خدمات حقوقی

عده طلاق رجعی

ضمن احترام خدمت مخاطب گرامی،در این نوشتار میخواهیم پیرامون عده طلاق رجعی صحبت کنیم.قبل از ورد به ماهیت موضوع تعریفی از طلاق رجعی ارایه میشود.

طلاق رجعی

وکیل خانواده گروه وکلای آنی وکیل جهت تبیین موضوع اشاره دارد که :طلاق رِجعی به نوعی از موارد انحلال نکاح و یکی از تقسیمات مهم طلاق است که در کنار طلاق نوع  بائن قرار می‌گیرد. بنا بر تعریف ماده۱۱۴۳ قانون مدنی ایران طلاق به دو دسته رجعی و بائن تقسیم می‌شود. ماده ۱۱۴۸ قانون مدنی ایران  اشعار میدارد: «در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است.» یعنی در زمانی که زن در مدت عده است شوهر می‌تواند رجوع کرده و رابطه زوجیت باقی بماند.

شایان توجه اینکه برای موارد طلاق رجعی باید اصل را بر این طلاق گذاشت و جز مواردی که در قانون مدنی به عنوان طلاق بائن ذکر شده بقیه طلاق‌ها، رجعی است. لذا در زمانی که شوهر خود زن را طلاق می‌دهد یا در طلاق خلع و مبارات که زن رجوع به مابذل می‌کند طلاق رجعی خواهد بود.

به جز طلاق از شخص غائب مفقود الاثر طلاقی که به حکم دادگاه باشد طلاق بائن است.

تعریف عده طلاق رجعی

عده ی طلاق رجعی به مدت زمانی گفته می شود که:

“در آن یک زن متاهل پس از اخذ طلاق از شوهر خود می بایست، به حکم قانون مجرد بماند و نمی تواند در این مدت همسر دیگری اختیار کند .”

شایان ذکر این که عده ی رجعی یا عده ی طلاق  رجعیه ، شامل دوبخش در تعریف خود می باشد.

آنچه در بالا ذکر شد، تعریف تمام انواع عده و اقسام آن می باشد، اما باید دید که منظور از رجعی بودن عده چه می باشد ؟

برای پاسخ به این پرسش باید ابتدا انواع مختلف عده را بشناسیم.

عده در یک تقسیم بندی مهم به دو دسته ی ((عده ی بائن)) و ((رجعی ))تقسیم می شود.

در جهت تبیین دقیقتر “در آن امکان رجوع و بازگشت مرد از تصمیم خود برای طلاق همسرش وجود دارد و مرد می تواند با بازگشتن از تصمیم خود، دوباره زندگی مشترک با همسر سابق خود را در مدت اعتبار عده ی رجعی از سر بگیرد.”

نفقه چیست؟

جهت فهم دقیق موضوع ابتدا به تعریف نفقه در روابط زوجین میپردازیم.وکیل خانواده گروه وکلای آنی وکیل در جهت تبیین موضوع به تعریف قانونی موضوع میپردازد.

نفقه طبق ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران، عبارتست از: همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.

نفقه عده طلاق رجعی

وکیل متخصص خانواده گروه وکلای آنی وکیل همانگونه که اشاره شد ، در طلاق بائن که رابطه زوجیت خاتمه می یابد ، زن حق نفقه بعد از طلاق را نخواهد داشت . اما در صورتی که طلاق از نوع رجعی باشد ، در طول مدت عده طلاق رجعی ( که برابر است با سه طهر پس از عادت ماهیانه ) ، مرد مکلف است که به زن نفقه بپردازد .

نکات مهم عده طلاق رجعی

وکیل متخصص خانواده گروه وکلای آنی وکیل به ذکر نکاتی پیرامون عده طلاق رجعی میپردازد.

1-اولین نکته همین می باشد که خانم پس از سپری کردن دوره پاکیزگی از سومین عادت ماهیانه خود می تواند نکاح و ازدواج مجدد داشته باشد.

2-اگر زن در سن و سالی باشد که اغلب زنان در آن سن عادت ماهیانه می شوند یعنی زن در سن موسوم به  یائسگی نباشد اما به علت های متنوع مانند بیماری خاصی عادت ماهیانه نداشته باشند مدت زمان عده آن ها برای طلاق رجعی تنها سه ماه است.

3-با عنایت به  ماده ۱۱۵۳ قانون مدنی می اندازیم که می گوید: عده طلاق و فسخ نکاح و بذل مدت و انقضای آن در مورد زن حامله تا وضع حمل است. مطابق با این ماده عده زنان باردار تا زمان زایمان آنها می باشد و در این مدت نمی توانند ازدواج مجدد داشته باشند.

