مقالات حقوقی

آیا بعد از طلاق توافقی امکان گرفتن مهریه است؟

آیا بعد از طلاق توافقی امکان گرفتن مهریه است ؟وکیل درجه ۱ تهران : سید سجاد میرکاظمی – متخصص جرایم اقتصادی ملکی خانواده ۰۹۱۲۲۲۷۴۹۸۳

گروه وکلا و داوری آنی وکیل   تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و مجرب می باشد که جهت ارائه خدمات حقوقی  در راستای رفع نیازهای قضایی تمامی اقشار جامعه با در نظر گرفتن تمامی جوانب  فردی و قضایی سعی در برقراری ارتباط بین موکلین محترم با اقسام مختلف وکلا را دارد.  توسط آقای سید سعید میرکاظمی با بیش از دو دهه تجربه عملی و دارای تحصیلات تکمیلی در رشته حقوق خصوصی و همچنین سید سجاد میرکاظمی متخصص کیفری و حوزه اراضی و املاک و… در زمینه های متعدد تاسیس شده است. مدیریت سازمان یافته خدمات حقوقی آنی وکیل، از تجارب موفق گروه وکلا و موسسات  پیشرفته الگو برداری شده است.

گروه وکلای آنی وکیل با حل و فصل کردن بیش از هزاران پرونده مختلف در حوزه های مختلف حقوقی و کیفری و نظامی متعهد به وسیله در جهت احقاق حقوق موکلین و ارباب رجوع محترم نیز است.

آیا بعد از طلاق توافقی امکان گرفتن مهریه است؟
گروه وکلای آنی وکیل  توانسته است به صورت منطقی و بدون بلند پروازی‌های غیر معقول، به اهداف کوتاه مدت خو د نائل آید. گروه وکلای آنی وکیل، از تجارب و موفقیت‌های کوچک در مسیر تحقق اهداف بزرگ الگو برداری می‌نماید. در حال حاضر تعداد زیادی  عضو متخصص در گروه وکلای آنی وکیل  از اقصا نقاط کشور مخصوصا مناطق تهران فعالیت می نمایند.

نظر به وجود نیاز در بخش های مختلف جامعه به منظور مشاوره‌های حقوقی، محدودیتی برای آنی وکیل  در همکاری با حقوقدانان و وکلا و نیز دانش آموختگان سایر گرایش های علمی وجود ندارد.

سوالی که برای اکثر خانم هایی که طلاق توافقی گرفته اندپیش می آید این است که آیا بعد از طلاق توافقی می شود مهریه ای که بخشیده شده را مطالبه کرد یا خیر. برای پاسخ به این سوال می بایست راجع به انواع طلاق مختصر توضیحی داده شود.

دو نوع طلاق داریم :

  • طلاق رجعی
  • طلاق بائن

فرق این دو نوع طلاق ، این است که در طلاق رجعی شوهر می تواند در زمان عُده به زن رجوع نماید و زندگی زناشویی را بدون اینکه نیاز به ازدواج مجدد با همسر سابقش داشته باشد، از سر بگیرد. منظور از رجوع، هر گفتار یا رفتاری است که دلالت به تمایل مرد، برای ادامه رابطه زناشویی داشته باشد. ولی در طلاق بائن، مرد حق رجوع ندارد. بنابراین در طلاق بائن اگر مرد بخواهد مجدداً زندگی قبلی با همسر سابقش را ادامه دهد باید مجدداً با یکدیگر عقد نکاح منعقد کنند. البته اگر ممنوعیتی وجود نداشته باشد.

حال ممکن است این سوال مطرح شود که طلاق توافقی ، جزء کدامیک از انواع طلاق ها گفته شده می باشد؟ بائن یا رجعی؟

باید بگوییم طلاقی به نام طلاق خلع وجود دارد که دسته بندی جدائی از دو دسته بالا نیست و جزء دسته طلاق های بائن قرار می گیرد و معنی آن این است که زن بواسطه کراهتی که از شوهر خود دارد مالی را که می تواند همان مهریه یا بیشتر یا کمتر از آن باشد به شوهر خود می بخشد و از او جدا می شود. طلاق که در دادگاهها و در جامعه به نام طلاق توافقی موسوم شده است، طلاق خلع می باشد که در دسته طلاق های بائن قرار می گیرد. یعنی در این طلاق شوهر حق رجوع به زن را ندارد.

حال باید دید آیا زن هم حق رجوع به مالی که بخشیده که عموماً مهریه است را در طلاق توافقی دارد یا ندارد؟

در پاسخ باید بیان داشت که در طلاق بائن در زمان عُده زن می تواند به مال بخشیده شده اش رجوع کرده و آن را از همسرش مطالبه نماید ولی با این رجوع ، نوع طلاق از بائن به رجعی تغییر پیدا می کند. یعنی به محض رجوع زن ، نوع طلاق رجعی شده و مرد نیز می تواند متقابلاً به زوجیت خود رجوع نموده و رابطه زناشویی را مجدداً از سر گیرد.

