مقالات حقوقیخدمات حقوقی

الزام به تمکین (وکیل خانواده)

الزام به تمکین :در این نوشتار میخواهیم پیرامون الزام به تمکین صحبت کنیم.

تبیین تمکین

وکیل متخصص خانواده گروه وکلای آنی وکیل اذعان دارد بعد از اینکه عقد نکاح بطور صحیح واقع شود، هر یک از زوجین (زن و مرد) در مقابل یکدیگر به انجام وظایف مشخصی متعهد می گردند، تمکین در واقع به معنای انجام وظایف زناشویی توسط زوجه (زن) می باشد.

بطور مثال مطابق با قانون مدنی و قانون حمایت خانواده، از جمله وظایف زوجه این است که در منزلی سکونت داشته باشد که شوهر او انتخاب نموده است به شرط آنکه منزل، متناسب با شئونات زن انتخاب شده باشد. بنابراین سکونت زن در منزلی که شوهر او انتخاب می نماید یکی از موارد تمکین زن محسوب می شود.

تبیین گروه وکلای خانواده (در حوزه خانواده)

گروه وکلا و داوری آنی وکیل   تیمی متشکل از وکلا و حقوقدانان صاحب صلاحیت و مجرب در حوزه های مختلف  می باشد که جهت ارائه خدمات حقوقی  در راستای رفع نیازهای قضایی تمامی اقشار جامعه با در نظر گرفتن تمامی جوانب  فردی و قضایی سعی در برقراری ارتباط بین موکلین محترم با اقسام مختلف وکلا را دارد.  توسط آقای سید سعید میرکاظمی با بیش از دو دهه تجربه عملی و دارای تحصیلات تکمیلی در رشته حقوق خصوصی و همچنین سید سجاد میرکاظمی متخصص کیفری و حوزه اراضی و املاک و… در زمینه های متعدد تاسیس شده است. مدیریت سازمان یافته خدمات حقوقی آنی وکیل، از تجارب موفق گروه وکلا و موسسات  پیشرفته الگو برداری شده است.الزام به تمکین (وکیل خانواده) خیلی مهم است.

گروه وکلای آنی وکیل با حل و فصل کردن بیش از هزاران پرونده مختلف در حوزه های مختلف حقوقی و کیفری و نظامی متعهد به وسیله در جهت احقاق حقوق موکلین و ارباب رجوع محترم نیز است.

گروه وکلای آنی وکیل  توانسته است به صورت منطقی و بدون بلند پروازی‌های غیر معقول، به اهداف کوتاه مدت خو د نائل آید. گروه وکلای آنی وکیل، از تجارب و موفقیت‌های کوچک در مسیر تحقق اهداف بزرگ الگو برداری می‌نماید. در حال حاضر تعداد زیادی  عضو متخصص در گروه وکلای آنی وکیل  از اقصا نقاط کشور مخصوصا مناطق تهران فعالیت می نمایند.

 

تمکین به چه معناست؟

چه مدت زمان عدم تمکین زن برای ازدواج مجدد مرد لازم است؟

مدت زمان و فرصت مشخصی را نمی‌توان برای عدم تمکین زن و صدور حکم اجازه ازدواج مجدد توسط شوهر یا عدم پرداخت نفقه توسط مرد در نظر گرفت. تنها در صورتی مرد می‌تواند ناشزه بودن همسرش را ثابت کند که ترک زندگی مشترک توسط زوجه و عدم بازگشت او پیش همسرش به قاضی ثابت شده باشد.

طبق قانون، مدت زمان عدم تمکین زن برای اجازه ازدواج مجدد شوهر باید به گونه ای باشد که شوهر در شرایط اضطرار قرار گرفته باشد، بنابراین مرد نمی‌تواند برای ترک چند روزه زندگی مشترک توسط همسرش از دادگاه حکم عدم تمکین زوجه را دریافت کند.

یعنی در صورتی که زن برای دیدان بستگانش یا بیماری یا موارد عسر و حرج مانند برخوردهای خشونت‌بار مرد زندگی مشترک را ترک کرده باشد، مرد نمی‌تواند بازه زمانی تعیین شده را به عنوان زمان عدم تمکین ارائه کند.

الزام به تمکین در دوران عقد

در قانون برای زوجه باکره حقی در نظر گرفته شده است که به آن حق حبس می گویند. به این معنا که زوجه باکره در مقام دفاع از دادخواست الزام به تمکین زوج، به دادگاه اعلام می کند که می خواهد از حق حبس خود استفاده کند و تا تمام مهریه به او پرداخت نشده است تمکین نمی کند.

