خدمات حقوقیمقالات حقوقیمقاله های حقوقی

وکیل مهریه در تهران (آنی وکیل سیدسجاد میرکاظمی 09122274983)

وکیل مهریه | وکیل مهریه در تهران ((مجرب و متخصص در ریزه کاری ها در جهت دفاع از آقایان و خانم ها)) :در این مقاله میخواهیم راجب وکیل مهریه (وکیلی متخصص در امور خانوادگی) صحبت کنیم که چگونه می توانید حق و حقوق خود را بگیرید و براحتی و بدون مشکل با بهترین وکیل مهریه مشاوره حقوقی رایگان داشته باشید. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید و در صورت داشتن سوال از بخش نظرات سوال خود را مطرح کنید.وکیل مهریه | وکیل خانواده و وکیل متخصص  مهریه در تهران بهترین زاویه حل مساله را میبیند.وکیل خیلی اثر مستقیم  و بسزایی دارد.وکیل پایه یک دادگستری با احاطه بر مباحث خانواده جهت حل و فصل موضوع گام برمیدارد.وکیل مهریه | وکیل مهریه در تهران ((مجرب و متخصص در ریزه کاری ها در جهت دفاع از آقایان و خانم ها))وکیل مهریه در تهران (آنی وکیل سیدسجاد میرکاظمی 09122274983) مسیر تعالی و دقت و سرعت است.وکیل متخصص و مجرب را قدر بدانید ..

 وکیل مهریه در تهران (آنی وکیل سیدسجاد میرکاظمی 09122274983)

در حقوق ایران، اموال زن و مرد، دارایی مشترک را تشکیل نمی دهد، بلکه اموال هر یک از زوجین مستقل و جدا از اموال یکدیگر است. بدین ترتیب در حقوق ایران ، که در این قسمت، از فقه اسلامی پیروی کرده اشت، زن نظر مالی مستقل داشت. وکیل مهریه در تهران (آنی وکیل سیدسجاد میرکاظمی 09122274983)

نحوه گرفتن (اجرا) مهریه توسط وکیل مهریه

زن می تواند در اموال خود، چه به صورت استرداد جهیزیه باشد و چه غیر آن، آزادانه تصرف کند و هر گونه عمل مادی و یا حقوقی نسبت به آنها انجام دهد.

شوهر حق هیچ گونه دخالت در اموال و دارایی زن را ندارد و ریاست او بر خانواده ، اختیاراتی در این زمینه برای وی ایجاد نمی کند. از این جهت، حقوق اسلام و ایران برای زن اهلیت کامل قائل شده است.

مهریه چیست

مشاوره حقوقی آنی وکیل اشاره دارد مهر به معنای صداق ( صداقت و راستی ) و نشان دهنده صداقت مرد نسبت به همسر خود اشت. در قرآن کریم از مهریه به نشانه شروع زندگی صادقانه یاد کرده است، یعنی وسیله ای برای ایجاد مهر و محبت بین زن و شوهر و یک عامل قوی برای زندگی شیرین و آرام.

نهاد مهر در حقوق ایران مبتنی بر سنت و مذهب اشت و نظیر آن را در حقوق غربی نمی توان یافت. تعیین مهرهای سنگین که به تازگی معلول شده عیبوی دارد و از لحاظ شرعی ناپسند است و به ویژه ، می توان آن را سدی در راه تشکیل خانواده محسوب داشت.

وکیل رسالت مسلط

بنابراین ، مهر که از جانب مرد به زن داده می شود، می تواند کمبود سهم الارث زن را در حقوق ما تا حدی جبران کند. بعلاوه مهر در عرف نشانه ارج و احترامی اشت که مرد برای زن قائل شده و مظهر تعهد شوهر برای تامین زندگی زن است.

انواع مهریه

الف) مهر المسمی

این نوع مهریه در زمان عقد میزان آن تعیین می شود و در سند ازدواج نیز مقدار مشخص و ثبت می شود و در اصطلاح به آن مهر المسمی می گویند. در قانون مدنی جمهوری اسلامی ایران در مهر المسمی هیچگونه محدودیتی وجود ندارد و زوج و زوجه هر میزانی که بخواهند می توانند بعد از توافق در سند ازدواج به ثبت برسانند و استفاده از خانه و ملک بعنوان مهر در مهر المسمی امکانپذیر است.

ب) مهر المتعه

مهر المتعه به زنانی  تعلق می گیرد که در زمان عقد برای آن ها هیچ مهری در نظر گرفته نشده است و مرد قبل از نزدیکی و قبل از تعیین مهر اقدام به طلاق زن می کند. میزان مهر المتعه با توجه به وضعیت مالی مرد تعیین می شود.