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی از جمله سوالاتی است که بسیاری از زوجینی که به هر دلیلی خواستار طلاق توافقی‌اند، از کارشناسان علم حقوق می‌پرسند.

در ابتدا برای پاسخ به این پرسش باید بدانید که طلاق توافقی چیست و چگونه می‌توان مهریه را در راستای طلاق توافقی از زوج طلب کرد.

مهریه در طلاق توافقی

طلاق توافقی یکی از انواع طلاق‌ها است که قانون برای جدایی زوجین در نظر گرفته است. همان‌طور که در مقالات قبلی در سایت عنوان کردیم، در طلاق توافقی زوجین باید در تمامی مسائل مالی و غیر مالی مربوط به ازدواجشان، با یکدیگر توافق و سازش نمایند، که یکی از مهم‌ترین این مسائل بحث مهریه است.

طلاق توافقی در عقد و طلب مهریه

باید بدانید که منظور از دوران عقد، زمان بین وقوع عقد نکاح و شروع زندگی مشترک است. طبق قانون، اگر رابطه زناشویی در دوران عقد به طور کامل انجام شده باشد، زوجه مستحق تمام مهریه است، و اگر زوجین در طول مدت عقد رابطه زناشویی برقرار نکرده باشند، تا قبل از طلاق، زن می‌تواند تمام مهریه را از زوج طلب کند، ولی اگر خواستار طلاق باشد، مستحق نصف مهریه خواهد بود.

اگر خواستار طلاق توافقی در دوران عقد هستید، باید بدانید که طبق قانون و شرع، چه زوجه غیر مدخوله (باکره) باشد چه نباشد، دریافت مهریه بستگی به توافقی دارد که شما ضمن طلاق توافقی با یکدیگر گرفته‌اید. و دادگاه نیز در راستای توافق زوجین عمل می‌کند.

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

همان‌طور که گفته شد، طلاق توافقی زمانی صورت می‌گیرد که زوجین در تمامی مسائل مربوط به حق و حقوق خود با یکدیگر توافق، و به نحو کم یا زیاد با یکدیگر گذشت و برگشت داشته باشند. در این خصوص موضوع مهریه و نحوه‌ی پرداخت آن به زوجه پس از صدور حکم طلاق توافقی، یکی از مسائل مالی است، که زوجین باید در نحوه‌ی پرداخت آن با هم توافق، وعین توافق آن‌ها، در دادنامه طلاق توافقی انشا می‌شود.

به عنوان مثال این که چند عدد سکه را زوج در چه مدت زمانی به زوجه دهد، و یا این که زوجه مهریه‌اش را در قبال اخذ طلاق به زوج گذشت می‌نماید.آیا بعد از طلاق توافقی امکان گرفتن مهریه است ؟

مهم‌ترین نکات در گرفتن مهریه بعد از طلاق توافقی

۱- طبق ماده ۲۲ قانون حمایت از خانواده، صرفا تا سقف ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن، دادگاه می‌تواند حکم جلب زوج را صادر نماید، و برای دریافت مابقی مهریه، زوجه باید اموالی را از زوج به دادگاه معرفی کند.

۲- ازدواج مجدد زوجه بعد از طلاق توافقی به هیچ عنوان، مانع اخذ مهریه مورد توافق، در گواهی عدم امکان سازش، که توسط دادگاه صادر شده است، نمی‌شود.

۳- اگر بابت گرفتن مهریه در طلاق توافقی، سندی مثل چک یا سفته، به عنوان ضمانت اجرا از زوج اخذ شده باشد، زوجه می‌تواند در صورت عدم وصول آن ها، به استناد این مدارک، درخواست مطالبه مهریه را از دادگاه نماید، و در صورت حکم قطعی دادگاه، امکان جلب و توقیف اموال زوج وجود دارد.

۴- اگر بابت وصول مهریه، سندی از زوج اخذ نشده باشد و زوج در موعد مقرر، طبق توافق انجام شده در گواهی عدم امکان سازش، مهریه زوجه را پرداخت نکند، زوجه می‌تواند با مراجعه به دادگاه، دادخواست مطالبه مهریه را به دادگاه تقدیم کند.

همانطور که گفتیم، این رجوع به مال مورد بخشش باید در زمان  عده اتفاق بیفتد . بنابراین خانم هایی که ععده ندارند ، حق رجوع به مهریه بخشیده شده را هم ندارند. برای مثال دختران باکره ای که قبل از نزدیکی از شوهر جدا می شوند یا زنان یائسه که عده ندارند ، بعد از طلاق توافقی حق رجوع به مهریه را نیز ندارند.

آیا بعد از طلاق توافقی امکان گرفتن مهریه است؟

جهت داشتن سوالات بیشتر می توانید با تلفن های موجود در سایت تماس بگیرید و یا از طریق آنلاین با وکیل آنلاین چت ما صحبت کنید و مشکل خود را مطرح کنید.سید سجاد میرکاظمی

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)