در این ارتباط ماده ١١١۴ قانون مدنی مقرر میدارد:

“زن باید در منزلی که شوهر تعیین می کند سکنی نماید مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.

الزام به تمکین عام و خاص

انواع تمکین
تمکین به دو صورت می باشد:
تمکین خاص
تمکین عام

الزام به تمکین عام و خاص

تمکین خاص چیست؟

تمکین خاص یعنی برقراری رابطه خاص جنسی و زناشویی میان زوجین.

در واقع تمکین خاص بمعنای اطاعت پذیری زن در مسائل جنسی و رابطه جنسی معقول با همسر خود می باشد.

تمکین عام چیست؟

تمکین عام بمعنای اطاعت کلی زن از شوهر در انجام امور زندگی مشترک می باشد.

ناشزه به چه معناست؟

به زنی که از انجام وظایف زناشویی در مقابل شوهر خود خودداری نماید، ناشزه می گویند. مطابق با قانون مدنی، به زن ناشزه نفقه تعلق نمی گیرد. ماده ١١٠٨ قانون مدنی مقرر میدارد:
“هرگاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظایف زوجیت امتناع کند مستحق نفقه نخواهد بود.”

سوالات قاضی در جلسه تمکین

وکیل متخصص خانواده گروه وکلای آنی وکیل اذعان دارد که :

قاضی دادگاه ممکن است از خانم سوال کند

1-آیا ادعای همسر شما مبنی بر عدم تمکین صحت دارد ؟

2-آیا شما از همسر خود تمکین می کنید ؟

3-آیا ترک منزل از طرف شما صورت گرفته است ؟

4-آقا بنا به دلایلی زمینه عدم تمکین را فراهم نموده است ؟

اگر زوجه بگوید که از همسر خود تمکین نمی کند یا اینکه مرد شهودی برای اثبات عدم تمکین زن ارائه داده باشد ، این بار ممکن است قاضی از خانم بپرسد که دلایل شما برای عدم تمکین از همسرتان چیست و چه موضوعی سبب شده است تمکین نکنید ؟ اینجا معمولا خانم ها به یکی از دلایل موجه عدم تمکین زن استناد می کنند .

پس از این ، ممکن است قاضی با توجه به دلایل عدم تمکین زن ، همچون سوالات قاضی در دادگاه نفقه، از شوهر نیز سوالاتی مطرح کند ؛ مثلا با توجه به ارتباط تمکین با نفقه قاضی بپرسد که آیا شما به همسر خود نفقه پرداخت کرده اید ؟ آیا منزل مسکونی متناسب با عرف برای همسر فراهم کرده اید ؟ آیا همسر خود را کتک زده و به این طریق زمینه عدم تمکین ایشان را فراهم کرده اید ؟

بنابراین سوالات قاضی دادگاه خانواده در جلسه تمکین ، حول محور موضوعاتی است که طرفین اعم از زن یا شوهر به آنها استناد کرده اند و در خصوص هر پرونده ممکن است متفاوت باشد . لذا لازم است که با اطلاع از جنبه های حقوقی مختلف در مورد تمکین زن در جلسه دادگاه الزام به تمکین حاضر شوید .

پیشنهاد می شود برای دریافت اطلاعات بیشتر از تجربیات وکلای گروه وکلای آنی وکیل بهره مند شوید.

 

دفاع زوجه در الزام به تمکین

  • وکیل خانواده گروه وکلای آنی وکیل اذعان دارد که قانونگذار برای جلوگیری از تضییع حقوق زوجه شرایط خاصی را برای این امر در نظر گرفته است و در قوانین مدنی و خانواده راه و شرایط قانونی را برای دفاع زوجه در دعوای مطرح شده و دریافت نفقه پیش بینی نموده است.
  • 1-اولین راه و شیوه دفاع، در ماده 1085 قانون مدنی پیش بینی شده است. در این ماده گفته شده است که زن این اختیار و توانایی را دارد که تا هنگامی که مهر از جانب زوج به او پرداخت نشده باشد از انجام وظایف و تعهداتی که نسبت به شوهر خود دارد امتناع ورزد، البته باید توجه داشت که مهر زوجه باید حال باشد و نسبت به پرداخت آن مهلت خاصی در نظر گرفته نشده باشد. در این شرایط با وجود اینکه زن تمکین نمی نماید نفقه به او تعلق می گیرد.
  • 2-روش دفاع دیگر مربوط به بحثی است که ماده 1115 قانون فوق الذکر با توجه به قاعده لاضرر مطرح نموده است. هنگامی که سکونت و تمکین زوجه موجب ورود ضرر مالی، بدنی و یا شرافتی به او باشد زوجه می تواند در مسکن جداگانه سکنی گزیند و تا رفع این موضوع زوج ملزم به پرداخت نفقه می باشد.
  • 3-همچنین در این رابطه می توان به  ماده 1127 قانون یاد شده اشاره نمود. در این ماده بیان شده است که اگر زوج دچار بیماری مقاربتی گردد زوجه می تواند تا رفع این بیماری از نزدیکی با زوج امتناع نماید و در این بازه زمانی به زوجه نفقه تعلق می گیرد.