پ) مهر المثل

مهر المثل مهری است که در ضمن عقد زوجین بر سر آن به توافق نرسیده باشند و مقدارش تعیین نشده باشد ولی به جهاتی ابطال شده باشد برای مثال ملکی که برای مهریه انتخاب کرده اند مجهول باشد. در این موارد مهر المثل به زن بعد از عقد و بعد از نزدیکی تعلق می گیرد. از شروط اسقرار مهر المثل نزدیکی می باشد. عوامل که میزان مهر المثل را تحت تاثیر قرار می دهد شامل وضعیت زن و شرایط و اوضاع می باشد.

برای مثال ویژگی اخلاقی، خانوادگی، میزان تحصیلات علمی و هنری، معیارهای جسمانی و سایر مواردی که در عرف می تواند میزان مهر را تحت تاثیر قرار دهد، تعیین کننده مهر المثل است.

انواع مهریه از لحاظ نحوه دریافت

مهریه از لحاظ نحوه دریافت به دو دسته مهریه عند المطالبه و عند الاستطاعه تقسیم می شود.

۱) مهریه عند المطالبه

  • مهریه بعنوان دینی برگردن مرد قرار دارد و منظور از عندالمطالبه بودن آن اینست که هر زمان بعد از عقد زوجه می تواند با مراجعه به دادگاه های خانواده تقاضای دریافت آن را کند و مرد نیز باید آن را پرداخت کند.

۲) مهریه عندالاستطاعه

  • در این مورد بعد از عقد چنانچه زوجه طلب مهراش را بکند بر اساس توانایی مالی زوج دادگاه تعیین می کند که چه میزان از آن را باید بپردازد. در این مورد چنانچه زوج قادر به پرداخت مهریه نباشد زوجه نمی تواند از حق حبس خود استفاده کند.

ویژگی های  مهریه

مهریه برای اینکه از نظر قانونی قابل پذیرش باشد باید ویژگی هایی داشته باشد در غیر اینصورت ابطال خواهد بود ولی ابطال آن به معنی ابطال عقد نمی باشد. ویژگی های آن شامل:

  1.  مقدار آن باید از لحاظ جنس مشخص باشد.
  2. مهریه باید دارای ارزش عقلایی مشروع باشد به این معنی که در بازار قابلیت داد و ستد داشته باشد مثل ماشین، زمین و … که بتوان آن را معامله کرد.
  3. مهریه باید قابل برای زوجه قابل تملک باشد.
  4. مهریه نباید جز اموال وقفی یا اموال عمومی باشد و باید قابلیت نقل و انتقال داشته باشد.

 

بهترین وکیل مهریه در تهران

گاهی مهریه که معمولا هنگام انحلال ازدواج مطالبه مهریه شود، مانع گسستن پیوند زناشویی می گردد و تضمینی برای وام ازدواج به شمار می آید. در صورت وقوع طلاق یا طلاق توافقی، مالی که زن به عنوان مهر می گیرد.از وکلای انی وکیل به عنوان وکیل طلاق توافقی مشاوره بگیرید.

حق مهریه چیست؟

یکی از سنت های بسیار کهن در روابط خانوادگی این بوده که زوج در هنگام ازوداج ، برای زن حق ( مهر ) قائل می شده و چیزی از مال خود به زن می پرداخته اشت. شرع مقدس اسام نیز ، حق ( مهریه ) را برای زن تایید کرده و قوانین خاصیبرای آن بیان نموده است.

معنای لغوی مهریه :

مهر به فتح میم به معنای صداق است. در واقع مهریه معنای صداق ( صداقت و راستی ) و نشان دهنده صداقت مرد نسبت به همسر خود است.

معنای اصلاحی مهریه :

در اصلاح فقه و قانون مدنی مهر ( عبارت است از مال ( و یا چیزی که قائم مال باشد ) معین و مشخصی که زوج ( شوهر ) به زوجه ( زن ) به هنگام عقد نکاح می دهد و یا به نفع زوجه بر ذمه می گیرد.

سه منبع حقوق مالی برای زنان پیش بینی شده است که عبارتند از : مهریه، نفقه و ارث. اگر چه در حال حاضر مهریه هنگام خواستگاری و نامزدی از سوی بزرگان و خانواده پسر و دختر تعیین و توافق می گردد. مهریه با توافق مالی فی مابین زن و مرد به هنگام عقد نکاح بوده و در واقع از لحاظ قانونی و شرعی لازم است و بر شوهر تحمیل می شود و فقط زن  و شوهر می توانند هنگام عقد یا پس از آن مقدار مهریه را با توافق و رضایت تعیین کنند.

