‌مهندسی گزارش دهد.

وکیل دیوان عدالت اداری

انتخاب وکیل خوب و متخصص در این مرحله در دیوان عدالت اداری و دیدگاه وکالت تخصصی به شکایت و دعاوی راجع به دیوان، شانس موفقیت پرونده را بالا می برد. پرونده های مطرح شده در دیوان عدالت اداری نشان دهنده آن است که اکثر پرونده‌هایی که بدون وکیل در دیوان عدالت اداری اقامه شده است سبب شکست و رد دعوای خواهان می‌شود.

نکته ای  را همواره باید در نظر داشت که طرف شکایت خواهان در دیوان عدالت اداری ادارات و سازمان های با تجربه و تبحر کافی در دفاع از شکایت هستند و تجارب خود را سالیانه در اختیار دارند. پس مبارزه با آن ها کار ساده‌ای نیست و حتما باید از وکیل پایه یک دادگستری با تسلط و تجربه و موفقیت در پرونده های دیوان عدالت اداری بهره برد تا روش‌های مغلوب نمودن طرف شکایت را دانست.

پس در این مسیر باید از یک وکیل با سابقه در امور دیوان عدالت اداری بهره گرفته تا با تجارب خود بتواند نسبت به تلاش های طرف شکایت که سعی در خنثی کردن شکایت علیه سازمان خود را دارد تلاش های نفوذ و بلا اثر نشان ‌دادن ادعای شاکی را که در طی سال ها آموزش دیده و تجربه دارد، اقدام نماید.

به همین علت است که شاکی یا وکلای بی تجربه و کم سابقه و نا آگاه به روش های دیوان عدالت اداری، عموماً توانایی مبارزه با نمایندگان ادارات یا بروکراسی مسموم سازمان های دولتی که در این مسیر تلاش در غلبه بر شاکی دارند را نداشته و بسیار رویت شده است که آن ها گرفتار کاغذ بازی آن ها می شوند و به جای پرداختن به قانون به حواشی می‌پردازند و از اصل موضوع منحرف شده و جا را برای رقیب خالی می‌کنند که همین موضوع سبب رد دعوا و ضایع شدن حق موکل می شود. وکالت در دیوان عدالت اداری از موضوعات بسیار مهم بوده و احتیاج به یک وکیل بسیار ماهر و متخصص و کارآزموده دارد که اشراف کامل به قوانین و ساز و کارهای ادارات داشته باشد و از تسلط کامل نسبت به قانون رویه دیوان عدالت اداری برخوردار باشد و پرونده های زیادی را در این مسیر به موفقیت رسانده باشد.

تهیه و تنظیم :

سید سجاد میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری

محدثه کریمی دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه بین الملل قم

کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری –سید سجاد میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری 09122274983 متخصص دعاوی حوزه دیوان عدالت اداری

 

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)