خدمات حقوقیمقالات حقوقی

وکیل تعزیر بدل از قصاص نفس

وکیل تعزیر بدل از قصاص نفس

با سلام خدمت مخاطبین گرامی گروه وکلای آنی وکیل

سید سجاد میرکاظمی هستم،وکیل پایه یک دادگستری و و عضو کانون وکلای دادگستری مرکز،در این نوشتار وکیل متخصص کیفری و قتل در مورد تعزیر بدل از قصاص نفس صحبت نماییم . وکیل تعزیر بدل از قصاص نفس اذعان میدارد:

عنصرقانونی جرم تعزیر بدل از قصاص نفس

وفق ماده 612 قانون مجازات اسلامی تعزیرات :

ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی (تعزیرات): هر کس مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد یا بهر علت قصاص نشود در صورتی که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران گردد دادگاه مرتکب را به حبس از سه تا ده سال محکوم می‌نماید.

و وکیل تعزیر بدل از قصاص نفس اذعان میدارد:  مجازات معاون وفق ماده 127 قانون مجازات اسلامی تعزیرات تعیین میگردد.

از طریق لینک زیر با وکیل جنایی آشنا شوید.

نمونه لایحه تعزیر بدل از قصاص نفس

بسمه تعالی

ریاست محترم شعبه …. دادگاه كيفري يك مجتمع …

با سلام و عرض ادب

احتراما  ،اینجانب سید سجاد میرکاظمی فرزند سید سعید وکیل پایه یک دادگستری به وکالت از آقای ….. عطف به پرونده شماره کلاسه ….و شماره بایگانی ….که در آن شعبه محترم تحت رسیدگی و با عنایت به ابلاغیه شماره ….مورخ ……جهت حضور در جلسه مورخه ….. ساعت …… مطالب ذیل جهت دفاع از غبطه موکل خویش به عرض قضات محترم شعبه 5 دادگاه کیفری 1  استان تهران میرساند :

شرح ماوقع :

بنا بر اظهارات موکل و موارد منعکس در  پرونده موکل اینجانب آقای ……….سال ها  دارای بیماری روحی و روانی شدید بوده و با برادر خود سر مسایل مختلف اختلاف داشته است  و بارهاتوسط مقتول مورد اذیت و آزار های مختلف ،ضرب و شتم و… واقع میشده که بر اثر یکی از اختلافات و فشار عصبی که بر موکل وارد میگردد بعد از مصرف مواد (کلونازپام) ابتدا تلاش بر این داشته که به وی بفهماند که میتواند از خود دفاع نماید لکن در نهایت  تصمیم به خود کشی و آن اقدام ناگوار  میگیردد در ادامه بعد  از اینکه از حالتی که قوه تمییز ناشی از مصرف مواد را از دست داده بود ناگهان به حال خود می آید و بنابر قول موکل تلاش جهت احیای برادر خود منماید لکن آن اتفاق ناگوار رخ داده بود در ادامه با مادر خود (تنها ولی دم )تماس گرفته و خود را به مامورین محترم نیروی انتظامی و قانون تسلیم مینماید.

علی ایحال با عنایت به موارد مطروحه در پرونده :

1-موکل در زمان وقوق قتل و با عنایت به مصرف زیاد مواد مسلوب الاراده بوده است .

2-با عنایت به گواهی پزشکی ضمیمه لایحه مقتول وپدرش در بیمارستان و کلینیک های مختلف روانی بستری بوده و دارای سابقه ژنتیکی بیماری روانی بوده اند ولی موکل به دلیل مسایل شغلی و اجتماعی از بستری ممانعت نموده است.

3-موکل جوان بوده و هیچ سابقه کیفری(سابقه موثر کیفری )ندارد.

4-موکل دارای تحصیلات دانشگاهی بوده (کارشناسی )و تلاش زیادی جهت بهبود زندگی نموده است.