چه چیزهایی می تواند مهریه قرار بگیرد؟

مهریه ممکن است عین باشد، یعنی خود یک چیز مثل، خانه، زمین و یا چیزی که منفعت داشته باشد. مثل اجاره خانه یا میوه درختان یا منافع حیوانات. همچنین می توان تعهد بر کار و اعمال انسان مثل آموزش یک هنر یا آموزش زبان، تعلیم موسیقی و از این قبیل را هم مهریه قرار داد.

همچنین ممکن است مهریه هیچ یک از آنها نبوده، بلکه حق باشد. این حق عبارت است از حق دینی و حق عینی.

انواع مهریه :

مهرالمسمی : مهری را که زن و شوهر ضمن عقد نکاح یا پس از آن، با توافق یکدیگر معین می کنند و یا تعیین آن را به عهده شخص سوم می گذارند. در اصطلاح مهرالمسمی می نامند. در واقع مهریه که در عقدنامه ثبت شده اشت باید ارزش مالی داشته، مشخص، معلوم و معین باشد و غیرعقلانی و غیر شرعی هم نباشد.

این مهریه محدود به سقف نیست، یعنی محدودیتی در تعیین مقدار آن وجود ندارد و زن و شوهر می توانند به هر اندازه که تمایل دارند نسبت به آن توافق کننند و پس از توافق و انعقاد عقد نکاح ، شوهر ملزم به پرداخت آن می باشد.

مهرالسنه : مهری است که پیامبر برای حضرت زهرا تعیین نموده و آن عبارت از ۲۶۲ مثقال و نیم پول نقره مسکوک بوده است.

مهرالمثل : ممکن است در عقد نکاح ، مهر تعیین نشود ، در این صورت زن و شوهر می توانند پس از وقوع عقد با موافقت یکدیگر نسبت به تعیین مهر توافق کنند. مهر المثل ، مهری است که در نکاح پس از وقوع نزدیکی و قبل از توفق و رضایت بر سر مهر معین و مشخص به حسب شرافت و اوضاع و احوال زن به او تعلق می گرد.

در واقع برای تعیین مهرالمثل باید وضعیت زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات، از جمله وضعیت فردی و تحصیلات زن نسبت به کسانی که از نظر اجتماعی هم شان او هستند در نظر گرفته شود. همچنین شان اجتماعی شوهر نیز در تعیین مهرالمثل مورد توجه قرار می گیرد.

چگونه با وکیل مهریه در کرج صحبت کنیم؟

اگر شما برای گرفتن مهریه خود دنبال یک وکیل مهریه خوب هستید ، پیشنهاد می کنیم با وکلای گروه آریا دادیار صحبت کنید و از مشاوره حقوقی آنها استفاده کنید و در صورت تمایل به دفتر ما بیاید و کارهای مهریه خود را صفر تا صد به عهده ما بسپارید و خیالتون راحت باشد که براحتی کارتان انجام می شود.

برای تعیین مهرامثل، چه زمانی را باید در نظر گرفت؟ زمان عقد یا نزدیکی؟

نظر فقهای اسلامی در این مورد متفاوت است. اینطور به نظر می رسد که مهرالمثل با توجه به ارز آن زمان تعیین می گردد. یعنی در روز دخول است که مهرالمثل بر عهده شوهر ثابت و واجب می شود.

آیا با وکیل مهریه می توان کارها را زودتر انجام داد؟

بله. به علت اینکه وکیل مهریه به تمامی قانون ها مسلط است و براحتی می توانند حق  و حقوق شما را بگیرند. شما با گرفتن یک وکیل مهریه کارهای خود را زودتر انجام دهید.

آیا مهریه را می توان گرفت؟

این یک سوال کلی است که باید خیلی جزئی پاسخ داده شود. اما اگر مرد مالی داشته باشد و حقوق بگیر باشد و یا حساب بانکی به نام خودش داشته باشد و گردش مالی داشته باشد می توانید با کمک وکیل مهریه حق خود را بگیرید.

مهریه مالی است که مرد در هنگام انعقاد عقد نکاح می بایست به زن خود بپردازد یا مکلف به پرداخت می شود و زن به محض وقوع عقد، مالک مهریه می شود.

