خدمات حقوقیمقالات حقوقی

وکیل دادسرای ناحیه 29 اطفال و نوجوانان

وکیل دادسرای ناحیه 29 اطفال و نوجوانان-با سلام خدمت دوستان گرامی در این نوشتار پیرامون داسرای اطفال و نوجوانان که در تهران تحت عنوان دادسرای ناحیه 29 ویژه و تخصصا رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان میپردازیم.

وکیل دادسرای ناحیه 29 اطفال و نوجوانان اذعان دارد، که دادگاه اطفال زیر مجموعه سازمان زندان ها است اما دارای پروسه متفاوت با آن پروسه ای است که در دادگاه ها وجود دارد . زمانی که سن فردی از حدودی که قانونگذار تعیین کرده است ، کم تر باشد رسیدگی به جرائم در این مرکز انجام می شود . هدف از ایجاد این کانون و مجزا کردن مراجع قضایی اطفال از بزرگسالان به جهت تربیت و اصلاح آنان و بررسی دقیق رفتار کودکان و شخصیت آن ها برای بهبود و اماده سازی برای برگشتن به جامعه است . در این مراکز تمامی مراحل رسیدگی از قبیل کشف تعقیب و تحقیقات مقدماتی و محاکمه متهم یا مجرم انجام می گردد و در طی این مراحل همواره باید مصلحت کودک مورد توجه قرار گیرد . در این مقاله به بررسی دادگاه اطفال و آیین دادرسی دادگاه های اطفال می پردازیم .

دادگاه اطفال

وکیل دادسرای ناحیه 29 اطفال و نوجوانان اذعان دارد دادگاه اطفال دادگاهی است که صلاحیت رسیدگی به کلیه جرائم اطفال و کودکان که سن آنها بیشتر از 6 سال تمام و 18 سال تمام است را دارد . هرگاه قبل از شروع به رسیدگی و یا در حین آن سن طفل از ۱۸ سال تمام تجاوز کند ، رسیدگی به اتهام نیز در دادگاه اطفال به عمل خواهد آمد .
اصولا در حوزه هر دادگاه شهرستان یک یا چند دادگاه اطفال تشکیل خواهد . برای رسیدگی به جرائم اطفال دادگاه محل وقوع جرم یا محل کشف جرم یا محلی که طفل در آنجا یافت شده یا محل اقامت طفل یا ابوین یا سرپرست او یا محلی که طفل تحت حفاظت قرار گرفته است صلاحیت دارد .

آیین دادرسی دادگاه اطفال

وکیل دادسرای ناحیه 29 اطفال و نوجوانان اذعان دارد آیین دادرسی دادگاه های اطفال طبق قانون بدین صورت می باشد : زمانی که اطفال مرتکب جرمی شوند تمامی رسیدگی های مقدماتی اعم از تعقیب و تحقیق از طرف دادگاه اطفال انجام می گیرد . بعد از پایان تحقیقات مقدماتی اگر دلایل و مدارکی علیه متهم وجود نداشته باشد با صدور قرار منع تعقیب ، رسیدگی خاتمه پیدا می کند . ولی در غیر این صورت قرار رسیدگی صادر می گردد و وقت جلسه رسیدگی به سرپرست قانونی طفل و دادستان ابلاغ می نماید .

مشاوران دادگاه اطفال و نوجوانان:

وکیل دادسرای ناحیه 29 اطفال و نوجوانان اذعان دارد برای رسیدگی به جرائم اطفال در جلسه رسیدگی یک مشاور نیز حضور دارد.طبق ماده 410 قانون آیین دادرسی کیفری این مشاوران از بین متخصصان علوم تربیتی، روانشناسی، جرم شناسی، مددکاران اجتماعی، دانشگاهیان و فرهنگیان آشنا به مسائل روانشناختی و تربیتی کودکان و نوجوانان اعم از افراد شاغل و بازنشسته انتخاب می شوند. طبق تبصره 2 ماده 315 قانون آیین دادرسی کیفری حضور مشاوران با رعایت شرایط مقرر در قانون آیین دادرسی کیفری، برای رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان در دادگاه کیفری یک ویژه، رسیدگی به جرایم آنان الزامی است.همچنین در صورتی که طفل متهم، مونث (دختر) باشد، حضور مشاور زن الزامی است.

احضار و نوع قرار تامین صادره جهت حضور اطفال و نوجوانان

وکیل دادسرای ناحیه 29 اطفال و نوجوانان اظهار دارد در جریان تحقیقات مقدماتی، مرجع قضائی طفل و یا نوجوان را به والدین، اولیا، سرپرست قانونی و در صورت عدم وجود آن ها به هر شخصی که مصلحت بدارد میسپارد. این افراد ملزم هستند هر زمانی که دادگاه حضور طفل یا نوجوان را لازم بداند، وی را در مرجع قضائی حاضر کنن. افراد 15 تا 18 سال نیز شخصا ملزم به معرفی خود به دادگاه هستند. در صورت ضرورت و در مواقعی که مرجع قضائی تشخیص دهد می تواند از اطفال متهم کفیل یا وثیقه اخذ نماید که این اقدام فقط در مورد اطفال بالای 15 سال قابل اعمال بوده و در اطفال کمتر از 15 سال کفیل یا وثسقه اخذ نمی شود. چنانچه معرفی کفیل یا وثیقه برای افراد بالای 15 سال میسر نباشد دادسرا یا دادگاه می تواند با صدور قرار، طفل را به صورت موقت در کانون اصلاح و تربیت نگهداری نماید.

آدرس و شماره تلفن دادسرای ناحیه ۲۹ (اطفال)

آدرس: میدان صادقیه، به طرف اتوبان تهران کرج، انتهای کوچه آزادگان، پلاک ۱۴۴
تلفن: ۸-۴۴۰۶۴۴۶۷
وکیل دادسرای ناحیه 29 اطفال و نوجوانان-سید سجاد میرکاظمی وکیل پایه یک دادگستری مسلط به امور کیفری اطفال 09122274983
Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)