خدمات حقوقیمقالات حقوقی

کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها 

کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها چیست؟ با سلام و عرض ادب و احترام -سید سجاد میرکاظمی هستم در این نوشتار پیرامون کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها  بحث و تبادل نظر میکنیم.

این کمیسیون چه وظایفی به عهده دارد؟

اعضای کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها چه کسانی می باشند؟

آیا برای رسیدگی به دعاوی مربوط به این کمیسیون بایستی از وکیل شهرداری ها کمک گرفت؟

 وکیل کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها اشعار میدارد که:

قانونگذار در قانون شهرداری ها به تنظیم روابط افراد با این نهاد مهم پرداخته است. در همین راستا کمیسیون های گوناگونی را تاسیس کرده که یکی از آنها کمیسیون تبصره 5 ماده 96 می باشد. به همین خاطر همه روزه افراد زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی از وکیل شهرداری گروه وکلای آنی وکیل  با ما در ارتباط هستند. متقاضیان مذکور سوالات گوناگونی را از ما می پرسند که به مهم ترین آنها در ابتدای متن اشاره داشتیم. به همین خاطر تصمیم گرفته ایم که در این مقاله به صورت کامل به کمیسیون تبصره 5 ماده 9۶ بپردازیم. پس تا انتهای مقاله در کنار ما باشید.

کمیسیون شهرداری چیست؟

در نخستین گام از بررسی کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها باید به این سوال جواب دهیم که اصلا کمیسیون شهرداری چیست؟

در واقع شهرداری ها در راستای تقسیم وظایف خود، کمیسیون هایی را تاسیس کرده اند. این کمیسیون ها هیئت هایی مرکب از افراد گوناگون هستند که وظیفه حل و فصل اختلافات مربوط به شهرداری ها را بر عهده دارند. از جمله معروف ترین آنها می توان به کمیسیون ماده 100 قانون شهرداری ها اشاره داشت.

با ماده ۹۶ قانون شهرداری بیشتر آشنا شوید.

موضوع ماده 96 قانون شهرداری ها:

 وکیل کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها اشعار میدارد که: یکی دیگر از مواردی که قبل از آشنایی با کمیسیون تبصره 5 قانون شهرداری ها بایستی بدان بپردازیم، موضوع ماده 96 این قانون می باشد. در واقع همواره اصلاحات شهری در جهت آسان سازی رفت و آمد مردم یا زیباسازی شهر و غیره، مورد توجه قانونگذار بوده است. از آنجایی که این مسئله در حیطه وظایف شهرداری ها می باشد، قانونگذار آن را به این نهاد مهم واگذار کرده است. به علاوه در این راستا قوانین و مقرراتی برای تنظیم هرچه بهتر روابط بین افراد و شهرداری ها وضع شده اند که از جمله این قوانین و مقررات می توان به قانون اصلاح قانون توسعه معابر و ماده 96 قانون شهرداری ها اشاره نمود.

کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری

در واقع در بسیاری از مواقع اتفاق می افتد که در راستای اصلاحات شهری و رفع نیازهای عمومی، بایستی تمام یا قسمتی از ساختمان ها و اراضی به مالکیت شهرداری درآیند. ماده 96 قانون شهرداری ها به این موضوع پرداخته است. این ماده عنوان می کند: «شهرداری می تواند برای تامین احتیاجات شهری از قبیل باغهای عمومی ایجاد تاسیسات برق و آب و نظایر آنکه به منظور اصلاحات شهری و رفع نیازمندیهای عمومی لازم باشد و باید تمام یا قسمتی از اراضی یا املاک یا ابنیه واقع در محدوده شهر به تصرف شهرداری درآید از مقررات قانون توسعه معابر مصوب سال 1320 استفاده نماید». البته باید توجه داشته باشید که با عنایت به اصلاحاتی که در قانون توسعه معابر مصوب 1320 به وجود آمده، امروزه بر اساس قانون اصلاح قانون توسعه معابر عمل می شود.

کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها

تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها چه می گوید؟

اکنون نوبت آن رسیده که به سراغ کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها برویم. در ابتدا باید بگوییم همانطور که ذکر شد، شهرداری ها در راستای زیباسازی شهری یا تسهیل رفت و آمد افراد و خودروها ممکن است تمام یا قسمتی از ساختمان ها یا زمین ها را به مالکیت خود درآورند. حال این مسئله نبایستی بدون توجه به قاعده لا ضرر باشد. در نتیجه شهرداری ها موظفند در راستای تملک موارد مذکور، مبالغ ارزش گذاری شده و کارشناسی شده آنها را به عنوان خسارت به مالکین این املاک پرداخت نمایند.

با این حال در بسیاری از مواقع اتفاق می افتد که املاک مورد نظر، مالک نداشته باشد یا ملک مذکور به ثبت نرسیده باشد. در این مواقع اجرای طرح اصلاحات شهری به تعویق نخواهد افتاد. با این حال از ملک مورد نظر، صورت مجلس تنظیم می شود تا در صورت نیاز، مالک احتمالی بتواند خسارات لازم را دریافت نماید. تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها به این موضوع اشاره دارد.

برای دریافت مشاوره حقوقی با پرکردن فرم درخواست مشاوره در صفحه خدمات حقوقی با ما در تماس باشید.

وظایف کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها چیست؟

در ادامه بررسی کمیسیون تبصره ۵  بایستی به سراغ وظایف این کمیسیون برویم. در واقع همانطور که ذکر شد اگر برای اجرای طرح اصلاحات شهری یا توسعه میادین، معابر و پارک ها املاکی وجود داشته باشند که وضعیت تملک آنها مشخص نباشد، این کمیسیون وظایف زیر را بر عهده خواهد داشت:

  • تنظیم نمودن صورت مجلس از ملک مورد نظر برای پرداخت خسارت به صاحبان املاکی که ملک آنها ثبت نشده است
  • تهیه صورت مجلس از ملک مورد نظر برای پرداخت خسارت به املاکی که مالک آنها مشخص نیست

همچنین بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که در صورت مجلس فوق الذکر بایستی تمامی موارد لازم از جمله موارد زیر ذکر گردد:

  • مساحت و مشخصات کامل ملک
  • آثار تصرف
  • حدود تصرف

همچنین مالک می تواند با ارائه کردن صورت مجلس تنظیم شده توسط کمیسیون ماده 96 قانون شهرداری ها پس از ثبت ملک خود، خسارات تعیین شده را دریافت نماید.

اعضای این کمیسیون چه کسانی هستند؟

وکیل کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها اشعار میدارد که اعضای کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها عبارتند از:

  • 1-نماینده شورای شهر به انتخاب شورای مذکور
  • 2-نماینده دادگستری که از طریق رئیس دادگستری استان تعیین می شود
  • 3-نماینده اداره ثبت که وی را رئیس اداره ثبت استان تعیین می نماید

نتیجه گیری :

در این پی نوشت و مقاله سعی داشتیم شما را با یکی دیگر از کمیسیون های شهرداری یعنی کمیسیون 96 قانون شهرداری ها آشنا کنیم. در مسیر آشنایی با این کمیسیون، ضمن بررسی تعریف کمیسیون مذکور با وظایف و اعضای آن نیز آشنا شدیم. با این حال نکته ای که دانستن آن ضروری می باشد، این است که حل و فصل اینگونه دعاوی و دریافت خسارت از شهرداری در موارد مذکور بدون کمک وکیل شهرداری ها کاری بسیار سخت و تقریباً غیر ممکن است.

در نتیجه با توجه به اهمیت این موضوع ما در گروه وکلای آنی وکیل امکان دریافت مشاوره حقوقی از بهترین وکیل شهرداری ها را فراهم کرده ایم. شما می توانید همین الان از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و البته با پرداخت هزینه  با ما در ارتباط باشید.

کمیسیون تبصره 5 ماده 96 قانون شهرداری ها -سید سجاد میرکاظمی 09122274983 وکیل متخصص شهرداری ها

کارشناس ارشد و دارای تیم قوی در حوزه املاک

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)