معمولا پس از بروز اختلاف بین زوجین زن به دنبال گرفتن مهریه خود و مرد به دنبال اقساط کردن و یا نپرداختن مهریه هستند ولی رعایت مصالح و توان مالی زوج نیز باید و بهتر است در پرداخت یا مطالبه مهریه در نظر گرفته شود.

مفهوم مهریه عندالمطالبه

در سند ازدواج درج مهریه عندالمطالبه، بدین معناست که امکان درخواست دریافت مهریه در هر زمانی برای زن وجود دارد . پس در صورت نوشتن این عبارت در سند رسمی ازدواج که زوج نیز آنرا امضاء نموده باشد ، زن هر وقت بخواهد می تواند مهریه خود را از مرد مطالبه کند.

طبق قانون جدید، سقف مهریه یکصد و ده سکه طرح جدید اعلام شده است.

با توجه به این قانون برای دریافت مهریه پس دوحالت پیش می آید:

اگر مهریه ۱۱۰ سکه یا کمتر از ۱۱۰ سکه باشد در اینصورت یاید تمامی مهریه پرداخت شود، در غیر اینصورت برابر قانون رفتار خواهد شد. یعنی اگر زن مهریه را از طریق دادگاه مطالبه نماید و مرد آنرا پرداخت نکند و اموالی هم برای توقیف نداشته باشد در نهایت راهی زندان خواهد شد.

اگر مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه تعیین شده باشد در این وضعیت، ابتدا باید ۱۱۰ سکه مطابق قانون پرداخت گردد. پس از آن دادگاه تمکن مالی و توانایی پرداخت زوج را بررسی کرده و بر اساس وضعیت مالی و تمکن وی تصمیم گیری خواهد کرد.

هزینه های وکیل مهریه تهران

در صورتی که زوجه برای وصول مهریه خود دادخواست به دادگاه تقدیم نماید، میبایست هزینه دادرسی به میزان سه درصد مبلغ خواسته را پرداخت نماید. به طور مثال اگر مهریه وجه نقد باشد باید به میزان سه درصد آن بابت هزینه دادرسی تمبر باطل شود و یا اگر مهریه تعیین شده سکه باشد، قیمت کل تعداد سکه ها بر اساس قیمت روز محاسبه و به میزان سه درصد از کل آن مبلغ، تمبر باطل میشود و در صورتی که حکم به نفع زوجه صادر گردد زوج علاوه بر پرداخت مهریه طبق قانون مسئول پرداخت کل هزینه دادرسی و ابطال تمبر نیز خواهد بود.

همچنین در صورتی که زوجه برای انجام اقدامات قانونی خود به وکیل دادگستری وکالت دهد هزینه وکیل نیز از زوج قابل مطالبه است.

اعسار از پرداخت مهریه

در صورتی که مرد توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد، می تواند درخواست اعسار و تقسیط بدهد. معسر کسی است که به دلیل عدم کافی بودن دارایی یا عدم دسترسی به اموالش قادر به پرداخت بدهی خود نمی باشد ولی تقدیم دادخواست اعسار مانع از بازداشت شدن زوج نمی شود. زیرا ثبت کردن دادخواست دلیل بر پذیرفتن آن نیست و این مساله باید در دادگاه ثابت گردد.

درخواست اعسار زوج در هر مرحله ای از دادگاه پذیرفته می شود.زوج میتواند با تقدیم دادخواست اعسار یا تقسیط مهریه به دادگاه تقاضای صدور حکم نماید. که در صورت اثبات اعسار اگر بازداشت باشد فورا آزاد می شود.

از آنجا که اعسار حالت همیشگی و ثابتی نیست ممکن است زوج در مدت زمانی معسر بوده و توانایی پرداخت مهریه را نداشته باشد و در زمان دیگری تمکن مالی داشته باشد. بنابراین نگرفتن حکم تقسیط مهریه و حکم به رد اعسار مانعی برای پذیرش دوباره این درخواست نمی باشد.

چند سوال رایج و مهم در مورد مهریه و همچنین نیاز یا عدم نیاز به داشتن وکیل برای مهریه را در ذیل مرور میکنیم.

۱- در صورتی که خانم رابطه نامشروع داشته باشد آیا مرد از دادن مهریه معاف میشود؟

بگذارید شفاف و صریح عرض کنیم، هر عملی هم که خانم انجام داده باشد چه رابطه با شخص دیگر چه قتل همسر خود چه…. مهریه بر مرد واجب بوده و باید پرداخت شود.