نمونه دادخواست الزام زوجه به تمکین

خواهان :

آقای رضا فرزند….  به نشانی اصفهان ….

خوانده : خانم سمیه فرزند…. به نشانی….

وکیل:….

تعیین خواسته و بهای آن : الزام به تمکین عام و خاص

دلایل و منضمات دادخواست:

1- سند ازدواج شماره…

2- شناسنامه شماره…. صادره از

3- اظهار نامه به شماره….

4- وکالت نامه به شماره….

شرح دادخواست الزام به تمکین

ریاست محترم دادگاه خانواده (شعبه مرجوع الیه )

با سلام و ادب احتراماً با تقدیم دادخواست حاضر به استحضار عالی می رساند”

مستنداً به سند ازدواج شماره…. تنظیمی در دفترخانه ازدواج شماره…. خانم سمیه…. در تاریخ…. به عقد دائم موکل درآمده اند لکن علی رغم تهیه مسکن و اثاث البیت توسط موکل و علی رغم تماس های مکرر و ارسال اظهارنامه توسط ایشان خطاب  به خوانده محترم جهت حضور در منزل مشترک تعینی وایفای وظایف زوجیت مع الاسف بدون عذر موجه وعلت شرعی و قانونی بدون اجازه موکل از ایفای این وظایف و تمکین از ایشان عدول می ورزند.

فلذا با عنایت به مواد مرتبط قانونی من جمله  1114 و 1102 و 1108 قانون مدنی تقاضای محکومیت زوجه به تمکین عام و خاص از موکل مورد تقاضاست.

با تجدید احترام

 اظهارنامه الزام به تمکین

اظهارنامه مطابق ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی ؛  دعوت محترمانه اما رسمی است که فردی به فرد دیگری از طریق مراجع دادگستری ارسال می نماید و الزام مخاطب خود را به انجام عمل یا ترک عملی خواستار می شود.

در اظهارنامه الزام به تمکین، مرد با ارسال اظهارنامه از همسر خویش که منزل مشترک را بدون دلیل ترک نموده و تمکین نمی کند، اخطار می دهد که به منزل مشترک بازگردد و وظایف زناشویی خویش را انجام دهد.

پس از ارسال اظهارنامه معمولا چند روز به زوجه فرصت داده می شود و چنانچه در این مدت اقدامی صورت نگیرد زوج می تواند دادخواست الزام به تمکین بدهد.

  • الزام به تمکین (وکیل خانواده)
    الزام به تمکین (وکیل خانواده)
  • حکم قطعی الزام به تمکین

  • ید سجاد میرکاظمی وکیل متخصص خانواده گروه وکلای آنی وکیل حکم قطعی الزام به تمکین یعنی زوجه باید با زوج در محل سکونتشان زندگی کند
    صدور اجراییه یعنی هنگامی که حکمی به هر صورت قطعیت یافت جهت اجرای مفاد دادنامه برگه ای از سوی دادگاه صادر کننده حکم صادر میشود که اجراییه نام دارد.
    اخطاریه برگه ای است خطاب به طرفین دعوی جهت انجام و اقدام به کاری که مرجع قضایی در نظر دارد
    موضوع اجازه ازدواج مجدد تابع به وجود آمدن شرایطی است که نیاز زوج به ازدواج مجدد احراز شود.

    آزمایش عدم تمکین

    شاید برایتان سوال پیش بیاید که آزمایش عدم تمکین در چه مواقعی انجام می شود؟ زمانی که مرد بخواهد درخواست الزام به تمکین کاذب بدهد و به دروغ بگویید که همسرش تمکین نکرده است، و زن ادعا کند که مرد اتهام کاذب بر او وارد می کند، دادگاه حکم آزمایش عدم تمکین را صادر می کند تا تمکین یا عدم تمکین زوجه مشخص شود.