5- موکل تنها فرزند خانواده و به نوعی کفیل مادرش سرکار خانم زهره حبیب پور میباشد.

6-موکل بنابر اظهارات خویش و مطالب منعکس در پرونده شخصا خود را معرفی نموده و در تمام طول تحقیقات مقدماتی و دادسرا کمال همکاری را با مامورین محترم آگاهی و نیروی انتظامی و بازرپرس محترم و… نموده است.

7-با عنایت به نظریه برچسب زنی در جرم شناسی “با تحریک روحیه انگ پذیری و تقویت حالت خطرناک احتمال انحرافات بعدی را افزایش می دهد. داغ این ننگ حالتی را ایجاد می کند که می تواند فرد را به سوی انحراف و اتهام ترغیب نماید. نتایج تحقیقات نشان می دهد که بین سابقه انحرافی فرد، تصویری که فرد از خود پیدا می کند و برچسبی که دیگران به وی می زنند رابطه وجود دارد.

لذا با عنایت به موارد فوق و تطبیق موضوع با موارد مطروحه در مادتین 37(ماده 6 قانون  کاهش حبس تعزیری 23/2/99 ) و  38 قانون مجازات اسلامی مصوب 92 (جهات تخفیف):

الف- گذشت شاکی یا مدعی خصوصی :

اولیای دم (مادر مقتول)رضایت بدون قید و شرط داده اند.

ب- همکاری مؤثر متهم در شناسایی شرکا یا معاونان، تحصیل ادله یا کشف اموال و اشیاء حاصله از جرم یا به کار رفته برای ارتکاب آن:

موکل از بدو امر شخصا با تماس با عوامل محترم نیروی انتظامی خود را معرفی نموده و کمال همکاری با قاضی محترم تحقیق (بازپرس محترم) ومامورین محترم اداره آگاهی نموده است.

پ- اوضاع و احوال خاص مؤثر در ارتکاب جرم، از قبیل رفتار یا گفتار تحریک آمیز بزه دیده یا وجود انگیزه شرافتمندانه در ارتکاب جرم

با عنایت به موارد مطروح در پرونده موکل بارها توسط مقتول مورد ضرب و شتم و تحقیر واقع شده و هردو بصورت ژنتیکی دارای مشکلات روحی و روانی شدید بوده اند و به علت مصرف مواد  تقریبا مسلوب الاراده بوده است.

ت- اعلام متهم قبل از تعقیب یا اقرار مؤثر وی درحین تحقیق و رسیدگی:

آقای………… شخصا خود را معرفی نموده است و شخصا اقرار نموده است .

ث- ندامت، حسن سابقه و یا وضع خاص متهم از قبیل کهولت یا بیماری:

با عنایت به موارد مطروح در پرونده موکل از ابتدای حادثه تا یوم جاری از اقدام خود نادم بود در کل دوران بازداشت موقت در زندان رجایی شهر مرتب و منظم بوده  و هیچ حادثه ای در زندان ایجاد نکرده که عنداللزوم درخواست استعلام مورد استدعا است .

علی ایحال با عنایت به موارد معنونه و نظر به  قانون کاهش حبس تعزیری و سیاست های قوه محترم قضاییه مبنی بر کاهش  حبس زدایی و مدت طولانی حضور موکل د ر زندان رجایی شهر و حسن رفتار و  خلق وی و ندامت از اقد ام خویش و اینکه تنها فرزند مادر و به نوعی کفیل وی در آینده خواهد بود  درخواست تخفیف مجازات  و رافت اسلامی و زمینه سازی جهت با زگشت وی به جامعه و جبران حادثه ناگوار برای ولی دم مورد استدعا است.

وکیل تعزیر بدل از قصاص نفس -سیدس جاد میرکاظمی 09122274983  -کارشناس ارشد جزا و جرم شناسی سابقه پرونده های مختلف جنایی و کیفری

Rate this post

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Call Now Buttonتماس مستقیم(کلیک کنید)