موارد بسیار انگشت شمار و محدودی وجود دارد که زوج از دادن مهریه میتواند معاف شود ( مثل داشتن مشکل یا بیماری خاص زن که قبل از عقد به مرد اعلام نشده و موجب باطل شدن اساس ازدواج میشود که اثبات آن نیز بسیار دشوار خواهد بود)

پس خیال آقایان راحت! در هر شرایطی باید مهریه پرداخت شود.

۲- مهریه خانم اگر بالاتر از ۱۱۰ سکه باشد، میتواند تمام آن رو بگیرید؟

بله. یکی از تفکرات اشتباه در مورد مهریه که بسیار هم باب شده است بحث تعداد مهریه و اعسار و مشکلات آن است. در حالت کلی در بیش از ۹۵% پرونده ها، کل مهریه به اقا واجب است و باید پرداخت شود. حتی اگر این میزان مهریه معدل ۱۰۰۰۰۰ سکه هم باشد فرقی در اصل ماجرا نمیکند! و فقط مرد میتواند تقاضای تقسیط کرده و مهریه را به صورت قسط بندی پرداخت کند. حتی اگر این پرداخت ها ده ها سال هم طول بکشد.

۳- برای گرفتن مهریه می شود بر روی خانه – زمین – ملک – ماشین – حساب بانکی و ….. اقدام کرد؟

بله حتی برای گرفتن مهریه میتوان درخواست انسداد خط ۰۹۱۲ آقا را هم داد و خط موبایل وی را برای خود کرد! در واقع هر چیزی که ارزش مالی داشته باشد را میتوان از طریق دادگاه تقاضا کرد.

در مورد ملک اگر مرد فقط صاحب یک خانه باشد که در آن زندگی میکند، آن را به عنوان سرپناه خود معرفی میکند و نمی توان بر روی آن اقدام خاصی کرد( مگر در موارد محدود که متراژ و قیمت ملک از حد متعارف عمومی بالاتر باشد)
در مورد ماشین نیز اگر وسیله نقلیه ضروری برای انجام کار مرد باشد نمیتوان روی آن اقدام کرد. وکیل برای مهریه ( مثلا وانت یا اتوبوس جز این موارد محسوب می شوند) ولی تقریبا تمام ماشین های سواری را به عنوان مهریه میتوان طلب کرد.

گرفتن دستور توقیف حقوق: اگر مرد کارمند رسمی جایی باشد و فیش حقوقی داشته باشد، در صورتی که فرزندی نداشته باشند میتوان دادخواست توقیف ۱/۳ درآمد مرد را داشت و درصورت داشتن فرزند این مقدار به ۱/۴ کاهش پیدا میکند
به طور کلی هر چیزی که ارزش مالی داشته باشد و جز نیاز های اولیه مرد نباشد میتوان برای توقیف آن از دادگاه دستور گرفت. حتی حساب بانکی و غیره…

۴- اگر زوج ( مرد) قبل از درخواست مهریه تمام اموال خود مثل خانه و ماشین و غیره را به نام کس دیگری بزند، خانم برای دریافت مهریه با مشکل مواجه میشود؟

واقعیت این است که بله کار برای زوجه کمی مشکل تر میشود ولی اگر خانم وکیل برای مهریه گرفته باشد یا خودش پیگیری های لازم حقوقی را بلد باشد میتواند این کار مرد را بدون تاثیر کرده و مهریه خود را از ملک یا ماشین یا…. واگذار شده به طور کامل برداشت کند. برای دریافت جزییات بیشتر در این مورد لطفا تماس بگیرید.

۵- فرق مهریه عندالاستطاعه با مهریه عندالمطالبه چست ؟

معمولا در عقدنامه اشخاص در ۹۹% مواقع نوع مهریه عندالمطالبه ذکر میشود، به معنی اینکه هر زمان که زن درخواست مهریه را کرد مرد باید بپردازد و اگر توان مالی پرداخت نداشته باشد باید خود مرد این موضوع را به دادگاه اثبات کند. ( که فرایند نسبتا دشواری دارد) اگر نوع مهریه شما از نوع عندالاستطاعه باشد ،

دقیقا برعکس میشود و زمانی که زوجه درخواست مهریه داشته باشد، باید به دادگاه اثبات کند که همسرش توان پرداخت مهریه را دارد. برای دریافت جزییات بیشتر و مشاوره تخصصی با وکیل مهریه آنی وکیل ، بهترین دفتر وکالت در تهران تماس بگیرید.سید سجاد میرکاظمی وکیل مهریه استان تهران

وکیل مهریه در تهران (آنی وکیل سیدسجاد میرکاظمی 09122274983) -متخصص خانواده در تهران –

5/5 - (3 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)