4-در مورد عده طلاق رجعی مربوط به نفقه زن در این مدت می باشد که قانون گذار آن را در ماده ۱۱۰۹ قانون مدنی پیش بینی کرده و بیان داشته است: نفقه مطلقه رجعیه در زمان عده بر عهده شوهر است مگر اینکه طلاق در حال نشوز واقع شده باشد لیکن اگر عده از جهت فسخ نکاح‌ یا طلاق بائن باشد زن حق نفقه ندارد مگر در صورت حمل از شوهر خود که در این صورت تا زمان وضع حمل حق نفقه خواهد داشت.

مطابق با این ماده نفقه زن در مدت زمان عده طلاق رجعی به عهده شوهر می باشد و اگر زن باردار باشد تا زمان وضع حمل نفقه به عهده شوهر خواهد بود.

نکته آخر اما در رابطه با فوت هر یک از زوجین در مدت عده می باشد برای روشن شدن این موضوع نگاهی به ماده ۹۴۳ قانون مدنی می اندازیم که می گوید: اگر شوهر زن خود را به طلاق رجعی مطلقه کند هر یک از آن‌ها که قبل از انقضاء عده بمیرد دیگری از او ارث می‌برد لیکن اگر فوت یکی ‌از آن‌ها بعد از انقضاء عده بوده و یا طلاق بائن باشد از یکدیگر ارث نمی‌برند.

لذا  مطابق با این ماده اساسی  اگر در مدت عده طلاق رجعی زن یا شوهر فوت کند دیگری از او ارث خواهد برد.

طلاق بائن

طلاق بائن از نوع خلع نوبت اول، به این صورت است که طلاق به علت عدم علاقه زن به مرد انجام می‌شود و زن تمام مهریه خود را می‌بخشد. طلاقی که دادگاه زوج را مجبور به طلاق کند، درخواست طلاق از جانب زوجه باشد و همچنین طلاقی که توافقی باشد، طلاق خلع محسوب می‌گردد.

وکیل خانواده

شخصی است با تجربه و توانا و مسلط به حقوق مدنی و حقوق خانواده که دارای پروانه وکالت از کانون های وکلا یا مرکز امور وکلای قوه قضاییه است.وکیل خانواده فردی است که توانایی حل پرونده های حقوقی خانوادگی را دارد. از جمله مسائلی که در این نوع پرونده ها مطرح می شوند، می توان به طلاق و انحلال نکاح، مطالبه و اجرای مهریه (وکیل مهریه)، شروط ضمن عقد و اجازه ازدواج مجدد، حضانت فرزند، نفقه و موارد دیگر اشاره کرد.

ویژگی وکیل خانواده

1-دارای حد اقل کارشناسی حقوقی یا فقه و حقوق یا تحصیلات حوزوی حسب مورد

2-دارای پروانه وکالت رسمی و با اعتبار از کانون های وکلای سراسر یا مرکز وکلای قوه قضاییه

3-شناخت نبسی روانشناختی و جامعه شناختی از خانواده

4-تسلط نسبی بر قوانین و مقررات اساسی و پایه ای حوزه خانواده مثل قانون اساسی، قانون مدنی و قانون حمایت خانواده، قانون نحوه اجرای محکومیت مالی و…

5-احاطه کامل به آیین نامه اسناد رسمی لازم الاجرا جهت پرونده های مهریه مطرح شده در ادارات ثبت (پنجم مهریه در تهران)

5-قدرت و توامندی ارتباط موثر با موکلین  و در نظر گرفتن زمان مقتضی جهت درک موضوع

6-ریشه یابی علت اختلاف بین زوجین

7-تلاش موثر جهت اصلاح ذات البین بین زوجین با برقراری جلسات مختلف

8-طرح دعاوی مختلف و تنظیم دادخواست با زاویه نگاه دقیق

9-ارایه دفاعیات بهینه جهت دفاع از غبطه  موکل

گروه وکلای آنی وکیل در این نوشتار به بررسی عده طلاق رجعی و تمامی نکات مربوط به آن پرداخت. شما می توانید برای پرسیدن سوالات خود را در این باره و دریافت مشاوره تلفنی از وکیل طلاق خانواده ما با شماره ها 09122274983 و 02177208485 تماس بگیرید و یا برای مشاوره حضوری پس از هماهنگی به آدرس تهران، ضلع  شمالی میدان رسالت، خیابان نیرودریایی خیابان شهدای گل شرقی پلاک 43 طبقه 4 مراجعه فرمایید.

 

5/5 - (2 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)