    نمونه رای الزام به تمکین

     نمونه رای(دعوای الزام به تمکین خاص با وصف حضور زوجه در منزل مشترک) 

    حضور زوجه در منزل مشترک دلیل بر تمکین است و در خصوص مابقی آن مدیریت زوج و رفتار مناسب طرفین ضروری است بنابراین صدور حکم به الزام زوجه به انجام وظایف زناشویی امکان‌پذیر نیست.

    تاریخ رای نهایی ۹۲/۵/۱۱

    شماره رای نهایی: ۹۲۰۹۹۷۰۲۲۴۵۰۱۷۶۶

    رای   بدوی:
    در خصوص دعوی آقای ص.ج. فرزند ح. به‌طرفیت م.ش. فرزند ع. به‌ خواسته تقاضای صدور حکم به الزام خوانده به تمکین و اطاعت زوجیت به شرح متن دادخواست با عنایت جمیع محتویات پرونده و مفاد و اسناد و مدارک ابرازی و اظهارات طرفین علقه زوجیت فی‌مابین طرفین برای دادگاه محرز و مسلم است نظر به اینکه پس از برقراری رابطه زوجیت حقوق و تکالیف متقابل زوجین در قبال یکدیگر برقرار می‌گردد که یکی از آن وظایف تمکین زوجه از زوج است مگر در صورت وجود مانع مشروع که در مانحن‌فیه از سوی زوجه دلیل موجه و مستدلی که شرعاً و قانوناً عدم تمکین وی را توجیه نماید ابراز نگردیده و خوانده در جلسه دادرسی مورخ ۲۷/۷/۹۲ صراحتاً اظهار داشت مدت ۵ ماه که از زوج تمکین خاص ندارد لهذا دادگاه دعوی مطروحه خواهان را ثابت تشخیص داده و مستنداً به مواد ۱۱۰۲ و۱۱۰۳ و ۱۱۰۴ و۱۱۰۵ و۱۱۱۴ از قانون مدنی زوجه را به حضور در منزل مسکونی زوج جهت تمکین و انجام وظائف زناشویی ملزم محکوم می‌نماید که در غیر این صورت ناشزه تلقی و مستنداً به ماده ۱۱۰۸ از قانون مدنی مستحق نفقه نخواهد بود رأی صادره حضوری ظرف ۲۰ روز پس از ابلاغ قابل ‌تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر استان تهران می‌باشد.
    رای دادگاه تجدید نظر:

    تجدیدنظرخواهی خانم م.ش. از دادنامه شماره ۱۱۵۶ مورخه ۲۷/۷/۹۲ شعبه محترم۲۸۱ دادگاه خانواده تهران که به‌موجب آن در خصوص دعوی مطروحه آقای ص.ج. به‌طرفیت تجدیدنظرخواه به‌ خواسته الزام زوجه به تمکین در پرونده کلاسه۹۲/۸۴۱ تصدیر گردیده وارد است زیرا حضور زوجه در منزل به استناد ماده ۱۱۱۴ قانون مدنی دلیل بر تمکین است و در خصوص مابقی آن مدیریت زوج و رفتار مناسب طرفین ضروری است بنا به‌مراتب دادگاه ضمن وارد دانستن اعتراض معترض و اینکه دادنامه معترض‌ٌعنه برخلاف مبانی حقوقی و مدنی صادرشده با استناد به صدر ماده ۳۵۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب مصوب۲۱/۱/۷۹ در امور مدنی آن را نقض و حکم به ردّ دعوی زوج صادر و اعلام می‌دارد. رأی دادگاه به‌موجب ماده ۳۶۵ همین قانون قطعی است.

    دادگاه صالح دعوای الزام به تمکین

    دادگاه صالح دعوای الزام به تمکین در پاسخ به این سوال باید گفت دعوای عدم تمکین اصولا در صلاحیت دادگاه خانواده است ؛ چرا که به موجب بند 8 ماده 4 قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391 ، دعاوی مربوط به تمکین و نشوز زن در صلاحیت این دادگاه قرار دارد 

الزام به تمکین (وکیل خانواده) سید سجاد میرکاظمی 09122274983 وکیل متخصص خانواده تمکین مهریه و…

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)